۰
در نشست هم‌اندیشی اتاق مشترک ایران و امارات با متخصصان بانکی مطرح شد:

سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی حوزه آی‌تی در امارات با موانع بزرگ مواجه است

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۱
سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی حوزه آی‌تی در امارات با موانع بزرگ مواجه است
سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی حوزه آی‌تی در امارات با موانع بزرگ مواجه است

آی‌تی‌من- نشست هم‌اندیشی متخصصان و صادرکنندگان محصولات بانکی با هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و امارات با عنوان «راهکارهای ورود محصولات و خدمات بانکی به بازار امارات و کشورهایخلیج فارس» در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

در این نشست عرفان شاکری، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: بنا بر آمارهای اعلامی‌حجم تجارت ایران و امارات در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۱ میلیارددلار بوده که از این میزان حدود ۱۶ میلیارد دلار واردات از امارات بوده است. در دو ماهه ابتدای سال هم ۲,۲ میلیارد دلار واردات از امارات داشتیم و حدود ۱.۵ میلیارد دلار صادرات که نشان‌دهنده افزایش تراز تجاری است.

او با بیان اینکه وظیفه اتاق مشترک انتقال تجارب و مطالبات بخش خصوصی به دولت‌ها و تسهیل گری برایتوسعه صادرات است افزود: مذاکرتی با کشورهایخلیج فارس و امارات داشتیم که هدف آن توسعه صادرات و خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های توانمند کشور در حوزه بانکی بود و اظهارات خوبی برای جذب مشارکت کشورهای منطقه به ویژه امارات مطرح شد.
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به اینمسئله که امارات برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌هایهوش مصنوعی و دیجیتال برنامه‌ریزی کرده است، اظهار کرد: فعالان اقتصادی کشور ما نیز در زمینهاقتصاد و فناوری دیجیتال و همچنین رمزارزها در سال‌های اخیر کارهای بزرگی انجام داده‌اند؛ از این رو باید از این فضا به شکل همکاری مشترک به نحو احسن بهره ببریم.

شاکری گفت: در حوزه‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی، دیجیتال و فناوری‌های حوزه IT با بخش‌هایاقتصادی امارات در ارتباط هستیم. هفته گذشته در همین رابطه جلسه‌ای با اتاق بازرگانی دوبی داشتیمکه یکی از بخش‌های اصلی آن اقتصاد دیجیتالاست. ایران جایگاه خوبی در حوزه فناوری‌هایدیجیتال دارد و فارغ از فضای سیاسی که در تمام دنیا حاکم است می‌توانیم به شکل صحیح به نفع اقتصاد کشور از این فرصت بهره لازم را ببریم.

محمد حسین جبل عاملی، پژوهشگر اقتصادی نیز در نشست گفت: امارات از سال ۲۰۲۰ با موضوع اکسپو، دوبی را به عنوان قطب دنیای جدید معرفی کرد و با طرح مباحثی مثل متاورس و تکنولوژی‌های جدید، به جذب نظام‌های زیرساختی صنعت آی تی نیاز جدیپیدا کرد.

او افزود: ایران کیفیت تولید مناسبی در حوزه محصولات بانکی دارد اما با توجه به شرایط دلاری حال حاضر هزینه تولید بالایی دارد. ایرانی‌ها در حال حاضر در حوزه توکن‌ها در حال مشارکت با اماراتی‌هاهستند اما همین کار در داخل ایران هزینه بالایی دارد. ما می‌توانیم در حوزه سخت افزار و نرم افزار برایصادرات محصولات به کشورهای خلیج فارس با محوریت امارات متحده عربی فعالیت داشته باشیم. باید توجه کرد که هزینه راه‌اندازی یک کسب‌وکار در کشوری مثل عمان نسبت به امارات ۴ تا ۵ برابر است و از این نظر امارات اقتصادی‌تر و در دسترس تر است.

مسعود مرتضوی، مدیرعامل شرکت پویا نیز در ایننشست گفت: ایران در کانون سیاست‌های اقتصادیخود روابط با همسایگان را قرار داده است اما این در حالی است که در سندهای توسعه کشورهایی مثل هند، پاکستان، عمان و برخی دیگر از کشورها نامی‌از ایراننیست. برگزاری این نشست‌های هم‌اندیشی در اولین گام می‌تواند رگه‌هایی از ارتباط را با کشورهایهدف صادراتی را ایجاد کند. شاید تا حدی بتوانیموارد بازارهای صادراتی شویم اما این نیازمندحمایت جدی ساختار سیاسی و اقتصادی کشور است.
 
او گفت: در حال حاضر کارت‌های بین‌المللی در ایرانمی‌توانند خدمات بگیرند اما هنوز کارت‌های بین‌المللیبرای ایرانی‌ها در خارج از ایران فعال نیست.

