۰

واردات مسافری آیفون طی سه ماه 2 برابر شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۱
واردات مسافری آیفون طی سه ماه 2 برابر شد
واردات مسافری آیفون طی سه ماه 2 برابر شد

آی‌تی‌من- پس از انتشار خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های برند اپل اطلاعات زیادی در مورد سهم بازار گوشی‌های آیفون و میزان واردات این گوشی‌ها منتشر شد. اما طبق جدیدترین آماری که سمت سامانه همتا و انجمن واردکنندگان تلفن همراه ارائه شده، طی دو ماه اخیر، واردات قانونی گوشی‌های آیفون کاهش و واردات مسافری این مدل‌ها افزایش داشته است.

طبق گزارش سامانه همتا، واردات مسافری آیفون از 19.4 هزار دستگاه در اسفند ماه 1400، به 24.54 هزار دستگاه در فروردین و در نهایت به 37.16 هزار دستگاه در اردیبهشت 1401 رسیده است که نشان از رشد 2 برابری واردات از طریق رویه مسافری داشته که به احتمال بسیار زیاد بخش قابل توجهی از آن قاچاق با سوء استفاده از رویه مسافری بوده است.

همچنین طی 12 ماه گذشته یعنی از اردیبهشت 1440 لغایت اردیبهشت 1401 تعداد 18.17 میلیون دستگاه موبایل وارد و در مقابل 18.98 میلیون دستگاه مصرف (خریداری و در شبکه ارتباطی کشور فعال) شده است.

بر اساس این گزارش در اردیبهشت و فروردین ماه 1401 در مجموع 2.24 میلیون دستگاه موبایل وارد و در همین بازه زمانی 2.38 میلیون دستگاه موبایل مصرف شده است. با توجه به ذخیره کالایی که از واردات ماه‌های پایانی سال گذشته در بازار موجود بوده، تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا را شاهد هستیم. علت کاهش واردات طی 2ماه ابتدایی سال را می‌توان اختلال در تخصیص و تامین ارز برای واردات موبایل‌های پایین و بالای 600 دلاری دانست.

گفتنی است مصرف سالیانه آیفون در کشور بین 1 تا 1.5 میلیون دستگاه برآورد می شود که با توجه به ثبت سفارش‌های انجام شده و در صورت تخصیص ارز لازم، نیاز کشور در سال 1401 تامین خواهد شد.

البته کاهش آمار واردات رسمی در ماه فروردین طبیعی است اما انتظار می‌رفت تا در ماه اردیبهشت شاهد بازگشت میزان واردات به حالت عادی باشیم. در نقطه مقابل افزایش تعداد واردات گوشی‌های مسافری در ماه فروردین و اردیبهشت به دلیل افزایش مسافرت‌های خارجی نیز امری عادی تلقی می‌شود اما افزایش ناگهانی واردات مسافری آیفون در دو ماه اخیر احتمال افزایش قاچاق این کالا به کشور و رجیستری از طریق دریافت پاسپورت مسافران خارجی را افزایش می‌دهد.

میزان مصرف سالیانه آیفون در کشور بین یک تا یک و نیم میلیون دستگاه برآورد می‌شود که با توجه به ثبت سفارش‌های انجام شده و در صورت تخصیص ارز لازم، نیاز کشور در سال 1401 تامین خواهد شد. همچنین سهم بازار آیفون نیز 6 درصد بوده که پس از برندهای سامسونگ، شیائومی و نوکیا، چهارمین برند محبوب تلفن همراه در کشور محسوب می‌شود.

سهم بازار برندها طی 12 ماه گذشته نیز به این ترتیب است:
سامسونگ 49 درصد، شیائومی 26 درصد، نوکیا  13درصد و اپل 6 درصد.
هواوی، جی پلاس و جی ال ایکس نیز هر کدام یک درصد از سهم بازار موبایل کشور را در دست دارند.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۸۹۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما