کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هشدار انجمن فینتک:

سامانه «آمیتیس» دانش‌بنیان‌های صنعت بیمه را نابود می‌کند

1 تير 1401 ساعت 9:10

انجمن فین‌تک ایران با انتشار بیانیه‌ای راه‌اندازی سامانه آمیتیس از سوی بیمه مرکزی را غیرقانونی و موجب نابودی شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت بیمه عنوان کرده است.



آی‌تی‌من- چندی پیش اعلام شد که بیمه مرکزی برای ارائه بهتر خدمات به فین‌تک‌های فعال در حوزه بیمه‌ای، اجرای سوئیچتخصصی بیمه‌ای را به شرکت راهبرد نگار آمیتیس سپرده است. با ایجاد این سوئیچ، APIهای بیمه‌ای شرکت‌هایبیمه روی این بستر قرار می‌گیرند و فین‌تک‌ها به بصورت مستقیم با اتصال به این APIها می‌توانند خدمات ارائه کنند.اما فعالان فین‌تک در بیانیه‌ای، این اقدام بیمه مرکزی را نگران کننده توصیف کرده است.

بیانیه انجمن فین‌تک ایران به این شرح است: «خبر ایجاد یکسامانه انحصاری به ظاهر خصوصی توسط بیمه مرکزی طیروزهای اخیر نگرانی بسیاری برای فعالان استارت‌آپی و شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه ایجاد کرده است. در سالی که «دانش بنیان» نام گرفته و در حوزه‌ای که به رغم ظرفیت‌های موجود فقط ۵ درصد آن سهم بازیگران دانش بنیان و مابقی در اختیار بخش سنتی است، سیاستگذارتصمیم گرفته با اقدامی ‌غیر قانونی مسیر توسعه را بر بازار شرکت‌های نوپا، که توسط کارآفرینان جوان و متخصص در شرایط سخت ایجاد شده را کاملا مسدود کند. انجمن فین تک ایران هشدار می‌دهد نتایج این اقدام انحصاری برای تجمیعتراکنش‌های مالی خرید بیمه در یک شرکت خصوصی، ضمن از بین بردن امیدهای کارآفرینان و جوانان این حوزه به نابودی نوآوری، از بین رفتن تنوع و تخریب هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در این عرصه منجر خواهد شد و در نهایت دولتی سازی کسب و کارها حاصلی جز عقبماندگی نخواهد داشت
شش سال از تشکیل نخستین استارت‌آپ‌های آنلاین بیمهدر کشور می‌گذرد، و این حوزه با تلاش فراوان شرکت‌های نوآور به عنوان یکی از شاخه‌های مهم فناوری‌های نوین مالی در ایران تبدیل شده از دو سال پیش با گسترش تبلیغاتاستارت‌آپ‌ها و ایجاد آگاهی عمومی، خرید بیمه به صورت آنلاین رونق گرفت. امروز امکان مقایسه قیمت و خدمات شرکت‌های بیمه برای کاربران فراهم است و حالا مردم با انتخاب آزادانه و آنلاین بهترین خدمات را از شرکت‌های مختلف فروش بیمه دریافت می‌کنند. علاوه بر این، خدماتی مانند پرداخت آنلاین خسارت، سامانه‌های تحلیل ریسک و قیمت گذاری مبتنی بر هوش مصنوعی، طراحی هسته بیمه (کور اینشورنس) که بسیاری از آنها برای نخستین بار در کشور ارایه شده است توسط این شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است.

مع الاسف، نهاد تنظیم گر بازار بیمه با این تصمیم اقدام به تصدی گری نموده، وارد بازار شده و بدون توجه به مساله انحصار و ریسک‌های متمرکز سازی خدمات (شامل ریسک‌هایامنیتی و پدافند غیرعامل ناشی از تجمیع اطلاعات و خدمات) به دلیل عدم شناخت صحیح از ماهیت کسب و کارهاینوین، نه تنها مساعدتی در رفع موانع فعالیت‌های نوآورانه نداشته، بلکه با صدور بخشنامه‌ای ناگهانی که بعضا از نظر مستندات قانونی و مقرراتی مخدوش است، به صورت مداوم در توسعه این کسب و کارها ایجاد مانع کرده است. بیمه مرکزیامروز به عنوان یک نهاد تنظیم گر با تاسیس شرکتی که ساختار سهام آن تحت کنترل بیمه مرکزی است و حتی محل استقرار آن در یکی از ساختمان‌های این نهاد است و با اعطایانحصار به این شرکت (آمیتیس)، کسب و کارهای آنلاین را از همکاری مستقیم با نمایندگان بیمه و حتی خود شرکت‌های بیمه منع کرده و هرگونه صدور بیمه را منحصر به همکاری اجباری با این شرکت کرده است. علاوه بر اینکهتاسیس این شرکت در تضاد کامل با موارد متعددی از قوانینموضوعه از جمله قانون تسهیل رقابت و منع انحصار و ماده ۶قانون برنامه چهارم توسعه است، به دلیل ایجاد دو مانع انحصار و تصدی‌گری نهاد ناظر، در عمل مانع ایجاد رقابت و نوآوری و ایجاد رانت در صنعت بیمه شده و عموم ذی‌نفعانملزم به تبعیت از الزامات این شرکت از قیمت گذاری گرفته تا خدمات غیررقابتی آن خواهند شد.

انجمن فینتک ضمن اعتراض شدید به انجام این‌گونه اقدامات سلیقه‌ای و غیر اصولی توسط نهاد ناظر صنعت بیمه، آن هم در سالی که به نام نوآوری و دانش بنیان مزین شده است، از این نهاد و سایر نهادهای بالادستی از جمله وزارت اقتصاد و فناوری اطلاعات و نهادهای نظارتی (با توجه به شائبه‌های موجود درباره تجميع كل تراکنش‌های مالی تمام بازار بیمه در یکشرکت خصوصی) درخواست می‌کند که ضمن اقدام عاجل برایتوقف فوری چنین روش‌هایی، با تشکیل یک کارگروه تخصصی و حضور تمامی‌ ذی‌نفعان و کارشناسان خبره، اقدام به اصلاح روند فوق نمایند.»
​​​​​​​


کد مطلب: 279106

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/279106/سامانه-آمیتیس-دانش-بنیان-های-صنعت-بیمه-نابود-می-کند

ITMen
  https://www.itmen.ir