کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی:

دانش‌بنیان‌ها از مرز یک میلیارد دلار صادرات عبور کردند

صندوق نوآوری و شکوفایی , 8 تير 1401 ساعت 11:33

رویداد توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی صبح دوشنبه گذشته در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد و طی آن مسوولان شرکت ملی گاز ایران نیازهای خود را به شرکت‌‎های دانش‌بنیان ارائه کردند.



آی‌تی‌من- در این رویداد معاون وزیر نفت و مدیرعاملشرکت ملی گاز ایران و همچنین دیگر مقامات شرکت گاز حضور داشتند و به ارائه نیازمندی‌های خود به شرکت‌هایدانش‌بنیان پرداختند.

نیاز فناورانه اصلی شرکت‌ ملی گاز ایران ناظر بر قانون بودجه سال 1401 بود که در آن ذکر شده شرکت ملی گاز ایرانباید با هدف مدیریت مصرف و تشویق مشترکین خود الگویتعریف‌شده‌ای از مصرف را ارائه دهد و مازاد گاز تولیدی در کشور را به بازارهای صادراتی بفرستد.

برای اجرایی این هدف نیز ضرورت به‌کارگیری فناوری در حوزه‌های مختلف بیشتر شده بود و 62 شرکت دانش‌بنیان در محل صندوق نوآوری برای ارائه راهکارهای اولیه گردهم آمدند.

در ابتدای این جلسه، سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی به شرحی از توانمندی‌های شرکت‌هایدانش‌بنیان و همچنین خدماتی که صندوق نوآوری به اینشرکت‌ها ارائه می‌دهد پرداخت. 

ملکی‌فر از این نکته یاد کرد که اکنون 6 هزار و 800 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های مختلف توانسته‌اند مرز یکمیلیارد دلار درآمد صادراتی برای کشور را رد کنند و در بخش قابل توجهی از بازارهای دنیا، شرکت‌های مشابه اروپایی و آمریکایی را پس بزنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین خبر داد که آمار سال گذشته نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت‌هایدانش‌بنیان تنها در سال 1400 به 400 هزار میلیارد تومان رسیده است.

او پس از این بحث، به تشریح خدمات صندوق نوآوری به زیست‌بوم دانش‌بنیان پرداخت و گفت: وقتی سخن از واژه صندوق به میان می‌آید بسیاری فکر می‌کنند صندوق یعنینهادی که تنها تسهیلات مالی به بخشی از فعالان اقتصادیجامعه می‌دهد اما چنین تعریفی، کارها و فعالیت‌هایصندوق نوآوری و شکوفایی را به‌طور کامل پوشش نمی‌دهد.

او تصریح کرد که امروز صندوق نوآوری و شکوفایی 70 گونه خدمت متفاوت در چهار دسته‌بندی کلی را به شرکت‌هایدانش‌بنیان ارائه می‌دهد که تنها گروه اول این خدمات مختص 12 نوع تسهیلات هستند اما دسته‌های دیگر خدمات صندوق به صدور ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و مشارکت در سود و زیانشرکت‌ها و توانمندسازی آن‌ها در حوزه‌های مختلف تقسیممی‌شود.

ملکی‌فر همچنین از این یاد کرد که صندوق نوآوری و شکوفایی تنها خود را موظف به حمایت از شرکت‌هایدانش‌بنیان کوچک یا بزرگ نمی‌بینید بلکه برایند کلی و از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان را از خدمات خود بهره‌مند می‌سازد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: با اینکهامروز سرمایه این صندوق دو هزار و 600 میلیارد تومان است؛ اما تنها در سال 1400 توانسته با ابزارهای تامین مالینوآورانه به میزان 4 هزار و 800 میلیارد تومان از شرکت‌هایدانش‌بنیان حمایت به عمل آورد اما با محاسبه افزایش تورم و روند رو به رشد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این میزان از منابع صندوق کافی نخواهد بود.
او در ادامه خبر داد: با این حال پس از تصویب قانون تولیدجهش بنیان در سال 1401 امید این می‌رود که منابع صندوق نوآوری رو به افزایش بگذارد و صندوق توانایی بیشتری برایتسریع فرایند توسعه شرکت‌های دانش‌‎‌بنیان داشته باشد. 

ملکی‌فر همچنین از سازوکار حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از طرح‌های ملی یاد کرد و افزود: در این طرح کار ما در صندوق این است که به سراغ دستگاه‌های اجرایی می‌رویم و نیازهای کشور را از آن‌ها می‌پرسیم و به اتفاق همیندستگاه‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان مناسب برای ارائه فناوریمطابق با آن نیاز را شناسایی می‌کنیم و پس از این برایطراحی و ساخت چنین فناوری‌هایی از شرکت‌های دانش‌بنیانحمایت لازم را به عمل می‌آوریم.
 
