کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرمایه‌گذاری و مبادله رمزارزها همچنان ممنوع

واردات با رمزارز آزاد شد

22 مرداد 1401 ساعت 9:28

در آخرین اخبار از سرنوشت رمزارزها در ایران، با تاکید بر تداوم ممنوعیت سرمایه‌گذاری و مبادله رمزارزها، حالا و پس از به رسمیت شناختن استخراج رمزارزها، امکان انجام واردات با این پول‌های مجازی از پایان شهریورماه نیز با شرایط خاصی مجاز و ممکن شد.



آی‌تی‌من- علیرضا پیمان پاک، رییس سازمان توسعه تجارت در این خصوص گفت: ما در ۲ حوزه رمزارزها را به رسمیت شناختیم کهیکی از آنها این است که واردات در ازای رمزارزهایی که در داخل بهصورت قانونی استخراج شده‌اند آزاد است. به عبارتی هر کسی کهرمزارز رسمی ‌استخراج شده دارد، از پایان شهریور می‌تواند بارمزارز خود واردات انجام دهد و فعلا بحث صادرات را نداریم.

وی همچنین اعلام کرد: بر اساس بلاکچین در خارج از مرزهابستری فراهم کردیم که تاجر ما می‌تواند رمزارز بگیرد و در ازای آنواردات انجام دهد.

در همین رابطه علی صالح‌آبادی، رییس‌کل بانک مرکزی نیز دربرنامه صف اول با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و مبادله رمزارزهاقانونی نیست، گفت: هنوز کشورهای مختلف دنیا رمزارزها را بهرسمیت نشناخته‌اند و در برخی کشورها نیز مثل چین ممنوعاست.

وی با بیان اینکه سال 1399 دولت آیین‌نامه‌ای را تصویب کرده تاکسانی که مجوز قانونی دریافت می‌کنند تا رمزارز استخراج کنندو برای واردات استفاده کنند، گفت: در واقع خرید و فروش (مبادله) و سرمایه‌گذاری رمزارزها ممنوع است؛ اما استخراج و استفادهبرای واردات کالا ممکن شده است. البته مقرراتی آماده کردیم تا باهماهنگی وزارت صمت از رمزارزها برای واردات بهره‌برداری شود.

رییس‌کل بانک مرکزی ضمن تأکید براینکه نوسانات بازار رمزارزهاهم زیاد است و باید به آن توجه شود، گفت: رمز ریال یا ریالدیجیتال جایگزین اسکناس ریال است و کارهای آن انجام شدهاست. ریال دیجیتال طبق وعده به صورت آزمایشی در شهریور ماهاجرایی می‌شود. ناشر ریال دیجیتال بانک مرکزی است و مردممی‌توانند بجای اسکناس از آن استفاده کنند. در چین نیز چنیناقدامی‌انجام شده و 75 میلیون نفر از یوآن دیجیتال استفادهمی‌کنند.

• دیگر کارتخوان بی‌هویت نداریم
صالح‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به اقداماتجدید بانک مرکزی و سازمان مالیاتی در خصوص پایانه‌هایفروشگاهی پرداخت و گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی بیش از 2 سال است که در مجلس تصویب شده ولی روی زمین مانده بود واتصال کارتخوان‌ها به سامانه مالیاتی برقرار نشده بود. در دولتسیزدهم این کار شروع شد و الان بیش از 8 میلیون کارت‌خوانساماندهی شد و این پروژه شب گذشته به اتمام رسید.

وی با تأکید براینکه الان کارتخوانی که پرونده مالیاتی نداشتهباشد در کشور وجود ندارد، ادامه داد: در راستای حکمرانی ریال وشفافیت اقتصادی ساماندهی کارتخوان‌ها اقدام بسیار بزرگی بودکه خوشبختانه به سرانجام رسید.

رییس‌کل بانک مرکزی ضمن بیان اینکه در نظام اقتصادی سالم بایددرآمد اصلی دولت درآمدهای مالیاتی باشد،‌ افزود: متاسفانه درطول سالیان متمادی اقتصاد ایران نفتی بوده و دولت ها عموما ازدرآمدهای نفتی استفاده می‌کردند و نقش مالیات در بودجه دولتکمرنگ بود. مقام معظم رهبری نیز از 30 سال قبل  همواره به جداکردن نفت از بودجه و افزایش درآمدهای غیرنفتی تاکید داشته‌اند.

وی با تأکید براینکه باید نسبت درآمدهای مالیاتی در بودجه دولتافزایش پیدا کند که نیاز به زیرساخت دارد، افزود: بخشی از اینزیرساخت‌ها بانکی، فناوری محور یا قانونی است. به عنوان مثالطرح مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس مطرح است، یااقداماتی مثل اجرای پایانه های فروشگاهی که از فرارهای مالیاتهای جلوگیری می‌کند.

صالح‌آبادی گفت: هرچه شفافیت بیشتر باشد نه در حق دولت ظلممی‌شود و نه در حق مودی مالیاتی چرا که محاسبه درآمدها دقیقخواهد شد. با این قبیل اقدامات می‌توانیم نقش نفت در بودجهکشور را کمرنگ کنیم.
​​​​​​​
 


کد مطلب: 279470

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/279470/واردات-رمزارز-آزاد

ITMen
  https://www.itmen.ir