۰

جزییات حمله هکری به صنایع فولادی و نفتی؛ حمله دفع شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۵
جزییات حمله هکری به صنایع فولادی و نفتی؛ حمله دفع شد
جزییات حمله هکری به صنایع فولادی و نفتی؛ حمله دفع شد

آی‌تی‌من- این منبع آگاه درباره جزییات این حمله هکری به برخی صنایع فولادی و شرکت‌های نفتی گفت: حوالی ۵.۱۵ دقیقه سحرگاه دیروز (دوشنبه ۶ تیر) همزمان با آغاز شیفت کاری، مدیران ستادی فولاد خوزستان با نقص تولید در اتوماسیون صنعتی مواجه شدند و به سرعت وارد عمل می‌شوند.

وی که عدم انتشار نام خود را شرط مصاحبه اعلام کرد، گفت: این حمله هکری علاوه بر چند شرکت فولادساز در برخی شرکت‌های نفتی نیز رخ داده اما به دلیل فعال شدن سریع پدافند غیرعامل به سرعت از بروز حادثه بااهمیت جلوگیری شده است.

به گفته وی، موضوع انفجار دیگ مذاب فولاد خوزستان و تصاویر منتشرشده منتسب به آن در برخی رسانه‌ها با آنچه که در این خط تولیدی همواره به تبع نوع مواد مذاب رخ می‌دهد حاکی از حادثه جانی و مالی قابل اهمیت و عمیقی نبوده و فیلم منتشرشده با واقعیت این خط تولیدی منطبق نیست.

این منبع آگاه با بیان اینکه دلیل بازتاب گسترده حمله هکری به بخش کوچکی از تجهیزات فولاد خوزستان ناشی از ارسال انبوه پیامک در سطح کشور از سامانه پیامکی بوده است، افزود: پرسنل عملیاتی فولاد خوزستان به محض اطلاع از وجود این حمله هکری در ابتدای سحرگاه روز قبل، به سرعت وارد اقدام شده و ضمن جداسازی واحد گندله سازی و قطع خطوط برقی، اقدام به کنترل دستی خطوط می‌کنند که به این ترتیب از بروز خسارت مالی و جانی جلوگیری می‌شود.

وی افزود: هم اکنون سیستم پدافند غیرعامل در سطح مجتمع فولاد خوزستان فعال است و هیچ گونه حادثه یا اتفاق بااهمیت و موثری که مانع از تداوم جریان تولید شود در این مجتمع وجود ندارد. با توجه به اینکه در زمان اطلاع از حمله هکری، سیستم پدافند غیرعامل به سرعت اقدام به قطع ارتباط سیستم‌های داخلی کرده، خوشبختانه خسارت بااهمیتی وجود ندارد و فعالیت کارخانه از سر گرفته شده است.

مضاف بر اینکه تمام خطوط و تجهیزات مجتمع فولاد خوزستان از پوشش بیمه‌ای برخوردار است و این حادثه از هیچ گونه خسارت مالی، درآمدی و جانی برای صاحبان سهام این مجتمع مواجه نیست.

 حمله هکری به سرعت دفع شد
در خبر دیگری در خصوص این حمله، ‌ طیب‌نیا مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه حمله هکری جزئی در بخشی از تجهیزات کارخانه مجتمع فولاد مبارکه روی داده است عنوان کرد: این حمله به سرعت دفع و خطوط آسیب دیده دوباره به مدار تولید برگشته است.

وی درباره حمله هکری رخ داده در بخشی از خطوط تولید فولادسازی گفت: این حمله بسیار جزئی و از اهمیت چندانی برخوردار نیست و خوشبختانه با دفع سریع آن، ضمن بازگشت مجدد خطوط آسیب دیده به مدار تولید از توقف تولید ممانعت شده است.

محمدیاسر طیب نیا با بیان اینکه به طور کلی مشکل خاص و مؤثری در روند تولید کارخانه مجتمع فولاد مبارکه بوجود نیامده است، افزود: خطوط مجتمع فولاد مبارکه از پوشش بیمه تجهیزات برخوردار بوده و این در حالی است که حادثه روی داده حتی در حد اعمال پوشش‌های بیمه‌ای نیست.

به گفته وی تصاویر پخش شده در فضای مجازی در برخی از رسانه‌ها از انفجار دیگ مذاب فولاد ربطی به شرکت فولاد مبارکه نداشته و اخبار منتشر شده در این فضا با وضعیت فعلی کارخانه به هیچ وجه منطبق نیست. وضعیت فعلی مجتمع فولاد مبارکه کاملاً عادی است و روند تولید طبق برنامه پیش می‌رود.

حمله سایبری به شرکت فولاد خوزستان
مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان نیز که شرکتش مورد هدف حمله سایبری بود گفت: صبح روز قبل بعضی از سیستم‌ها و تجهیزات این شرکت مورد حمله سایبری قرار گرفتند که به رغم حملات مذبوحانه صورت گرفته این توطئه ناکام ماند.

به گزارش شرکت فولاد خوزستان، امین ابراهیمی‌ گفت: ساعت ۵:۱۵ دقیقه صبح متأسفانه بعضی سیستم‌های شرکت فولاد خوزستان مورد حمله سایبری قرار گرفت.

وی افزود: خوشبختانه با اقدامات به موقع و هوشیاری موجود، این حمله ناکام ماند و هیچ خسارت و آسیبی به خط تولید شرکت فولاد خوزستان وارد نشد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: خط تولید شرکت فولاد هم اینک فعال بوده، تمامی‌کارکنان حوزه‌های مختلف در محل کار حاضر بوده و مختصر اختلالی که به سایت، کانال‌های اطلاع رسانی و سامانه پیامکی این شرکت وارد شده در حال برطرف شدن است.

وی ادامه داد: نخبگان و مسوولان امر در حال بررسی جزئیات بیشتر این اتفاق و رفع مشکلات هستند و ان شاءالله تا آخر وقت امروز (دیروز) وضعیت به روال عادی بازگردد.

ابراهیمی ‌گفت: همه مجموعه‌های رسانه‌ای کشور توجه داشته باشند که اخبار منتشر شده در کانال تلگرامی‌شرکت فولاد خوزستان به دلیل هک شدن این کانال از سوی دشمنان و بدخواهان کشور، از روز قبل تا اطلاع ثانوی معتبر نبوده و صحت هیچیک از مطالب آن تأیید نمی‌شود.

وی بیان کرد: تا اطلاع ثانوی آخرین اخبار و اطلاعیه‌های شرکت فولاد خوزستان از طریق خبرگزاری‌های رسمی‌و کانال مجازی شرکت در اپلیکیشن آی‌گپ منتشر خواهد شد.

 اطلاعیه مرکز ملی فضای مجازی 
مرکز ملی فضای مجازی نیز با انتشار اطلاعیه‌ای حمله سایبری به سیستم‌های فناوری اطلاعات فولاد کشور را تایید کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی ‌مرکز ملی فضای مجازی، در ساعت ۶:۳۰ صبح روز قبل بخشی از سیستم‌های فناری اطلاعات فولاد کشور مورد حمله سایبری دشمنان خارجی قرار گرفت و به طبع آن بخش‌هایی از فولاد هرمزگان و خوزستان نیز دچار اختلال در تولید شد که به سرعت سیستم‌های امنیتی نسبت به مهار و دفع آثار حمله سایبری مذکور اقدام کردند. بنابراین گزارش، جزییات فنی حمله سایبری متعاقبا ارسال خواهد شد.

همچنین این مرکز اعلام می‌دارد که هرگونه اخبار در مورد حمله سایر مراکز مورد تایید نبوده و تکذیب می‌شود.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۹۱۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما