کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برایان شوستر، خالق دنیای دیجیتال آدرورس:

متاورس در دستان زاکربرگ خطرناک‌ترین فناوری جهان است

11 تير 1401 ساعت 11:10

یکی از پیشگامان اینترنت هشدار داد که متاورس اگر در دست فرد ناصالح باشد، می‌تواند به خطرناک‌ترین فناوری از زمان اختراع سلاح هسته‌ای تا کنون بدل شود و این فرد ناصالح کسی نیست جز مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا.



آی‌تی‌من- برایان شوستر که 17 سال تجربه در زمینه متاورس دارد و دنیای دیجیتال خود را نیز با نام آدرورس (Utherverse) ایجاد کرده، در گفت‌وگویی با دیلی‌میل، درباره اینکه برخی می‌توانند برای نفع شخصی از متاورس سوء‌استفاده کنند، صحبت کرده است.

شوستر گفت: با متاورس می‌توان همه مردم را شست‌وشوی مغزی داد و آنها را مثل عروسک خیمه‌شب‌بازی در اختیار گرفت.

وی افزود: من باور ندارم که زاکربرگ یا فیس‌بوک هرگز به این نتیجه برسند که برای نفع عمومی، پول‌شان را هزینه کنند. پول وقتی به دست می‌آید که انسان‌ها یا خوشحال یا ناراحت باشند؛ بنابراین شما تصمیم می‌گیرید که کدام مسیر را انتخاب کنید. ما مسیر انتخابی فیس‌بوک را دیده‌ایم و در مورد متاورس نیز آنها همان مسیر را انتخاب خواهند کرد.

زاکربرگ زمانی متاورس را به عنوان «جانشین اینترنت موبایل»، مجموعه‌ایاز فضاهای مجازی توصیف کرد که افراد می‌توانند در آن بازی و کار کنند و با افراد دیگری که در یک فضای فیزیکی نیستند، ارتباط برقرار کنند.

مدیرعامل شرکت متا همچنین ادعا کرده بود که بشریت در نهایت به متاورساو خواهد رفت و واقعیت خود را به مقصد دنیای جدیدی که آنها کنترل‌اشمی‌کنند، ترک خواهد کرد.

شوستر گفت: هیچ چیزی تصادفی نیست؛ همه چیز در متاورس به صورت الگوریتمی توسط کامپیوترها تولید شده و ما قبلا دیده‌ایم که فیس‌بوک با الگوریتم‌ها چه کارهایی می‌کند. شاید گمان کنید که عشق زندگی‌تان را در متاورس پیدا کرده‌اید؛ اما در واقع زاکربرگ است که تصمیم می‌گیرد چه کسی به درد شما می‌خورد.

وی افزود: ممکن است در این فضا فقط با یک خط فکری مواجه شوید و با همان خط فکری پرورش بیابید؛ چون سیستم کامپیوتری به این نتیجه رسیده که از این خط فکری بیشترین سود حاصل می‌شود.

شوستر با بیان این دغدغه که متاورس ظرفیت شست‌وشوی مغزی را دارد، تاکید کرد که نه فقط زاکربرگ، بلکه هر کسی که بخواهد انسان‌ها را به ابزار کسب سود تبدیل کند، باید درباره‌اش نگران باشیم.

این کارآفرین کانادایی علاوه بر ظرفیت شست‌وشوی مغزی متاورس، یک نکته دیگر را هم مهم می‌داند؛ اینکه این فضای مجازی می‌تواند نسل‌هایی از انسان‌های ایزوله شده و تنها ایجاد کند؛ درست مثل همان کاری که فیس‌بوکبا بشر کرد.

وی توضیح داد: هم اکنون نیز به دلیل وجود فیس‌بوک از حضور ما در دنیای واقعی کاسته شده و می‌توانید شخصیت خود را پشت صفحه نمایش مخفی کنید. همین وضعیت به متاورس نیز منتقل خواهد شد. 

شوستر گفت: ما به عنوان انسان، نیاز به تماس داریم تا از لحاظ عاطفی اشباع شویم. ما نیاز داریم که با انسان‌ها دور هم بنشینیم و همدیگر را لمس کنیم. اما در هورایزون ورلدز (متاورس شرکت متا) آواتارها از چند قدمی نمی‌توانند به هم نزدیک‌تر شوند. به این ترتیب چطور می‌خواهید کسی را در آغوش بگیرید و ارتباط واقعی برقرار کنید؟ این وضعیت، نسل‌هایی از انسان‌های جدا افتاده را ایجاد می‌کند که هیچ‌گاه احساس واقعی نزدیک بودن به کسی یا احساس عشق را تجربه نمی‌کنند.

هورایزون ورلدز (Horizon Worlds) هم اکنون آزمایشی برای متاورس بزرگ این شرکت‌ها است. در حال حاضر یک اپلیکیشن و شامل خرید‌های درون برنامه‌های برای خالقان محتوا برای فروش اقلام مجازی و افکت‌های مختلف درون دنیاهای دیجیتال است.
​​​​​​​
به گفته شوستر، کاری که زاکربرگ با این متاورس کرده، برای بشریت بسیار مخرب است.


کد مطلب: 279180

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/279180/متاورس-دستان-زاکربرگ-خطرناک-ترین-فناوری-جهان

ITMen
  https://www.itmen.ir