سید ولی‌الله فاطمی، مؤسس شرکت توسن و پیشکسوت صنعت بانکی هم بیان کرد: بخش خصوصی بر اساس امیدهای غیرمشخص نمی‌تواندفعالیت کند. ما در حال حاضر مشکلات زیادی برایانتقال پول و ویزا و ارتباطات داریم در حالی که اولینفروش مجموعه توسن در دوبی بود. سال‌ها در کشورهایمختلف فعالیت کردیم، اما در حال حاضر چون پاسپورت ما ایرانی است تمام حساب‌هایمان را می‌بندند و این معضل بزرگی است.

او در خصوص تضمین فعالیت‌های اقتصادی در کشوری مثل امارات گفت: آیا اتاق بازرگانی و دولت می‌توانند تضامینی به ما بدهند که بتوانیم در کشورهای حاشیه خلیج فارس و امارات فعالیتکنیم و ارز آوری داشته باشیم؟ حقیقت این است ما در حال حاضریم برای برخی فعالیت‌های تحت عنوانیک برند خارجی فعالیت می‌کنیم و این دردآور است. انتظار ما این است که یک نقشه راه مثبتی به ما ارائه شود.

سید روح‌الله فاطمی‌اردکانی، مدیرعامل شرکت توسن نیز در این نشست گفت: ما در حال حاضر برایفعالیت در کشورهای منطقه با مشکلات جدی مواجه هستیم. از جمله این مشکلات مشارکت با واسطه‌ها برای تسهیل تجارت است و با توجه به سهم زیادی که این واسطه‌ها می‌خواهند، صرفه اقتصادی ندارد. ما در فیلیپین نرم‌افزاری فروختیم که سهم آن ۶۰ به ۴۰بوده و اصلاً به صرفه نیست. در این زمینه‌های ما نیازمند کمک از طرف دولت هستیم. این در حالیاست که ما در سال‌های گذشته صادرکننده نمونه در بخش فناوری اطلاعات بودیم.

مهدی ایزدیار، مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت نیزگفت: واقعیت این است که بدون نقش حاکمیتی اتاق بازرگانی و بسترسازی مناسب نمی‌توانیم کاری پیشببریم و چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای در پیش چشم ما نیست.

نوید نصیری زاده، مدیرعامل شرکت امن پردازان کویر نیز گفت: در حوزه خدمات فنی و مهندسیفعالیت‌هایی داشته‌ایم ارتباطاتی با کشورهای کانادا و ترکیه داشتیم و همکاری در قالب شراکت تجاریداشتیم اما نیازمند حمایت جدی برای توسعه فعالیت‌هایمان هستیم.

حمید بهنگار، رئیس کمیسیون فاوای اتاق مشترک ایران و امارات نیز در این نشست گفت: الآن در شرایط تحریمی‌اگر همه دارند روی پای خود راه می‌روندما داریم روی دست‌هایمان راه می‌رویم. اما با تغییرروند ثبت شرکت در امارات بیش از ۶۰ هزار کسب‌وکار جدید در این کشور ثبت شده است و افتتاح حساب‌هایغیر ارزی نیز امکان جدیدی است. این جلسه برایهم‌افزایی و مشورت است و مطمئنم که می‌توانیمصادرات محصولات در حوزه بانکی و فناوری را افزایشدهیم. در حال حاضر حدود ۲۰ شرکت در کمیسیونفاوای اتاق ایران و امارات است و حدود ۴۰ درصد از ظرفیت کل کشور در حوزه فناوری اطلاعات در اتاق ایران و امارات هستند. ما هم در ستاد نانو هم در ستاد اقتصاد دیجیتال جلساتی داشتیم برای استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی به خصوص در حوزه صادرات.

سعید مقیسه، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و امارات نیز در این نشست گفت: موضوع گسترش ارتباطات تجاری برای ما مورد توجه است و در صدد فعال کردن این ارتباطات تجاری هستیم. ما در حال حاضر بین ایران و امارات سفیر نداریم اما تلاشمان را برای برقرار ارتباط محدود نمی‌کنیم.

مهدی عرب زاده از شرکت فناپ نیز در این نشست هم‌اندیشی گفت: در داخل کشور ظرفیت‌هایتخصصی قوی‌ای داریم و از نظر زیرساختی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار توانمند هستیم اما باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

در بخش دوم این نشست نیز حاضران با توجه به پیشنهاد راه‌اندازی اتاق فکری در حوزه فناوریاطلاعات و خدمات فنی و مهندسی در حوزه بانکی به ارائه نظرات خود پرداختند.

بابایی، مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا در این نشست گفت: ما می‌توانیم استارت‌آپ‌های ایرانی را در قالب یک شرکت در امارات معرفی کنیم تا بشود از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده مناسب کرد. در سال گذشته کل درآمد شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات در ایرانحدود ۳۶۰ میلیون دلار بوده است. اما در امارات فقط یک شرکتی مثل کریم ۳ میلیارد دلار درآمد داشته است.
​​​​​​​
حمید بهنگار، رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران و امارات از استفاده از توانمندی شرکت‌های ایرانی در اتاق مشترک ایران و امارات با هدف صادرات خبر داد و تشکیل اتاق فکر با حضور زیست‌بوم متخصصان بانکی و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را جهت تسهیل گری راه گشا دانست.
 
کد مطلب : ۲۷۹۲۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين