کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نخستین رویداد About Business فناپ

داستان بانکینو بررسی شد

30 شهريور 1401 ساعت 10:30

​​​​​​​نخستین رویداد از سلسله رویدادهای درباره کسب‌وکار (About Business) با محوریت بررسی نئوبانک «بانکینو» برگزار شد.



آی‌تی‌من- به گزارش واحد روابط عمومی و برندینگ فناپ، اولین رویدادAB  با همکاری مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارت‌افزایی دانشگاه خاتم و مکتب فناپ با حضور سعید احمدی‌پویا مشاور ارشد فین‌تک و توسعه کسب‌وکار هولدینگ فناپ و محسن زادمهر مدیر بانکینو و مدیر ارشد بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه برگزار شد.
 
در این رویداد با حضور محسن زادمهر، مدیرعامل بانکینو به بررسی کسب‌وکار و دلایل موفقیت‌ها و شکست‌های این نئوبانک پرداخته شد. تحلیل مزیت‌ها و تمایز بانکداری سنتی و نئوبانک، مروری بر اتفاقات بانکداری دیجیتال و رشد صنعت فین‌تک و فناوری‌های مالی از جمله موضوعاتی بود که در این رویداد مطرح شد.
 
سعید احمدی‌پویا، رئیس واحد کسب‌وکاری حوزه فینتک فناپ در ابتدای رویداد گفت: در About Business قصد داریم تا حوزه کسب‌و‌کارهای دیجیتال را بررسی کنیم و به بهانه گفت‌و‌گو بدانیم که هر بیزنس با چه چالش‌ها و مسیرهایی را روبه‌رو است.
 
وی با بیان اینکه در نخستین رویدادAB  درباره بانکداری دیجیتال و نئوبانک‌ها صحبت می کنیم، گفت: با توجه به تحول بانکداری در دنیا و راه و رسم جدیدی که نئوبانک‌ها در پیش‌گرفته‌اند، دیگر نیازی به مراجعه به شعب بانکی نیست و نسل Z که کل زندگی‌ خود را با گوشی هوشمند دنبال می‌کند از این فضا استقبال و با تحول دیجیتال ارتباط برقرار کرده است.
 


رئیس واحد کسب‌وکاری حوزه فینتک فناپ موفقیت کسب‌وکارها در آینده و دستیابی به یک اکوسیستم پویا و پرتلاش را مستلزم پویایی اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و گفت: بانک‌ها که زیربنای اقتصاد هستند یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در مسیر تحول دیجیتال محسوب می‌شوند.
او در ادامه تاکید کرد: امروز نزدیک به ۳۰میلیون حساب بانکی در نئوبانک‌های آمریکایی وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال۲۰۲۴ این عدد به ۴۷.۸میلیون حساب بانکی برسد. با این وجود، این سوال مطرح است که نئوبانک‌ها در ایران در چه وضعیتی قرار دارند و کسب‌وکارهایی که به امید نئوبانکی‌شدن وارد این فضا شده‌اند چه چالش‌هایی در مسیر دارند.
 
بانکینو به‌عنوان شاخه دیجیتال‌بانکینگ بانک خاورمیانه با هدف ارائه خدمات در لایه‌های B2B و B2C تاسیس شده است و هم‌اکنون از طریق لایسنس بانک مادر، به عنوان یک بتابانک در حال فعالیت است.
 
مشاور ارشد فین‌تک و توسعه کسب‌وکار هولدینگ فناپ با تاکیدبراینکه اگر نئوبانک‌های ایرانی بتوانند با هم تعامل داشته‌باشند و در یک مسیر روبروی رگولاتوری قرار بگیرند بدون‌شک فضای نوآوری کشور توسعه پیدا می‌کند، افزود: لندتک‌ها و فناوری‌های وام‌دهی آنی در این بازار، درحال رقابت با نئوبانک‌ها هستند؛ به‌همین دلیل در این بازار برگ برنده نئوبانک‌ها استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و دستیار هوشمند خواهد بود که جای آن هم‌اکنون درمیان نئوبانک‌های ایرانی خالی است.
 
در ادامه رویداد AB محسن زادمهر باز طراحی فرآیندها در کنار باز طراحی ساختارها را لازمه حیات نئوبانک دانست و گفت: در این کسب‌وکار عمده تمرکز بر تحول دیجیتال در لایه مشتری، بیزنس‌مدل و فرآیندها است.
 
وی بیشترین ریسک در حوزه نئوبانک را مربوط به تطبیق مقررات عنوان کرد و افزود: قوانین داخلی ما در این حوزه هنوز به روزرسانی نشده و بانک مرکزی دیجیتال‌بانک و نئوبانک را به رسمیت نمی‌شناسد.
 
مدیر بانکینو با تاکید براینکه چالش این حوزه از جنس فناوری‌اطلاعات نیست و از جنس رگولیشن است خاطرنشان کرد: امروز بخش بزرگی از دغدغه کسب‌وکارهای دیجیتال‌بانکینگ مربوط به بحث رگولاتوری و در کنار آن موضوع حریم خصوصی است. چرا که در مشارکت با شرکت‌های هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها ما به راحتی نمی‌توانیم اطلاعات مشتریان را در اختیار آنها قراردهیم.
 
وی گفت: آنچه امروز از نئوبانکینگ و دیجیتال بانکینگ در کشور مشاهده می‌شود در شروع کار است و کشور تازه وارد فضای پایه بانکداری دیجیتال شده است.
 
به گفته مدیر بانکینو یونیکورن‌شدن این بانک تا چندسال آینده دور از دسترس نیست و در یک بازه دوتا سه‌ساله نیز پیش‌بینی می‌شود این نئوبانک به دستیار هوشمند تجهیز شود.
 
گفتنی است از جمله اهداف برگزاری سلسله رویدادهای About Business گفت‌وگو و کنکاش پیرامون چالش‌های کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال و تحلیل فراز‌وفرود آن‌ها است که می‌تواند موجب رشد دانش و تجربه جمعی اهالی زیست‌بوم نوآوری شود و به ارتقای جامعه‌ای خلاق و مبتنی بر توسعه انسانی پایدار کمک کند.

شرکت‌کنندگان می‌توانستند از طریق ثبت‌نام به صورت حضوری و همچنین از طریق تلویزیون اینترنتی آیو در رویداد AB شرکت کنند.
 


 


کد مطلب: 279833

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/279833/داستان-بانکینو-بررسی

ITMen
  https://www.itmen.ir