۰
معاون مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی تشریح کرد:

تسهیلات و معافیت‌های گمرکی و مالیاتی برای دانش بنیان‌ها

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۱
تسهیلات و معافیت‌های گمرکی و مالیاتی برای دانش بنیان‌ها
تسهیلات و معافیت‌های گمرکی و مالیاتی برای دانش بنیان‌ها

آی‌تی‌من-  سید سعید منجم زاده دیروز در هفتمین رویداد خوشامدگویی به شرکت‌های دانش بنیان که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: مرکز شرکت‌ها و مؤسسات شرکت‌های دانش بنیان مجموعه‌ای از حمایت‌ها را به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کند. معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری با اشاره به برخی از این حمایت‌ها، تصریح کرد: حمایت از صادرات، توانمندسازی و همکاری با سایر دستگاه‌ها از مهم‌ترین بخش‌های حمایتی مرکز موسسات از شرکت‌های دانش بنیان است. منجم زاده با بیان اینکه معاونت علمی برای ارائه مجوزها، تسهیلاتی را به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کند، گفت: ضروری است شرکت‌های دانش بنیان جواز تأسیس و پروانه بهره برداری را اخذ کنند؛ شرکت‌های دانش بنیان در برخی از استان‌ها با اخذ چنین مجوزهایی با مشکل مواجه هستند که براساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان این مسیر باز شده است. معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی اظهار داشت: تا پیش از اینها شرکت‌های دانش بنیان به دنبال دفاتر کار در مرکز شهرها بودند که امکانپذیر نبود اما اکنون محدودیت‌ها برداشته شده و دانش بنیان‌ها می‌توانند بر اساس قانون و رده بندی‌های تعیین شده دفاتر کار و کارگاه‌های خود را در سطح شهر راه اندازی کنند. اگر طرح جهش تولید دانش بنیان به مرحله اجرایی برسد، شهرداری‌ها موظف هستند اجازه تأسیس دفاتر شرکت‌های دانش بنیان در مناطق مسکونی را صادر کنند.

 تسهیلات تأمین اجتماعی و گمرکی برای شرکت‌ها
وی با اشاره به یکی دیگر از تسهیلات ارائه شده مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان به شرکت‌های دانش بنیان تأکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با معافیت‌های تأمین اجتماعی کمترین پرداختی را به سازمان تأمین اجتماعی داشته باشند.

به گفته وی، معاونت علمی با گمرکات در ارتباط است؛ برای شرکت‌هایی که خواهان واردات ماشین آلات و برخی تجهیزات با هزینه کم و سرعت بالا هستند، شرایطی را فراهم می‌کند که این اقدام در صورت داشتن ویژگی محصول وارداتی به کشور وارد شود.

منجم زاده اظهار داشت: تعامل با گمرک بالاست و برای شرکت‌هایی که فعالان مجاز اقتصادی هستند و میزان واردات محصولات بالایی دارند نیز می‌توانیم مجوزی را صادر کنیم تا از این تسهیلات بهره ببرند؛ همچنین ضمانت نامه‌هایی برای شرکت‌هایی که مراودات زیادی با شرکت‌های خارجی دارند، می‌توانیم صادر کنیم تا بدون ثبت سفارش کالاهای خود را ترخیص کنند. معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی در خصوص امریه سربازی شرکت‌های دانش بنیان، خاطرنشان کرد: این قانون چندین سال است اجرایی می‌شود و یک فرد باید امتیازات حداقلی را کسب کند تا بتواند امریه سربازی خود را در شرکت‌های دانش بنیان طی کند. این اتفاق خوبی بود که اجرایی شد. در صدد هستیم ظرفیت گذراندن سربازی در شرکت‌های دانش بنیان را دو برابر کنیم؛ البته که وعده‌هایی در این زمینه داده شده ولی اجرایی نشده است.

 توانمندسازی در زمینه نیازهای اولیه
منجم زاده اظهار داشت: از دیگر تسهیلاتی که معاونت علمی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌دهد، توانمندسازی است که این مربوط به نیازهای اولیه شرکت‌ها در زمینه حسابداری، بازاریابی، تعامل با ارگان‌ها، مشاوره برای صادرات و غیره می‌شود. معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی افزود: شرکت‌های دانش بنیان باید یک نگاه جهانی و بین المللی داشته باشند که برای این منظور مشکلات زیادی دارند و باید هزینه‌های زیادی را صرف صادرات کنند. از این رو توسط معاونت علمی، پکیج حمایتی برای شرکت‌ها در نظر گرفته شده تا بتوانند به مرحله صادراتی برسند. وی ادامه داد: البته که ما برای افزایش ارتباطات هرچه بیشتر با کشورهای دیگر، کارگزاران خارجی در چین، ترکیه، سوریه و عراق داریم که اینها بازار صادراتی ما محسوب می‌شوند؛ این اقدامات می‌توانند به صادرات دانش بنیان‌ها کمک کنند. منجم زاده در خصوص دریافت استانداردها تأکید کرد: اگر دستگاهی تأییدیه و استانداردهایی ندارد و در صدد اخذ آن است معاونت علمی می‌تواند شرکت‌ها را برای گرفتن هر چه سریع‌تر این استانداردها یاری کند.

حمایت برای ورود به بورس
به گفته معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، حمایت از دانش بنیان‌ها برای ورود به بورس از دیگر اقدامات مرکز موسسات شرکت‌های دانش بنیان است. وی خاطر نشان کرد: شرکت‌هایی که بیشتر از ۵۰ میلیارد تومان فروش داشته باشند مشروط بر آنکه برنامه تحقیق و توسعه خود را ارائه دهند می‌توانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند. در این تسهیلات شرکتی که محصول آنها به تولید انبوه نرسیده‌است ولی اسناد تحقیق و توسعه آنها آماده باشد قابل پذیرش خواهد بود. این برنامه در حال توسعه است.

منجم زاده، براساس قانون جهش تولید دانش بنیان محصولات دانش بنیان بار اول از مناقصات دستگاه‌های اجرایی برای فروش معاف می شوند، یعنی محصولی که در کشور وجود نداشته و برای نخستین بار توسط شرکت‌های دانش بنیان ارایه شوند، دستگاه‌های اجرایی موظف به خرید آن بدون هیچگونه تشریفات مناقصه‌ای هستند .
 
کد مطلب : ۲۷۸۸۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما