۰
وزیر اقتصاد خبر داد:

راه‌اندازی مسیر گمرکی ویژه برای شرکت‌های دانش بنیان

تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۳
راه‌اندازی مسیر گمرکی ویژه برای شرکت‌های دانش بنیان
راه‌اندازی مسیر گمرکی ویژه برای شرکت‌های دانش بنیان

آی‌تی‌من- سید احسان خاندوزی در حاشیه بازدید از آخرین روز سیزدهمین نمایشگاه نانو در جمع خبرنگاران گفت: اکنون ما با آنچه که در عرصه صنعت، بازار و اقتصاد دانش‌بنیان و سهم اقتصاد دانش‌بنیان در ایران شایسته است، فاصله داریم و نخبگان برای آنکه بتوانند زمینه شکوفایی کشور را فراهم کنند، مسیر درازی را پیش رو دارند.

خاندوزی با تاکید بر اینکه وظیفه ما در این وزارتخانه حمایت از دانش‌بنیان‌ها است، گفت: اما ضروری است گردش اقتصادی شرکت‌های این حوزه از طریق بالا بردن تقاضا برای محصولات نانو، توسعه یابند؛ در این راستا نیز لازم است که زمینه خرید محصولات تولید داخل برای بخش‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی به عنوان یک بازار بزرگ فراهم شود.

وی افزود: تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اقدامات وزارت اقتصاد است که در این زمینه توافقات بسیار خوبی با معاونت علمی وفناوری ریاست‌جمهوری در سال اقتصاد دانش‌بنیان صورت گرفته است؛ یکی از این حمایت‌ها مربوط به تصویب تامین مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی است. بر اساس این مصوبه مقرر شد که بانک‌های کشور اضافه بر تسهیلاتی که سال‌های گذشته به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌کردند، به این شرکت‌ها تسهیلات پرداخت کنند.

خاندوزی با بیان اینکه این تسهیلات برای سرمایه گذاری و مشارکت در تامین مالی این شرکت‌ها است، گفت: این تسهیلات برای اولین بار است که به صورت مجوزهای مشارکت بانک‌های دولتی در یکی از بخش‌های اقتصادی شکل گرفته است.

وزیر اقتصاد با اشاره به چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه واردات برخی از مواد اولیه گفت: بنا داریم مسیر ویژه و سبز گمرکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم که مجموع این اقدامات منجر به رونق گرفتن و اقتصاد دانش‌بنیان خواهد شد. این مسیر تاکنون فعال بوده، به گونه‌ای که ۵۰۰ شرکت تولیدی از مزایای مسیر سبز گمرکات بهره‌مند شده بودند و از این تعداد تنها ۱۰ درصد از شرکت‌ها  دانش‌بنیان هستند.

خاندوزی افزود: ما به دنبال مسیر تخصصی هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان از گمرک تخصصی خودشان که با استانداردهای خاصی کالاها شناسایی و پذیرش می‌شوند، با حفظ تکریم فعالان حوزه‌های دانش‌بنیان، کالاها را از گمرکات ترخیص کنند؛ در واقع برای این شرکت‌ها گمرک‌های تخصصی راه‌اندازی خواهد شد.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۹۸۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما