۰

تسهیل شرایط تامین مالی از بورس با صکوک نوآوری توسط صندوق نوآوری

تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۸
تسهیل شرایط تامین مالی از بورس با صکوک نوآوری توسط صندوق نوآوری
تسهیل شرایط تامین مالی از بورس با صکوک نوآوری توسط صندوق نوآوری

آی‌تی‌من- سیاوش صمیمی گفت: «صکوک» یک ابزار تأمین مالی مبتنی بر قرض از بازار اوراق بهادار است که بر پایه قرادادهای اسلامی‌تعریف شده است و بنگاه‌های اقتصادی حائز صلاحیت می‌توانند با انتشار این اوراق در جهت تأمین مالی طرح‌ها، خرید دارایی یا تأمین نقدینگی مورد نیاز اقدام کنند.

مدیر طراحی و توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: به این شکل که این تأمین مالی می‌تواند مبتنی بر قراردادهایی نظیر اجاره، استصناع، منفعت، مرابحه، مضاربه و نظایر آن صورت پذیرد.

وی افزود: شرکت متقاضی منابع که اصطلاحاً در این روش به آن بانی انتشار صکوک اطلاق می‌شود، می‌تواند یک شرکت بورسی یا غیر بورسی باشد، به این معنی که اهمیتی ندارد سهام آن شرکت در یکی از بازارهای رسمی‌سهام پذیرش شده یا هنوز به آن مرحله نرسیده است؛ لیکن آن شرکت می‌تواند منابع مورد نیاز خود را از طریق انتشار صکوک در بازارهای اوراق بهادار بدست آورد. اگر بانی انتشار اوراق یک شرکت دانش بنیان باشد اصطلاحاً به صکوک منتشر شده توسط وی صکوک نوآوری گفته می‌شود.
به گفته صمیمی، انتشار این اوراق نیازمند حضور یک سری ارکان است که بدون حضور این ارکان یا سازمان بورس و اوراق بهادار اجازه انتشار را نخواهد داد یا به سختی این موضوع میسر خواهد شد.

مدیر طراحی و توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: این ارکان شامل متعهد پذیره نویس، رکن بازار گردان و رکن ضامن است که هریک وظایف خاص خود را بر عهده دارند و سازمان بورس این ارکان را به قصد تسهیل در تأمین منابع مالی مورد نیاز، نقدپذیر بودن از طریق شکل دهی به بازار معاملات ثانویه و تضمین پرداخت و بازپرداخت سود و اصل مبالغ قرض گرفته شده در مواعید اعلامی‌تعیین کرده است.

وی افزود: اقدام صندوق نوآوری و شکوفایی جهت بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان از این ظرفیت و این ابزار اینگونه تعریف شده که نقش «رکن ضامن» را بر عهده بگیرد؛ در واقع صندوق ضامن بازپرداخت اصل و فرع مبالغی می‌شود که شرکت دانش بنیان از بازار دریافت می‌کند. پذیرش سایر ارکان چون برای نهادهای مالی فعال در بازار سودآور است، اصولاً به بخش خصوصی واگذار شده و نیازی به پذیرش آن‌ها توسط صندوق نوآوری‌وشکوفایی نیست و اصولاً میان نهادهای مالی برای قبول آن‌ها رقابت شکل می‌گیرد.

مدیر طراحی و توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تاکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی تا پیش از ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان (مصوب ۳۱ اردیبهشت ماه توسط مجلس شورای اسلامی‌و ابلاغ شده توسط رئیس‌جمهور محترم در تاریخ ۳ خردادماه سالجاری) اجازه پذیرش جایگاه رکن ضامن شرکت‌های دانش بنیان را نداشت اما اکنون این امکان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین خلاء و مانع برای انتشار صکوک که شرکت‌ها با آن درگیر هستند یافتن رکن ضامن است که اکنون با ورود صندوق نوآوری و شکوفایی، برای شرکت‌های دانش بنیان این موضوع رفع خواهد شد، افزود: ضامن شدن صندوق نوآوری و شکوفایی، برای شرکت‌های دانش بنیان امکان قرض از طریق انتشار اوراق بدهی را در بازارهای اوراق بهادار را بطور ویژه تسهیل می‌کند. چرا که اولاً قرار نیست صندوق همچون بانک‌ها وثایق ملکی و مسکونی جهت این ضمانت دریافت کند و ترهین سهام شرکت‌های دانش‌بنیان مورد پذیرش صندوق خواهد بود و ثانیاً با وجود رکن ضامن، دغدغه سازمان بورس و اوراق بهادار جهت ریسک نکول اوراق رفع شده و موضوع تسریع و اجرایی می‌گردد.

به گفته وی، اصولاً مبالغی که از این طریق تأمین می‌شود رقم‌هایی مابین ۵۰ میلیارد تا ۲۵۰ میلیارد تومان است؛ البته ممکن است شرکت‌های بزرگ صنعتی رقم‌های بزرگ‌تری را تأمین مالی کرده باشند اما برای شرکت‌های دانش بنیان و صندوق این رقم حد معقول و مناسبی ارزیابی شده است.

صمیمی ‌افزود: اصولاً شرکت‌های بزرگ و به لحاظ مالی بلوغ یافته می‌توانند از این طریق تأمین مالی کنند.

مدیر طراحی و توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه پیش از ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان، صندوق نواوری سعی داشت شرکتهای دانش بنیان را به استفاده از این ابزار تأمین مالی هدایت کند؛ گفت: پیش از تصویب این قانون یک شرکت داروسازی را مورد حمایت قرار دادیم.

وی افزود: صندوق نوآوری بر اساس این ردیف حمایتی، متعهد شده که مبلغی از هزینه‌های انتشار صکوک را تا سقف ۵۰ میلیارد ریال به شرکت ارائه کند تا وی بخشی از هزینه‌های انتشار اوراق از جمله کارمزد به بانک ضامن را پرداخت کند.

به گفته مدیر طراحی و توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به، این شرکت داروسازی موفق شد رقم ۳۰۰ میلیارد تومان را از طریق انتشار اوراق مرابحه تأمین مالی کند.

وی افزود: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی آمادگی داریم که بلافاصله پس از ابلاغ مجوز مربوطه توسط (شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان) در جایگاه هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی نسبت به اجرایی سازی این ابزار اقدام کنیم چرا که پیرو دستور رئیس هیأت عامل صندوق، پیش از این کلیه مقدمات و فرایندهای لازم در این خصوص آماده شده و حتی چندین مورد بررسی و آماده اعلام به سازمان بورس است.

 
مرجع : مهر
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۳۸۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين