کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صیانت از ارزش‌ها در فضای مجازی، تبدیل ایران به هاب ارتباطات

سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد

22 شهريور 1401 ساعت 12:03

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت تعیین شده است، به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند.



آی‌تی‌من- سیاست‌های کلی برنامه هفتم در ۷ سرفصل «اقتصادی»، «امور زیربنایی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «علمی، فناوری و آموزشی»، «سیاسی و سیاست خارجی»، «دفاعی و امنیتی»، «اداری، حقوقی و قضایی» و در ۲۶ بند تصویب شده است.

بر اساس این سند، هدف کلی و اولویت اصلی برنامه هفتم با رعایت سیاست‌های کلی مصوب، پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت با نرخ رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد در طول برنامه تعیین شده است. در بند 10 این سیاست‌ها و در بخش امور زیربنایی، بر تبدیل ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری بخش ارتباطات تاکید شده است. در بخش فناوری، علمی و آموزشی نیز در بند 19 سند بر «برقراری حاکمیت ملی و صیانت از ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی در فضای مجازی با تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات و تأمین محتوا و خدمات متناسب و ارتقای قدرت سایبری در تراز قدرت‌های جهانی با تأکید بر مقاوم‌سازی و امنیت زیرساخت‌های حیاتی و کلان داده کشور» تاکید شده است. همچنین بند 20 این سیاست‌ها «افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری و تجاری سازی آن‌ها به ویژه در حوزه‌های اطلاعات و ارتباطات و زیست فناوری و ریزفناوری و انرژی‌های نو و تجدید پذیر» مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخش امنیتی و دفاعی نیز «تقویت زیرساخت‌ها و بهینه‌سازی ساز و کارهای عمومی و دستگاهی برای مصون‌سازی و ارتقای تاب‌آوری در قبال تهدیدات، به ویژه تهدیدات سایبری، زیستی، شیمیایی و پروتویی با اولویت پدافند غیرعامل» مورد تاکید قرار گرفته است.

تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار آن مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام اداری با تأکید بر هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، حذف تشکیلات موازی و غیرضرور، به روز رسانی قوانین و مقررات، اصلاح روش‌ها و رفع فساد و زمینه‌های آن در مناسبات اداری نیز از جمله مواردی است که در بند 25 و در بخش حقوقی و قضایی مورد توجه قرار گرفته است.

هوشمندسازی فرآیندها و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات قضایی،  حمایت حقوقی و قضایی از سرمایه‌گذاری، امنیت اقتصادی و بهبود محیط کسب و کار از جمله دیگر موارد مطرح در بخش حقوقی و قضایی سند سیاست‌های مذکور است.
 


کد مطلب: 279767

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/279767/سیاست-های-کلی-برنامه-هفتم-سوی-رهبر-انقلاب-ابلاغ

ITMen
  https://www.itmen.ir