کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نشانه‌های اعتیاد کودکان به اینترنت را جدی بگیرید

6 تير 1401 ساعت 10:42

با رشد فناوری و توسعه اینترنت طی سال‌های اخیر، اعتیاد به اینترنت در میان کودکان و نوجوانان، به یک نگرانی بزرگ در میان خانواده‌های سراسر جهان، بدل شده است.



اعتیاد به اینترنت آن‌هم در میان کودکان و نوجوانان یکی از آسیب‌های بزرگ توسعه فناوری یاد شده، محسوب می‌شود.

این پدیده که اکنون در برخی کشورها به مرز هشدار رسیدهاست، در میان کودکان به ویژه نوجوانان تا حدی پیش رفته است که طی سال‌های اخیر مواردی از مرگ‌های مرتبط با اعتیاد به بازی‌های آنلاین نیز خبرساز شده‌اند از همین رو آشنایی بیشتر با این پدیده و به کار بستن تدابیری برایجلوگیری از بروز آن از سوی کشورها و پلتفرم‌های مختلف ضروری است.

نشانگان اعتیاد کودکان و نوجوانان به اینترنت به این شرح است: 
*صرف وقت زیاد برای انجام فعالیت‌ها (بیش از ۲ ساعت در روز)
*احساس هیجان و سرخوشی زیاد در حین انجام فعالیت در اینترنت
*احساس بی قراری و افسردگی در زمانی که مشغول فعالیتنیست
*اضطراب
*اضافه وزن یا از دست دادن وزن
*انزوا
*ناتوانی در از دست کشیدن از فعالیت‌های اینترنتی
*رها کردن فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی
*فراموش کردن وظایف تحصیلی و افت تحصیلی
*اختلالات خواب
*دروغ گفتن
*بروز خستگی و پرخونی چشم، سردرد، درد ناحیه مچ و ساعد، کمر درد
*فراموش کردن بهداشت شخصی و یا وعده‌های غذایی
*کاهش مهارت‌های اجتماعی
*فردگرایی و انزوای اجتماعی
*خشکی چشم و ضعف بینایی
 
آمار اتصال و اعتیاد کودکان به اینترنت
به عقیده کارشناسان، کودکان یکی از آسیب پذیرتریناقشار هر جامعه در برابر معضل اعتیاد به اینترنت هستند. بر اساس آمار مؤسسه سلامت رفتار و خدمات مبارزه با اعتیاد«Webroot»، کودکان بین ۸ تا ۱۸ سال آمریکایی، به طور متوسط، ۴۴.۵ ساعت در هفته را در حال استفاده از ابزاردیجیتال متصل به اینترنت هستند و این امر، سبب نگرانیبسیاری از والدین شده است. این در حالی است که بر اساس بررسی‌های میدانی صورت گرفته، حدود ۲۳ درصد از نوجوانان (۳۱ درصد پسران و ۱۳ درصد دختران)، احساس می‌کنند که دچار اعتیاد به فضای مجازی شده‌اند.

بر اساس آماری دیگر از وبگاه «The Recovery Village»، متعلق به تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۲۲، کودکان بین ۸ تا ۱۰ سال به طور متوسط ۸ ساعت در روز را از انواع ابزار الکترونیکیاستفاده می‌کنند که عمده این زمان به شکلی فزاینده، به وب گردی در اینترنت اختصاص دارد.

کودکان ۱۰ تا ۱۸ ساله نیز به طور متوسط بیش از ۱۱ ساعت در روز را از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. تأثیر تمام این مدت زمان استفاده از اینترنت روی مغز در حال رشد کودکان اثرات مخرب شدیدی دارد.
 
زمان ایده‌آل برای استفاده کودکان از اینترنت
این در حالی است که بر اساس برآوردهای روانشناسان از مدت زمان مناسب استفاده کودکان از اینترنت، کودکان زیر ۲ سال، به هیچ وجه نباید از ابزار دیجیتال مانند تلفن همراه هوشمند و تبلت استفاده کنند. این در حالی است که باید برای کودکان ۲تا ۱۰ سال، حداکثر ۱ ساعت زمان استفاده از اینترنت در نظر گرفته شود و این میزان در سنین بالاتر و نوجوانی، نباید به بیش از ۲ ساعت برسد.

