کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون وزیر صمت در دیدار با اعضای هیات مدیره اتحادیه اعلام کرد:

تعداد بسیار کم اعضای اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی قابل قبول نیست

وزارت صمت , 19 مرداد 1401 ساعت 17:00

اعضای هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی نشست مشترکی با حضور رئیس کمیسیون صنایع مجلس و معاون تجارت و خدمات وزارت صمت برگزار کردند.



آی‌تی‌من- در این دیدار که به میزبانی معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت برگزار شد، رئیس کمیسیون صنایع و معادن و رئیس کارگروه اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، ضمن استماع گزارشی از وضعیت کسب و کارهای مجازی در کشور و روند تغییرات اخیر در ایناتحادیه، دیدگاه‌های خود را نیز بیان کردند.

نماینده اتحادیه کسب و کارهای مجازی که با تصمیم دبیرخانه هیاتعالی نظارت بر اصناف با عنوان رییس در این جلسه حاضر شده‌بود در این نشست ضمن بیان مشکلات اتحادیه در سال‌های اخیر گفت: بسیاری از مشکلاتی که امروز کسب و کارهای مجازی با آن روبه‌رو هستند به این دلیل است که از منافع آنها در نهادهای قانونی حمایت نشده و اقلیت خاص بر اتحادیه حاکم بودند و حتی اجازه تشکیل جلسات هیاتمدیره را نمی‌دادند.

فرشاد وکیل زاده افزود: حدود ۷ ماه است هیات مدیره نداشته‌ایم و در سال ۱۴۰۰ نیز کمتر از نصف کف تعداد لازم هیات مدیره برگزار شد.

وی که قبلاً نایب رئیس اتحادیه بوده و هم اکنون با استعفای رئیسسابق (حمید محمدی)، با تأیید دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشور به عنوان رئیس اتحادیه اعتبارنامه دریافت کرده است، افزود: طبق قوانین و مقررات، لازم بود که روند عضوگیری اتحادیه در هیات مدیرهمطرح شود ولی در هیچ جلسه‌ای مطرح نشد؛ لذا اینکه اکنون تعداد اعضای اتحادیه حدود ۳ درصد فعالان است و از همین تعداد نیز درصد قابل توجهی غیرفعال هستند، با نظارت هیات مدیره نبوده است.

وکیل زاده ضمن اعلام برنامه‌های جدید اتحادیه در عضوگیری گسترده و برگزاری سریع انتخابات و تفکیک اتحادیه گفت: در ماه‌های گذشته رئیس سابق اتحادیه بارها استعفای خود را اعلام کردند و در هیات مدیرهنیز با ۳ رأی از ۵ رأی، صورت جلسه پذیرش استعفا به صورت امضا شده وجود دارد؛ ولی اتاق اصناف ایران از انجام وظایف قانونی خود احتراز کرد و اعلام کردند که طبق اساسنامه باید نصف به علاوه یک نفر رأیمی‌دادند که معادل سه و نیم نفر می‌شود و لذا امضای ۳ نفر از ۵ نفر را به رسمیت نمی‌شناختند.

وی افزود: طبق آئین نامه باید دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف ورود می‌کرد که به اعتقاد ما دبیرخانه هم تعلل داشت و ما هم از اتاق و هم از دبیرخانه شکایت داریم و از نمایندگان محترم مجلس درخواست داریم از اکثریت واحدهای صنفی در برابر اقلیت دفاع کنند.
 
طاهری: از تشکیل اتاق کسب و کارهای مجازی استقبال می‌کنیم
رئیس کمیسیون صنایع و معادن و نایب رئیس فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی‌ در این نشست از تعامل سازنده دولت و بخش خصوصی در این جلسه ابراز خرسندی کرد و گفت: اخیراًموضوعاتی در خصوص این اتحادیه در رسانه‌ها به گوش می‌رسید و ما هم در مجلس گزارش‌هایی در این باره دریافت می‌کردیم. اما وظیفه ما نمایندگان این است که مراقبت کنیم با اظهارنظر یا قضاوت نسنجیدهدرباره این موضوعات به حواشی دامن نزنیم. خدا را شکر این اتحادیهتوانست از مجرای قانونی کارها را سامان ببخشد و اکنون فقط وقت کار کردن است.

مصطفی طاهری با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت برای کمک به حل مشکلات اتحادیه کسب و کارهایمجازی افزود: اینکه در گذشته چه شده است، ما نمی‌توانیم قضاوتیبکنیم. چون نه دانش این کار را داریم و نه از همه جوانب کار خبر داریم. اما به تجربه و تخصصی که در معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت وجود دارد اعتماد داشته و به تصمیماتی که درباره این اتحادیه گرفته شده از جمله تفکیک آن به دو اتحادیه تولیدی و خدماتی احترام می‌گذاریم و حمایت می‌کنیم.

نماینده مردم زنجان و طارم از آمادگی مجلس شورای اسلامی‌و مرکز پژوهش‌های مجلس برای هر گونه کمک حقوقی و تقنینی برای تقویتفعالیت کسب و کارهای مجازی خبر داد و افزود: این حوزه از جمله مهمترین زیرحوزه‌های دانش بنیان است و بسیار اشتغال زاست و بایدموانع توسعه آن سریعاً برداشته شود.

طاهری از پیشنهاد یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه در جهت ایجاد اتاق کسب و کارهای مجازی کشور استقبال کرد و از اتحادیهخواست پیشنهاد آن را با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه دهند.
 
توانگر: نظر ما از ابتدا بر تفکیک اتحادیه بود
مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی‌نیز در بخش دیگری از نشست، تلاش‌های صورت گرفته توسط اعضای هیاتمدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی و حمایت‌های معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت از این کسب و کارها را تحسین کرد و گفت: باور ما این است که مجلس باید از ظرفیت خود برای کمک به کسب و کارهایمجازی و دانش بنیان حمایت کند و با توجه به ظرفیت خوبی که در بینفعالان همین کسب و کارها وجود دارد، هرگونه طرح یا لایحه‌ای که قرار است برای سیر مراحل قانونگذاری به مجلس بیاید، باید از دل همینکسب و کارها بیرون بیاید و شالوده کلی آن را خودشان طراحی کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌به موضوع تفکیکاتحادیه کسب و کارهای مجازی اشاره کرد و افزود: نظر ما از ابتدا بر تفکیک این اتحادیه بود تا بتوانند به طور تخصصی کارها و فعالیت‌هایخود را دنبال کنند. بعد که جلساتی در این باره تشکیل شد و گزارش‌هاییدریافت کردیم، دیدیم نظر معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت بسیاربه ما نزدیک است و آقای شاه میرزایی و همکارانشان همین نظر را دارند.

توانگر به توجه به فرصت‌های بسیار زیادی که در حوزه اقتصاد دیجیتالوجود دارد، به موضوعاتی نظیر فینتک (Fin Tech) و رمزارز اشاره کرد و گفت: باید اجازه فعالیت به شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه‌ها داده شود و البته خود نظام صنفی به ویژه اتحادیه باید نظارت لازم را بر فعالیت کسب و کارها داشته باشد که مردم نیز متضرر نشوند.
 
شاه میرزایی: تعداد اعضای اتحادیه بسیار کمتر از عدد قابل قبول است 
علی‌رضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت نیز، در ایننشست با اشاره به اهمیت کسب و کارهای مجازی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه ویژه به کسب و کارهای مجازی داشته و حداکثر تعامل با فعالان این حوزه را در دستور کار خود قرار داده و در این چند ماه اقدامات مهمی ‌انجام شده است که یکی از آنها اصلاح روند صدور «ای‌نماد» بوده است.

وی افزود: در گذشته بین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارتخانه و اتحادیه کسب و کارهای مجازی، روابط مطلوب نبوده است، ولی امروز رابطه دو سویه و مفاهمه خوبی برقرار شده و نه تنها ما برای تسهیلفرایندهای صدور مجوز گام‌های مهمی‌برداشته ایم، بلکه معتقدیم اینکسب و کارها می‌توانند در امور حاکمیتی و اجرای مأموریت‌های وزارت صمت از جمله در بحث تنظیم بازار و ارتقای شفافیت نظام توزیع به دولت کمک کنند و نباید همه کارها را در قالب سامانه جامع تجارت انجام دهیم.

وی به کثرت حوزه‌ها و نفرات مشغول در این نوع از کسب و کار اشاره کرد و ادامه داد: تعداد فعلی اعضای اتحادیه که حدود ۳ هزار عضو هستند، عدد قابل قبولی نیست، چون به هر کدام از مراجعی که آمارهایی در اختیاردارند مراجعه می‌کنیم، تعداد این کسب و کارها را بیش از ۳۰۰ هزار مورد نشان می‌دهند. این مساله وظیفه سنگینی را متوجه رئیس جدیداتحادیه می‌کند و انتظار داریم که رسیدگی دقیق و سریع به درخواست متقاضیان عضویت که بعضاً از مدت‌ها قبل راکد مانده را در دستور کار قرار دهند.

شاه میرزایی نامگذاری سال جاری به «تولید؛ دانش‌بنیان،اشتغال‌آفرین» توسط مقام معظم رهبری و سفارش همیشگی ایشان مبنیبر توجه ویژه به فعالیت‌های دانش بنیان را مورد تأکید قرار داد و از سیاست‌های جدید این معاونت مبنی بر تخفیف در هزینه‌های صدور و تمدید پروانه کسب و نیز تسهیلات و خدمات جدید مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خبر داد.
 
گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
در این نشست، مدیران معاونت تجارت و خدمات از جمله امین کلاهدوزان سرپرست جدید مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، محمدحسین قمریسرپرست جدید دفتر خدمات عمومی‌ (مرکز اصناف سابق) و مدیرکل دفتر آماد و توزیع نیز گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات مرتبط خود با حوزه کسب و کارهای مجازی را به حضور نمایندگان محترم مجلس شورایاسلامی‌ارائه کردند. اعضای هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازینیز برنامه‌ها و چشم انداز فعالیت خود در دوره جدید فعالیت را تشریحکردند.


کد مطلب: 279468

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/279468/تعداد-بسیار-کم-اعضای-اتحادیه-کسب-وکارهای-مجازی-قابل-قبول-نیست

ITMen
  https://www.itmen.ir