۰
با دستور شورای امنیت کشور صورت گرفت

افزایش اختلال اینترنت و فیلترینگ در کشور

تاریخ انتشار
شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۸
افزایش اختلال اینترنت و فیلترینگ در کشور
افزایش اختلال اینترنت و فیلترینگ در کشور

آی‌تی‌من- خبرگزاری فارس با اعلام این خبر نوشت: هنوز معلوم نیست این تصمیم چه زمانی به طول خواهد انجامید اما اقدامات خلاف امنیت ملی در بستر این شبکه‌ها توسط ضدانقلاب و پاسخگو نبودن این پلتفرم‌ها یکی از دلایل این تصمیم است.

در کنار مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ، و ظاهرا به دنبال هجوم کاربران موبایل در ایران به استورهای گوگل و اپل برای دریافت ابزارهای فیلترشکن، گوگل‌پلی و اپ استور هم به جمع فیلترشده‌ها پیوستند، موضوعی که تا لحظه تنظیم این خبر به شکل رسمی‌ از سوی نهادهای مربوطه اعلام نشد.

فارنت در این خصوص نوشت نهادهای امنیتی تصمیم گرفتند تا ضمن قطع اینترنت همراه در برخی ساعات روز، اپلیکیشن‌های اینستاگرام و واتساپ را نیز فیلتر کنند. فیلترینگ این دو اپلیکیشن که پرکاربرترین اپلیکیشن‌های موبایلی ایران محسوب می‌شوند، همه کاربران را به سوی فیلترشکن‌ها روانه کرد. حالا به نظر می‌رسد برای جلوگیری از دسترسی نسبتاً آسان به  VPN، دولت تصمیم به فیلترینگ گوگل پلی و اپ استور گرفته است.

شاید ابتدا تصور کنید فیلترینگ این دو مارکت تنها باعث دشواری دسترسی به فیلترشکن‌ها خواهد شد؛ اما اگر کمی‌عمیق‌تر شوید به خطرات این تصمیم آگاه خواهید شد.

اپ استور و گوگل پلی هر دو قوانین سخت‌گیرانه امنیتی و حریم شخصی دارند و اپلیکیشن‌های مشکوک و یا ناامن در آن‌ها کمتر اجازه انتشار پیدا می‌کند. حالا با بسته شدن این مارکت‌ها در ایران، کاربران به دنبال روش‌های جایگزین برای نصب اپلیکیشن خواهند رفت. در نتیجه هیچ تضمینی برای امنیت کاربران وجود ندارد.

این موضوع خصوصاً زمانی پررنگ‌تر می‌شود که کاربران به دنبال نصب VPN باشند. انواع VPN تمامی ‌ترافیک دریافتی و ارسالی را از سرورهایی در خارج از کشور عبور می‌دهند. حالا اگر از یک فیلترشکن ناامن استفاده کنید، ممکن است بسیاری از اطلاعات حساس شما در اختیار بیگانگان قرار بگیرد. فیلترینگ اپ استور اوضاع را برای کاربران اپلی سخت‌تر هم می‌کند. برخلاف اندروید، در iOS و iPadOS امکان آسان سایدلود یا نصب اپلیکیشن از مارکت‌های غیررسمی ‌وجود ندارد. به این ترتیب کاربران اپلی حتی برای دریافت اپلیکیشن‌های ساده برای برطرف کردن نیازهایشان با مشکل مواجه خواهند شد.

 خدمات داخلی مشکلی ندارند
در خبر دیگری در همین رابطه، محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه به دستور مراجع ذی‌صلاح برای بعضی از پلتفرم‌ها و سکوهای خارجی به صورت موقت محدودیت‌هایی وضع شده است تاکید کرد که نیازهایی که مردم در استفاده از خدمات الکترونیکی دارند، با استفاده از ظرفیت‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی برقرار است و مشکل خاصی وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، خوانساری در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: نیازهایی که مردم عزیز ما دارند در استفاده از خدمات الکترونیکی، چه آنهایی که مرتبط هستند با خدمات سایت‌های داخلی مانند خرید و فروش، تاکسی‌های اینترنتی، بانک‌ها، خدمات مالی، خدمات حوزه سلامت و نسخه الکترونیکی و غیره یا نیازهایی که به شکل خدمات ارتباطی با استفاده از ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی، برنامه‌های کاربردی، ابزارک‌ها و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه داخلی برقرار است و مشکل خاصی نیست.

وی افزود: در حوزه خدمات دولت از طریق پنجره واحد خدمات دولت، خدمات دولت الکترونیکی به شکل روان درحال انجام است.

خوانساری درباره پاسخ به اینکه شرایط و فعالیت وبگاه‌های دامنه IR و اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی موبایلی به چه صورت است، گفت: نرم افزارهای کاربردی موبایلی و وبگاه‌هایی که در دامنه IR هستند، اینها بدون مشکل و بدون وقفه فعالیت خود را ادامه می‌دهند؛ علاوه بر این در حوزه خدمات بین‌المللی هم اینترنت بین‌الملل بدون مشکل در دسترس است؛ فقط برای بعضی از پلتفرم‌ها و سکوهای خارجی به دستور مراجع ذی‌صلاح به صورت موقت محدودیت‌هایی وضع شده است که مطابق ضوابط و مقررات، کار آنها به صورت موقت و محدود انجام می‌گیرد.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۸۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما