کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

متخصصان: به هوش مصنوعی باید حق مالکیت معنوی اعطا شود

10 خرداد 1401 ساعت 17:18

دو استاد دانشگاه نیوساوت‌ولز در استرالیا عقیده دارند که دولت‌ها باید با تغییر قوانین مالکیت معنوی، به سیستم‌های هوش مصنوعی نیز حقوقی اعطا کنند.



آی‌تی‌من-  الکساندرا جورج استاد حقوق و توبی والش، استاد هوش مصنوعی دانشگاه نیوساوت‌ولز معتقدند که عدم پذیرش ماشین‌ها به عنوان مخترع و ثبت نشدن اختراعات به نام هوش مصنوعی می‌تواند آثار منفی بلندمدتی روی اقتصادها و جوامع بگذارد.

این دو محقق، در مقاله‌ای که در نشریه نیچر منتشر شده، نوشته‌اند: اگر بازگشت سرمایه محدود باشد، سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها انگیزه کمتری برای پیگیری تحقیقات با استفاده از مخترعان هوش مصنوعی خواهند داشت و به این ترتیب، جامعه فرصت توسعه اختراعات ارزشمند و نجات‌بخشی را از دست خواهد داد.

قوانین امروزی، حقوق مالکیت معنوی را صرفا برای مخترعان انسانی در نظر می‌گیرند و از آنها در برابر نقض حق اختراع محافظت می‌کنند. این در حالی است که تلاش‌‌ها برای تغییر این رویکرد تا کنون به شکست انجامیده است.
 استفان تالر، توسعه‌دهنده‌ای که اصرار دارد هوش مصنوعی محصولات شرکتش را اختراع کرده است، از دفاتر علائم تجاری در چندین کشور از جمله ایالات متحده و بریتانیا شکایت کرده ولی تا کنون در این زمینه موفقیتی به دست نیاورده است.

والش و جورج نیز با اعلام حمایت از تالر می‌نویسند: هوش مصنوعی در حال تغییر دادن شیوه‌های علمی و انجام اختراعات است و ما نیازمند قوانین مالکیت معنوی متناسب با این تغییرات هستیم.
 


کد مطلب: 278952

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/278952/متخصصان-هوش-مصنوعی-باید-حق-مالکیت-معنوی-اعطا-شود

ITMen
  https://www.itmen.ir