۰
جلوگیری از خروج سالانه بیش از 2.5 میلیون یورو ارز از کشور

آزمایشگاه چمبرالکترومغناطیسی خودروهای سواری تا فوق سنگین افتتاح شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۸
آزمایشگاه چمبرالکترومغناطیسی خودروهای سواری تا فوق سنگین افتتاح شد
آزمایشگاه چمبرالکترومغناطیسی خودروهای سواری تا فوق سنگین افتتاح شد

آی‌تی‌من- آزمون کامل سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) خودروهای جاده‌ای در مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک برای نخستین بار و با توجه به نیاز کشور به صورت جامع و با مطالعات گسترده و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت صمت و همچنین سازمان ملی استاندارد ایران صورت گرفت. انجام این آزمون‌ها پیش از این در خارج از کشور و با صرف هزینه‌های زیاد، مدت زمان طولانی و مشکلات متعدد در سال ارسال و بازگشت خودرو صورت می‌گرفت که نتیجه آن خروج ارز از کشور و صرف زمان زیادی بود.

 آزمایشگاه EMC خودرو مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک در فاز اول در سال 1396 با راه‌اندازی چمبر EMC برای آزمون خودروی سواری آغاز به کار کرد و در فاز دوم  در روز  10 مرداد 1401 پروژه بزرگترین چمبر الکترومغناطیسی 18 متر تا مافوق سنگین در منطقه کلید خورد.

سازگاری الکترومغناطیس خودرو و تجهیزات الکتریکی از جمله استانداردهای الزامی برای تمامی خودروهای با ساختار احتراق داخلی و یا خودروهای الکتریکی است. به‌عبارت دیگر، تمامی قطعات الکتریکی خودرو باید به‌صورت امن و مطمئن از نظر تابش امواج الکترومغناطیس با یکدیگر عمل کنند. عملکرد موتور، سیستم احتراق، جرقه‌زنی و غیره نباید هیچ‌گونه تأثیر منفی در سیستم‌های الکترونیکی، کنترلی و هدایتی خودرو داشته باشد. علاوه بر این، یک ساختار کامل خودرو باید سطح معینی از اختلالات الکترومغناطیس را به محیط اطراف یا خودروهای مجاور ساطع کرده و از سویی دیگر نسبت به اختلالات تابشی و هدایتی فضای بیرون نیز مصونیت داشته باشد به‌نحوی که ایجاد اختلالات خارجی موجب هیچ‌گونه تغییری در عملکرد خودرو نگردد. در این راستا، آزمایشگاه EMC مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک توانایی و تأیید صلاحیت انجام کامل آزمون‌های مصونیت تشعشعی و گسیل تشعشعی برای اولین بار در کشور مطابق با استانداردهای ملی را دارد.
 
نتیجه یک کار تیمی
در ابتدای مراسم افتتاحیه آزمایشگاه چمبرالکترومغناطیسی خودروهای سواری تا فوق سنگین، احمد بیدآبادی رییس هیات مدیره مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک توضیحاتی کوتاه در مورد تاریخچه این مرکز ارایه کرد و گفت: تنها دلیلی که در این مجموعه فعالیت می‌کنم کار تیمی و صد در صد عشق است.

وی افزود: این مجموعه بدون وابستگی به دولت کارهای بسیار بزرگی انجام داده و تبدیل به بزرگترین آزمایشگاه‌های کشور شده است و همه به این دلیل است که 120 دکتر، فوق لیسانس و لیسانس با خلوص نیت اینجا فعالیت می‌کنند.
 
ضرورت تقویت باور ملی
ویدا سینا مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک دومین سخنران این مراسم بود.
وی در این مراسم ضمن تشکر از مسوولان دولتی برای کمک به اجرای این طرح بزرگ ملی گفت: این پروزه یکی از سخت‌ترین و بزرگترین پروژه‌هایی بود که در دوران تحریم اجرا شد.

سینا افزود: مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک بعد از جنگ با نگاهی ملی کار خود را آغاز کرد و هنوز با همان نگاه فعالیت می‌کند. از سال 70 تا سال 80 بازوی کارشناسی وزارت صنایع بودیم و در دهه 80 با حداقل تجهیزات اولین آزمایشگاه ICT کشور را تاسیس کردیم. اکنون بیش از 450 استاندارد در حوزه ICT، تجهیزات پزشکی، EMC، لوازم خانگی و... تدوین شده است و بزرگ‌ترین آزمایشگاه‌ها را داریم.