قدردانی از صندوق نوآوری در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان
در ادامه این رویداد، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در سخنانی ابراز کرد: من از مسوولان صندوق نوآوری و شکوفایی تشکر می‌کنم که منشا خیرو برکات بسیاری در کشور بوده و هستند و با توجه به ماموریتی که دارند در حوزه توسعه اقتصاد دانش‌بنیانتوانستند به خوبی از پس وظایف خود بربیایند.

او ادامه داد: مقام معظم رهبری امسال را با تاکید بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نامگذاری کرده‌اند و بارها در جلسات مختلف با مسوولان نیز بحث نگاه به تولیدات داخل را مورد تاکید قرار دادند و گفته‌اند باید از ظرفیت داخل استفاده کنیم. 

چگنی افزود: کسانی که به پارک‌ها علم و فناوری یا مراکز رشد رفت و آمد داشته باشند، می‌توانند این نکته را دریابند که ظرفیت عظیمی‌از فناوری و نوآوری در کشور وجود دارد و جوانان بسیاری برای خدمت‌رسانی به کشور در هر جاییحضور دارند و ما نیز باید قدر این نعمت را بدانیم و از آن استفاده درست کنیم. من بر اساس مشاهدات و تحقیقات خود می‌گویم که ۹۹ درصد از مشکلات کشور را شرکت‌هایدانش‌بنیان می‌توانند حل کنند. 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: با توجه به تاکیدی که شعار امسال بر حوزه دانش‌بنیان دارد ما نیز در شرکت‌ ملی گاز ایران برآنیم که ارتباط خود را با شرکت‌هایدانش‌بنیان بیش از پیش تقویت کنیم .

او همچنین گفت که شرکت ملی گاز ایران با ۲۶ میلیونمشترک اعم از مشترکین خانگی و صنعتی و ... تقریبا با تمام ارکان کشور در ارتباط است. 

معاون وزیر تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۲۳۲ میلیاردمتر مکعب گاز تولید کردیم که در دنیا بی‌نظیر است. ما در این رویداد دست نیاز خود را به سوی شرکت‌های دانش‌بنیاندراز می‌کنیم و امیدواریم با مشارکت و همت این شرکت‌هابتوانیم نیازهای صنعت گاز در مدیریت و کنترل مصرف را برطرف کنیم.

چگنی در ادامه از این نکته یاد کرد که مصرف گاز و انرژی در کشور منطبق با اصول و استاندارد نیست. کمتر کشوری مثل ایران منابع خود را با بی‌خیالی مصرف می‌کند. پروژه هوشمندسازی توزیع گاز از این منظر اهمیت دارد که به ما قدرت استفاده صحیح و به‌صرفه منابع گازی را می‌دهد و در جهت پاسداشت این منبع خدادادی کارگر می‌افتد.

در ادامه این رویداد نیز محسن مظلوم فارسی‌باف، مدیرپژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران از حضور شرکت‌هایدانش‌بنیان در این رویداد ابراز خشنودی کرد و برایند خود از زیست‌بوم نوآوری کشور را مثبت ارزیابی کرد. 

او گفت: مایه بهجت و شادمانی است که می‌بینیم ظرفیتبسیار بالایی در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که توانسته‌ است فناوری‌های بین‌المللی را بومی‌سازی کند و به همین سبب این شرکت‌ها مایه اطمینان خاطر در بخش‌های مختلف کشور هستند.

در ادامه این رویداد نیز پنل‌های تخصصی درباره هوشمندسازی مدیریت مصرف گاز برگزار شد و نمایندگانبخش‌های مختلف از بخش خصوصی تا مقامات شرکت ملی گاز و سازمان‌های دیگر به ایراد سخن پرداختند و نیازهای صنعت گاز را برای شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح دادند. 
​​​​​​​
همچنین در حاشیه این رویداد نمایشگاهی از دستاوردها و توانمندی‌های 62 شرکت‌ دانش‌بنیان برپا شد و در این میانچندین مذاکرات دوجانبه‌ نیز میان مقامات شرکت گاز ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفت.
 
 


کد مطلب: 279169

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/279169/دانش-بنیان-ها-مرز-یک-میلیارد-دلار-صادرات-عبور-کردند

ITMen
  https://www.itmen.ir