کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پاسخ‌ها مثل موارد قبلی «قانع‌کننده نیست»

اختلال یا هک؟ این بار فرودگاه امام و سامانه‌های شهرداری

16 خرداد 1401 ساعت 9:59

در روزهایی که پشت سر گذاشتیم، بار دیگر سامانه فرودگاه امام و تقریبا تمام سامانه‌های شهرداری تهران، با اختلال و قطع دسترسی مواجه شدند. فرودگاه بین‌المللی امام برای 3 ساعت از ارایه خدمات به مسافران جا ماند و بعد اعلام شد مشکل و حمله‌ای در کار نبوده است.
ماجرای سامانه‌های شهرداری اما متفاوت بود و با چند روز قطعی کامل مواجه شد و اطلاعیه‌ای منتشر شده که نشان می‌دهد اختلال مذکور حداقل تا چهارشنبه نیز ادامه خواهد داشت. در این مورد هم اما مسوولان شهرداری در توضیحاتی که چندان با اصول فنی منطبق نبود و نتوانست کارشناسان امنیت سایبری را قانع کند، اعلام کردند که صرفا یک حمله خیلی ساده رخ داده نه هک و سامانه‌ها هم اکنون به خواست مدیران بخش فاوای شهرداری همچنان قطع است تا تدابیر لازم اتخاذ شود.



آی‌تی‌من- در ماجرای اختلال در خدمات فرودگاه امام، ماجرا از این قرار بود که همزمان با سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) برخی رسانه‌های معاند مدعی هک سامانه گذرنامه فرودگاه امامشده بودند. شب گذشته به دلیل نقص فنی سرور آفلاینگذرنامه،‌خدمات‌رسانی به مسافران حدود 3 ساعت با وقفه مواجهشده بود.

سرهنگ حیدری سیرت رییس اداره کنترل مرز هوائی فرودگاه امامخمینی (ره) نیز درباره وقفه به‌وجود آمده در خدمات رسانی بهمسافران اظهار کرد:  روز شنبه از ساعت 30 دقیقه بامداد تا ساعت2:45 بامداد نقص سخت افزاری سرور آفلاین موجب توقف پذیرششد.

وی ادامه داد: با توجه به مکانیزم موحود، در صورت بروز ایراد دراین سرور روند پذیرش مسافر تا رفع ایراد با اختلال مواجه شد ، بههمین دلیل تیمی از ستاد  برای رفع ایراد اعزام شد که رفع ایراد درساعت 2:45 دقیقه بامداد انجام پذیرفته  و روند پذیرش مسافر بهحالت عادی بازگشت.

کمی بعد اما مدیرکل روابط عمومی شهر فرودگاهی امام (ره) باتکذیب هک سامانه گذرنامه این فرودگاه، گفت: سرور آفلاین دچارنقص فنی شده بود که تعویض قطعه آن مقداری زمانبر شد.

به گزارش تسنیم، جواد صالحی آرتیمانی با تکذیب ادعاهای مطرحشده توسط برخی رسانه‌های معاند در خصوص هک سامانه‌هایگذرنامه فرودگاه امام،‌ اظهار کرد: سرور آفلاین مربوط به گذرنامهنقص سخت‌افزاری داشت.

وی ادامه داد: روال کار به این‌گونه است که سرور آنلاین برای انجامامور گذرنامه، یک سری اطلاعات را برای سرور آفلاین ارسالمی‌کند. چنانچه سرور آفلاین جواب مناسب را دریافت نکند-فعالیت آن- متوقف می‌شود.

وی افزود: برای رفع این نقص و تعویض قطعه مقداری زمان‌بر شد.
 
• ماجرای خوابیدن سامانه‌های شهرداری تهران
ماجرای قطع کامل و طولانی مدت سامانه‌های شهرداری تهران اما متفاوت‌تر از ماجرای فرودگاه امام بود، چون این اختلال طولانی شد و پاسخ هم دیرهنگام و ناکافی بود.

در همین رابطه رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطاتشهرداری تهران گفت: هیچ هکی در تصاویر دوریین‌ها روی نداده وعبارتی که در فضای مجازی به هنوان هک منتشر شده صحتندارد.

به گزارش مهر، ‌هادی محضرنیا رییس سازمان فناوری اطلاعات وارتباطات شهرداری تهران گفت: اتفاقی که ظهر دیروز روی داد ازنوع ساده‌ترین حملاتی بود که در فضای امنیتی سایبری صورتمی‌گیرد.

وی گفت: با توجه به گستردگی خدماتی که شهرداری ارائه می‌دهداین مجموعه روزانه با حجم زیادی از حملات مواجه است و مرکزامنیت سایبری سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران روزانه درحال رصد و مقابله با این حملات است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تاکیدکرد برعکس آن چیزی که در فضای مجازی منتشر شده هیچ اتفاقمهمی در سطح خدمات رسانی به شهروندان صورت نگرفته ودوربین‌هایی که ادعا شده بود از کار افتاده اند در حال نظارت وکنترل ترافیک شهر هستند و خدمات مختلف از جمله در مترو واتوبوس به شهروندان داده می‌شود.

محضرنیا گفت: همکاران من برای آنکه سطح امنیتی خدمات راارتقا دهند و برای آنکه بررسی کنند آیا چیزی که ادعا شده واقعیتدارد یا خیر، ممکن است دقایقی از روز برخی خدمات را تعمداً قطعکرده باشند، ولی معنای آن این نیست که اخلال یا اختلالی درسطح خدمت رسانی به مردم صورت گرفته است، بنابراین همهخدمات جاری و ساری است و شهرداری و سازمان فناوری اطلاعاتدر حال خدمت رسانی به شهروندان است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران افزود: برنامه ما این است که همه سامانه‌هایی را که با آن‌ها درگیر هستیمو موظف به خدمت بر مبنای آن هستیم مجدداً ارزیابی دقیق‌ترکنیم و سطوح امنیتی و کیفیت ابزارهای امنیتی را ارتقا دهیم.

بر اساس اطلاعیه سازمان فاوا شهرداری تهران، دیروز، اختلالعمدی در صفحه داخلی سامانه اینترانتی (داخلی) شهرداریتهران، برای دقایقی این سامانه را با انتشار تصویری موهن ازدسترس همکاران خارج کرد.
 
• تلاش برای در دسترس قرار گرفتن سامانه‌ها
در خبر دیگری در همین رابطه عضو شورای شهر تهران گفت: همکاران ما در شهرداری تهران و سازمان فاوا در تلاش شبانه روزیهستند تا سامانه‌های شهرداری در دسترس قرار گیرد.

احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران در راستای نظارتبر اقدامات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در جریان ایجاداختلال در سامانه‌های شهرداری تهران از این سازمان بازدید بهعمل آورد. در این بازدید‌هادی محضر نیا مدیر عامل سازمان فاوا ودیگر معاونین این سازمان نیز حضور داشتند.

صادقی در جریان این بازدید گفت: از روز پنج شنبه که این مشکلایجاد شده تمامی همکاران در سازمان فاوا حضور دارند و برای رفعمشکل تمام همت خود را به کار بسته اند.

صادقی گفت: همکاران ما در شهرداری تهران و سازمان فاوا درتلاش شبانه روزی هستند تا سامانه‌های شهرداری در دسترس قرارگیرد تا وقفه‌ای در خدمات رسانی به شهروندان ایجاد نشود.

صادقی اضافه کرد: دشمنان بار دیگر نشان دادند که مشکل آنانمردم هستند چرا که اختلال در سامانه‌هایی که مردم به طور روزمرهبا آنها سرو کار دارند هدفی جز مخدوش ساختن روند زندگیشهروندان ندارد.
 
• فعلا به «تهران من» مراجعه نکنید
مسوول دیگری که در شهرداری تهران ناچار به پاسخ و واکنش به این ماجرا شد، معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداریتهران بود که با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شهروندان تهرانی ازروز دوشنبه ۱۶ خرداد تا چهارشنبه ۱۸ خرداد برای ورود به طرحترافیک نیازی به رزرو روزانه در سامانه «تهران من» ندارند.

معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با صدوراطلاعیه‌ای اعلام کرد که شهروندان تهرانی از روز دوشنبه 16 خردادتا چهارشنبه 18 خرداد برای ورود به طرح ترافیک نیازی به رزروروزانه ندارند.

در متن این اطلاعیه آمده است: به اطلاع شهروندان گرامیمی‌رساند؛ از دوشنبه 16 خردادماه لغایت چهارشنبه 18 خردادماه1401، شهروندان که قصد تردد در محدوده طرح ترافیک را دارند،نیاز و الزامی به رزرو روزانه تردد خود در سامانه تهران من ندارند.

البته عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا،مانند گذشته با توجه به شرایط و زمان تردد، محاسبه و در حسابشهروندی لحاظ خواهد شد و فقط رزرو جهت ورود به محدوده طرحترافیک الزامی نیست.

همچنین ناوگان جابجاکننده بار و کالا در شهر تهران، می‌توانند(تا آخر هفته جاری)، بدون دریافت باربرگ به خدمت‌رسانی خودادامه دهند.

با تمام این تفاسیر هنوز سوالات بی‌پاسخ زیادی در خصوص رخ دادن اتفاقات اخیر به شکل همزمان و پس از وقوع حوادث تروریستی در کشور وجود دارد که با توجه به شرایط حاضر و نمونه‌های قبلی، بعید است در این مورد نیز پاسخ کامل و همراه با جزییات دریافت کرد.
​​​​​​​


کد مطلب: 278967

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/278967/اختلال-یا-هک-این-بار-فرودگاه-امام-سامانه-های-شهرداری

ITMen
  https://www.itmen.ir