دکتر داگلاس جنتیل، مدیر آزمایشگاه تحقیقات رسانه در دانشگاه ایالتی آیووا، مدعی شده است که تقریباً از هر ده نوجوان، یک نفر با علائم شدید آسیب‌های ناشی از اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، از جمله، آسیب به مدرسه، خانواده و عملکرد روانی، مواجه است. این آماری نگران کننده محسوب می‌شود.
 
تجربه چین
چین اقدامات سختگیرانه خود برای جلوگیری از معتاد شدن کودکان این کشور به محتوای آنلاین مختلف را از سال ۲۰۱۹ به صورت جدی آغاز کرد. قانون‌گذاران این کشور در روز ۱۷ اکتبر به بازنگری در قوانین این حوزه، رأی دادند و از ارائه‌دهندگان خدمات آنلاین خواستند محدودیت‌هایی برای زمان و مصرف افراد زیر سن قانونی از اینترنت تعیین کنند. بر اساس گزارش خبرگزاری شینهوا، قانون‌گذاران ارشد چینی در تاریخ یادشده به اصلاح قوانین موجود، در راستای ممنوعیت استفاده از خدمات و محصولات اینترنتی که باعث بروز اعتیاد در بینکودکان می‌شود، رأی مثبت دادند.

بازنگری یاد شده، پس از طی کردن فرایند بررسی، سرانجام در روز اول ژوئن ۲۰۲۱ به تصویب و اجرای قانون اصلاح شده جلوگیری از اعتیاد اینترنتی چین، منتج شد. این بازنگریشامل فصل جدیدی در مورد حفاظت از فضای سایبری به منظور روشن شدن مسئولیت‌های هر نهاد است. بر اساس یکیاز مفاد این قانون، والدین موظف شدند که نرم‌افزاری را رویتلفن‌های همراه یا رایانه‌ها نصب کنند تا از کودکان در برابر محتوای مضر آنلاین محافظت کنند و زمان استفاده آن‌ها از اینترنت را کنترل کنند.

حدود ۴ ماه پس از اتمام بازنگری، خبرگزاری شینهوا، در روز اول سپتامبر ۲۰۲۱، خبر از اجرای قانون جدیدی در حوزه مبارزه با اعتیاد کودکان به اینترنت داد. بر اساس قانون جدید،ارائه‌دهندگان بازی‌های آنلاین فقط می‌توانند روزهای جمعه، شنبه، یکشنبه و تعطیلات رسمی، از ساعت ۸ بعد از ظهر تا ۹شب به خردسالان خدمات یک ساعته ارائه دهند. علاوه بر این،ثبت نام و ورود کاربران به سیستم بازی‌های آنلاین، صرفاً از طریق هویت حقیقی افراد میسر است.
 
برنامه کالیفرنیا 
وبگاه وال استریت ژورنال، در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۲، طیمقاله‌ای خبر از مطرح شدن لایحه‌ای تحت عنوان «کالیفرنیا»در کنگره آمریکا داد. هدف از طرح این لایحه، پیشنهاداتیبرای مهار نفوذ رسانه‌های اجتماعی بر جوانان عنوان شد. پیش‌نویس قانون یاد شده، شرکت‌های فناوری را در قبال اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی مسئول می‌کند.

لایحه یاد شده، به والدین و سرپرستان، این امکان را می‌دهدکه نسبت به وجود تبلیغات و طراحی ترویج‌دهنده به استفاده اجباری، از پلتفرم‌های بزرگ فناوری شکایت کنند. این امر باعث می‌شود که شرکت‌ها بدون توجه به اینکه آیا عمداً محصولات خود را اعتیادآور طراحی کرده‌اند یا سهواً، پاسخگو می‌شوند.

بر اساس اعلام یکی از پیشنهاددهندگان طرح یاد شده، اینلوایح برای بهبود تجربیات آنلاین کودکان از دو زاویه مجزا نوشته شده است. بخش نخست، هدایت عملکرد شرکت‌هایفناوری از اولویت‌ها محسوب می‌شود. بخش دوم، در پی وادار کردن شرکت‌ها برای تقبل هزینه‌های اجتماعی اعتیاد آنلاینجوانان آمریکا است.

وبگاه فوربز، یک ماه بعد، در تاریخ ۶ مه ‌۲۰۲۲، طی گزارشیخبر از تصویب لایحه‌ مسوولیت رسانه‌های اجتماعی در کمیته ایالتی کالیفرنیا داد. بنابراین، اجرای این قانون در ایالت کالیفرنیا اعتبار یافت و از همین روی، والدینی که نگران معتاد شدن فرزندانشان به رسانه‌های اجتماعی باشند، می‌توانند به زودی در ایالت کالیفرنیا علیه این پلتفرم‌ها، اقدام قانونی کنند.

بر اساس پیش بینی‌های حقوقی صورت گرفته، این قانون در صورت نهایی شدن، فقط شرکت‌هایی با حداقل ۱۰۰ میلیوندلار درآمد سالانه را شامل می‌شود و متخلفین با جریمه‌هاییسنگین به مبالغ ۲۵ تا ۲۵۰ هزار دلار محکوم می‌شوند.
 
خودتنظیم‌گری پلتفرم‌ها
وبگاه خبری استرالیایی «Sydney morning herald» درسال۲۰۲۱، طی گزارشی، خبر از راه‌اندازی ویژگی‌های تازه با هدف کاهش اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی، توسط فیس‌بوک و اینستاگرام داد. بر همین اساس، مدیران فیس‌بوک و اینستاگرام اعلام کردند که پس از طرح ادعای عدم محافظت الگوریتم‌های پلتفرم‌های اجتماعی، از کودکان و نوجوانان، ویژگی‌های جدیدی را با هدف کاهش اعتیاد به رسانه‌هایاجتماعی، راه‌اندازی خواهند کرد.

نیک کلگ، معاون فیس‌بوک در امور بین‌الملل، در تاریخ یادشده، وعده داد که اینستاگرام، به زودی، با عبارت «مدتیاستراحت کن.»، نوجوانان را به وقفه در استفاده از این شبکه اجتماعی، ترغیب خواهد کرد. وی در ادامه افزود: «نوجوانان در فیس‌بوک، از مطالبی که ممکن است برایشان مضر باشد، دور خواهند شد.» با این وجود، از ارائه جزئیات بیشتر در مورد این طرح خودداری کرد.

چندی پیش ۲۱۳ شرکت چینی تعهد کرده‌اند برای مقابله با نقض قوانین دولت در خصوص بازی‌های رایانه‌ای اقداماتیانجام می‌دهند و این صنعت را قانونمند کنند. یک بنیادبازی‌های رایانه‌ای دولتی بیش از ۲۰۰ شرکت بازی رایانه‌ایچینی را متعهد کرد تا برای مقابله با اعتیاد به این برنامه‌ها، صنعت را به وسیله ابزارهایی از شناسایی چهره گرفته تا شناسایی افراد زیر سن قانونی، قانونمند کنند.

بیانیه این شرکت در حساب کاربری وی چت انجمنCGIGC در حساب کاربری منتشر شد و ۲۱۳ شرکت از جمله تنست و نت ایز آن را امضا کرده‌اند.

این شرکت‌ها تعهد کرده‌اند محتوایی که تاریخ را تحریفمی‌کند، حذف کنند و برای جلوگیری از نقض قوانین مانند استفاده از پلتفرم‌های بازی رایانه‌ای خارجی نیز اقداماتیانجام دهند.

از سوی دیگر اپ بومی‌چینی دوئین (Douyin) که معادل تیک تاک است، اعلام کرده دسترسی تمام کاربران احراز هویتشده کمتر از ۱۴ سال آن در حالت کاربر جوان (youth mode) ممکن خواهد بود. این اقدام در جهت محافظت کاربران جوان در برابر محتوای نامناسب انجام می‌شود.

افراد زیر ۱۴ ساله فقط می‌توانند روزانه به مدت ۴۰ دقیقه بین۶ صبح تا ۱۰ شب از «دوئین» استفاده کنند.

اپ وی چت نیز دارای حالت کاربر جوان است که در صورت روشن شدن آن، میزان دسترسی کاربر به برخی بازی‌های و قابلیت‌ها مانند پرداخت یا یافتن دوستان در فاصله نزدیک را محدود می‌کند.
 


کد مطلب: 279147

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/279147/نشانه-های-اعتیاد-کودکان-اینترنت-جدی-بگیرید

ITMen
  https://www.itmen.ir