وی ادامه داد: پروژه تاسیس آزمایشگاه چمبر الکترومغناطیسی خودروهای سواری تا مافوق سنگین با هزینه بالا بود که از مسوولان دولتی خواستیم به عنوان بخش خصوصی ما را باور کنند و در این رابطه نامه نگاری‌های بسیار شد. با حمایت دکتر ستاری موفق به دریافت وام شدیم و با 15 میلیارد پروژه راه‌اندازی شد و تاکنون 150 میلیارد تومان هزینه برداشته است. اما متاسفانه به مشکلات LC و تحریم و مابه‌التفاوت نرخ ارز مواجه شدیم.

وی تاکید کرد: هرچند این پروژه مثنوی هفتاد من بود ولی سرانجام با کمک معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت ICT و وزارت صمت توانستیم این پروژه بزرگ ملی را اجرا کنیم تا به این ترتیب از خروج سالیانه 2 و نیم میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری شود.

ویدا سینا همچنین با بیان اینکه باور ملی ما پایین است، گفت: باید در جوانان این باور ملی را تقویت کرد. مجموعه ما خدمت ملی را دوست دارد و به عنوان بخش خصوصی همواره به دولت برای اجرای پروژه‌های ملی کمک کرده‌ایم.
 
 
کار جهادی مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک
مهدی اسلام پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران نیز ضمن تقدیر از مدیران و دست اندرکاران تحقق این پروژه، کاری که در مرکز تحقیقات انفورماتیک انجام گرفته است را کاری جهادی نامید و افزود: خدا را شاکریم امروز این طرح ملی با وجود سختی‌های فراوان و با تلاش متخصصان داخلی و در شرایط تحریم در کشور به بار نشسته است.

وی توسعه را روندی پیوسته و همیشگی دانست و گفت: در این میان استانداردها در فضای پایدار همواره دستخوش تغییراتی در راستای بهینه سازی خواهند بود که بی‌توجهی به آن در روند شتابان دگرگونی قرن برای صنایع از جمله صنعت خودروسازی به مثابه زنگ خطری است که به گوش می‌رسد. رییس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه جهان مدرن نمی‌تواند بدون رعایت استانداردها شکل بگیرد، اظهارداشت: استانداردها به نوعی در همه جنبه‌های زندگی مدرن وجود دارد که از استانداردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات تا استانداردهای کیفیت محصولات و خدمات را شامل می‌شود.

گامی بزرگ در صنعت خودرو
سید محمد موسوی، معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت نیز افتتاح این پروژه را گامی بزرگ در راستای نیل به خودکفایی انجام تست‌های آزمایشگاهی صنعت خودرو در کشور دانست.

وی به نقش مهم آزمایشگاه‌های مرجع استاندارد در کنترل سلامت جامعه و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی به ‌منظور توسعه صادرات کشور اشاره کرد و خواستار تلاش هرچه بیشتر فعالان این بخش در راستای ارتقای شاخص‌های استانداردی با حمایت‌های وزارت صمت شد.

معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت، خواستار تقسیم کار ملی در راستای نوسازی ماشین آلات خطوط تولیدی و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع کشور که درحال حاضر خلاء حضور آنها وجود دارد، شد.

وی بیان‌داشت: اکنون آزمایشگاه‌های اتصال کوتاه در صنعت برق و مترو، آزمایشگاه‌های انرژیهای تجدیدپذیر، آزمایشگاه‌های گواهی ایمنی خودرو و آزمایشگاه‌های تست تجهیزات شبکه 5G در کشور فعالیت ندارند و لازم است در راستای تقسیم کار ملی و با حمایت از بخش خصوصی توسط سازمان ملی استاندارد ایران، وزارتخانه‌های صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات، این کمبودها در کشور رفع شود.

در ادامه این آیین، چمبر الکترومغناطیس خودروهای سواری تا فوق سنگین توسط مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس حاضر در مراسم افتتاح شد و هیات همراه از آزمایشگاه‌های متعدد مرکز تحقیقات انفورماتیک بازدید به عمل آوردند.






 
کد مطلب : ۲۷۹۴۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين