۰
رییس هیات مدیره گروه شرکت‌های شاتل:

شهرداری‌ها و توانیر اجازه بدهند پروژه فیبرنوری پیش‌ برود شانه‌ساز زاده: مخابرات بهتر است از بازار خرده‌فروشی خارج شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۲
شهرداری‌ها و توانیر اجازه بدهند پروژه فیبرنوری پیش‌ برود
شانه‌ساز زاده: مخابرات بهتر است از بازار خرده‌فروشی خارج شود
شهرداری‌ها و توانیر اجازه بدهند پروژه فیبرنوری پیش‌ برود شانه‌ساز زاده: مخابرات بهتر است از بازار خرده‌فروشی خارج شود

آی‌تی‌من- به گفته محمدحسین شانه‌ساز زاده،  شرکت مخابرات ایران در حال حاضر شبکه‌ کابل مسی را به صورت انحصاری در اختیار دارد ولی امکان بهره‌برداری برای تکنولوژی‌های جدید را به سختی در اختیار دیگران می‌گذارد و خودش هم سرمایه‌گذاری در این حوزه نمی‌کند.

او می‌گوید: به عنوان مثال تجهیزات VDSL شاتل حدود چهار سال است که در انبار مانده و ما می‌خواهیم از این تجهیزات استفاده کنیم تا سرعت اینترنت ۱۰ تا ۱۵ برابر شود و به سرعت 80 تا 90 مگابیت بر ثانیه برسد و درآمد مخابرات هم چندین برابر شود. اما متاسفانه با وجود قراردادی که ما با شرکت مخابرات ایران داریم، این عزیزان حاضر به همکاری در این زمینه نیستند. نه سرمایه‌گذاری می‌کنند و نه همکاری و نه خود را ملزم به اجرای قوانین می‌دانند.

وی می‌افزاید: ما در دولت قبل نمی‌توانستیم در حوزه‌ فیبر خیلی فعالیت کنیم اما در دولت جدید، استفاده از سرویس FTTx مطرح است و سیاست‌های حمایتی خوبی برای آن دیده شده است؛ اما متاسفانه درگیر مذاکره با شهرداری‌ها با سلایق گوناگون برای اجرای این پروژه هستیم.

شانه ساززاده می‌گوید: ما فقط از دو راه می‌توانیم این سرویس را به مردم برسانیم. یا به صورت زمینی که نیاز به مجوز حفاری دارد و شهرداری‌ها باید مجوزهای لازم را در اختیار ما قرار دهند یا این که به صورت هوایی، از طریق تیرهای چراغ برق که ما باید با شرکت توانیر همکاری کنیم.

شهرداری فرایند مذاکره‌ی بسیار طولانی دارد. ما با اکثر شهرداری‌ها بیش از چند سال است که در حال مذاکره هستیم. خوشبختانه همین اواخر توانستیم با چند شهرداری به توافق برسیم و کار را پیش ببریم. مثل: قم، قزوین، مشهد و ... 

وی  در عین حال اعتقاد دارد  که تا یک سال آینده ، شاهد تحولی عظیم در سرویس‌دهی این شهرها خواهیم بود. البته این امر نیازمند یک عزم ملی است.

به گفته شانه‌ساز زاده، تمامی ارکان جامعه باید قبول کنند که زیرساخت‌های ICT چقدر به تولید ملی کمک می‌کند و چقدر می‌تواند به عنوان موتور پیشران اقتصاد کشور ایفای نقش کند. اما متاسفانه این را بسیاری از نهادها به عنوان یک مرکز درآمدی می‌بینند. شهرداری و توانیر هم به دنبال درآمد کلان از این حوزه هستند. 

او در ادامه می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات ما قیمت بسیار پایین تعرفه‌های‌مان نسبت به بازار جهانی است. این تعرفه‌ها یک چهلم افغانستان، یک سی‌ام امارات و یک چهلم آمریکاست. درحالی‌که قیمت پهنای باندی که ما می‌خریم بسیار گران است. در حال حاضر ما هر مگ پهنای باند را نزدیک به ۲ دلار خریداری می‌کنیم. در‌صورتی‌که همین پهنای باند در کشورهای دیگر نزدیک به ۱۰ سنت (۳ هزار تومان) است. خرید ما از نهاد دولتی ۲۰ برابر قیمت جهانی است اما قیمت کاربر نهایی خیلی پایین‌تر است.

رییس هیات مدیره گروه شرکت‌های شاتل درباره تمایل مخابرات ایران به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌گوید: شرکت مخابرات شرکت بسیار عظیم و بزرگی است. ما توصیه‌مان به عنوان کارشناس این است که در حوزه خرده‌فروشی یا Retail وارد نشود. چون خرده‌فروشی ساختار و سازمان خودش را می‌طلبد. اگر این شرکت در همان لایه‌ عمده‌فروشی بتواند فعالیت کند، بسیار موفق و سودآور خواهد بود. با این وجود، به دلیل اختلاف نظر در ساختار تصمیم‌گیری مخابرات، نمی‌توانند به جمع‌بندی در این مساله برسند.
شانه‌ساز زاده درباره تاثیر سیاست‌های تثبیت قیمت خدمات ارتباطات ثابت نیز معتقد است: این سیاست‌ها تاثیر به‌سزایی در عقب افتادگی کشور دارد. توجه شما را به زیرساخت‌های ICT و بعد از آن سرویس‌هایی که عرضه شده‌اند، جلب می‌کنم. ببینید چه‌طور دیجی کالا و اسنپ ایجاد شدند و چه کمک بزرگی به اقتصاد کشور کردند. دیجی کالا واقعا دارد واسطه‌ها را در بازار حذف می‌کند و سعی دارد تولید‌کننده را به مصرف‌کننده نزدیک‌تر کند. همین‌طور اسنپ. قبل از اسنپ ما دچار چه شرایط آشفته‌ای در وضعیت کرایه تاکسی و حمل و نقل بودیم اما الان همه چیز منظم، ساختار یافته و زمان‌بندی شده است.

وی می‌افزاید: همه‌ این‌ها نقش زیرساخت‌های ICT و اپلیکیشن‌هایی که با این زیرساخت‌ها ایجاد می‌شود را نشان می‌دهد. در نتیجه هر چقدر ما در این زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، قیمت تمام‌شده‌ محصولات‌مان و بهره‌وری ما افزایش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که جایگاه خدمات ارتباطات ثابت در بودجه‌ خانوارها چه قدر است توضیح می‌دهد: در حال حاضر این هزینه‌ها تقریبا یک صدم است. اگر درآمد یا حقوق را پنج تا شش میلیون تومان در نظر بگیریم، برای خانواری که یک نفر در آن شاغل است، پرداختی برای خدمات اینترنت به طور متوسط 50 هزار تومان است که این می‌شود یک درصد. به همین ترتیب، با نگاه به بُعد خانوار، این سهم بسیار ناچیزتر از عددی‌ست که گفته شد. 

در چه صورتی می‌توان به آینده‌ بازار ارتباطات ثابت و استفاده از فناوری‌های نوین در کشور امیدوار بود؟ شانه‌ساز زاده در این خصوص می‌گوید: با این عزم و هدف‌گذاری که در وزیر ارتباطات می‌بینیم، فکر می‌کنم که ما در سه یا چهار سال آینده آن اهداف خیلی عالی وی برای ۲۰ میلیون پورت که تحول بسیار بزرگی است و خیلی هم جای تقدیر دارد را شاهد خواهیم بود.

این فعال صنعت فاوا درباره مهم‌ترین انتظارات از وزارتخانه برای بهبود شرایط بازار ارتباطات ثابت نیز بیان می‌دارد: واقعا بخش خصوصی را درک کنند و بدانند که بخش خصوصی چقدر می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

وی افزاید: تاکید حاکمیت کشور نیز این است که کار مردم را به دست مردم بسپارید. این که بخش خصوصی سعی می‌کند به خاطر این که بتواند سرمایه‌اش را حفظ کند، سرویس خوب با قیمت مناسب به مردم بدهد، خیلی برای کشور سودمند است. ما از وزارت‌خانه اصلا انتظار کمک مالی و ... نداریم. بلکه انتظار داریم یک ریل‌گذاری درست انجام شود تا بخش خصوصی به موفقیت برسد و دستاورد داشته باشد.

وی در مورد آمادگی شاتل برای سرمایه‌گذاری و ایجاد تحول در صنعت ارتباطات ثابت کشور نیز تاکید می‌کند: ما برنامه‌ خیلی گسترده‌ای داریم و در تلاشیم که حداقل تا سه سال آینده، ۵ میلیون پورت تجهیزات فیبر راه‌اندازی کنیم.
 
مرجع : روابط عمومی شاتل
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۷۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما