۰

مذاکره شرکت‌های دانش‌بنیان با هیات‌های تجاری ۳۵ کشور دنیا

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۸
مذاکره شرکت‌های دانش‌بنیان با هیات‌های تجاری ۳۵ کشور دنیا
مذاکره شرکت‌های دانش‌بنیان با هیات‌های تجاری ۳۵ کشور دنیا

آی‌تی‌من-  سیاوش ملکی‌فر با بیان اینکه حجم تولید محصولات شمار قابل توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان مازاد بر نیازهای بازار ایران است، گفت: حتی اگر این شرکتهای دانش بنیان بخش اعظم بازار کشور را به دست آورند به میزان مناسبی از فروش نخواهند رسید. بنابراین برای این نوع شرکت‌ها ضرورت صادرات هر روز بیش از دیروز اهمیت می‌یابد.

ملکی‌فر در ادامه با بیان اینکه بین‌المللی شدن و دستیابی به بازارهای جهانی سازوکارهای متفاوتی را می‌طلبد، اظهار کرد: صادرات در شکل متعارف آن، یکی از سازوکارهای بین‌المللی شدن است. برای مثال یک سازوکار که کشورهای همسایه ما در منطقه نیز در حال استفاده از آن هستند، سرمایه‌گذاری مشترک یا احداث خطوط مونتاژ محصولات ایرانی در این کشورها است.وی ادامه داد: همسایگان ایران همچون خود ما ترجیح می‌دهند به جای اینکه یک محصول صنعتی را به صورت کالای مصرفی و آماده از کشور دیگری بخرند، آن را در داخل کشور خود تولید کنند تا بخشی از ارزش افزوده اقتصادی و اشتغال ناشی از تولید آن نصیب خودشان شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه بین‌المللی شدن به‌طور کلی و چه صادراتی‌شدن به طور خاص، الزامات متعددی دارد، تصریح کرد: شرکت‌هایی که قصد دارند وارد بازارهای خارجی شوند، باید ابتدا شناخت نسبتاً خوبی از بازار یا بازارهای هدف خود به دست آورند؛ مشتریان خود را شناسایی کنند؛ محتوای تبلیغاتی مناسب از کاتالوگ گرفته تا وبسایت دوزبانه را تهیه کنند و با فضای سیاسی - اقتصادی و ملاحظات حقوقی کشور هدف آشنا شوند که نهایتاً از هر طریق ممکن با مشتریان بالقوه خود مذاکره کنند.

وی با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز پس از مطالعه و بررسی‌های مختلف، چندین برنامه را در راستای ورود شرکت‌‎های دانش‌‎بنیان به عرصه تجارت بین‌الملل پیاده‌سازی کرده است، گفت: صندوق نوآوری خدمات مختلفی را برای کمک به بین‌المللی‌شدن شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری نهادهای ذی‌ربط و بالاخص وزارت امور خارجه، معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی تدارک دیده است.

به گفته ملکی‌فر، یکی از این برنامه‌ها، پذیرش هیأت‌های تجاری و فناوری از کشورهای مختلف است که به‌طور منظم و مداوم در صندوق نوآوری و شکوفایی اتفاق می‌افتد. این برنامه تحت عنوان یکشنبه‌های صادراتی زمینه میزبانی از مشتریان خارجی بالقوه شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را فراهم می‌سازد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در این برنامه صندوق نوآوری با پرداخت بخشی از هزینه‌های پذیرش هیأت تجاری خارجی به‌صورت بلاعوض، کمک می‌کند تا اعضای این هیأت به کشور ما بیایند و از نزدیک با توانمندی‌ها، دستاوردها و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا شوند و با آنها مذاکره کنند. گرچه امکان اعزام نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب هیأت‌های تجاری به بازارهای هدف خارجی نیز وجود دارد.

 مذاکره شرکت‌های دانش‌بنیان با هیأت‌های تجاری ۳۵ کشور دنیا
ملکی‌فر در ادامه با ارائه آماری درباره برپایی سلسله رویدادهای «یکشنبه‌های صادراتی» در صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: صندوق نوآوری از سال ۹۷ پذیرش هیأت‌های تجاری را کلید زده و تا امروز نزدیک به ۳۵ هیأت تجاری از کشورهای مختلف به صندوق نوآوری آمده و با شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت رودررو مذاکره کرده و محصولات و توانایی‌های آنان را دیده‌اند. بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند در همین ملاقات‌ها و مذاکرات، به قراردادهای صادراتی نیز دست یابند.وی همچنین گفت: در رویداد «یکشنبه‌های صادراتی»، معمولاً سفیر یا رایزن اقتصادی کشورمان در کشور هدف و نیز سفیر کشور مقابل در ایران نیز حضور دارند. اعضای اتاق بازرگانی مشترک دو کشور و چندین نفر از بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران در کشور هدف نیز حضور دارند. این رویداد امکان صادرات بدون ویزا را برای شرکت‌های دانش‌بنیان کشور فراهم آورده است.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۹۳۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما