کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نمایندگان مجلس نظر می‌دهند

ایجاد پلتفرم‌های داخلی برای امنیت مسوولان

واتس‌اپ و اینستاگرام قطعا فیلتر می‌مانند

1 آبان 1401 ساعت 9:24

بهروز محبی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: به شما صریحاً می‌گویم که قطعاً حاکمیت، واتس‌اپ و اینستاگرام را رفع فیلتر نخواهد کرد چون پلتفرم‌های آنها تحت نظارت دشمنان کشور است و نمی‌توانیم افراد متخلف را تعقیب کنیم. حال باید شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت کنیم. ان‌شاءالله مردم به روبیکا اقبال نشان خواهند داد، چون امنیت کشور مطرح است. روبیکا از مرز ۱۵ میلیون نصب‌کننده هم عبور کرده و از طرفی، پلتفرم‌های ایتا و سروش را هم داریم. با این وجود، بستر گفت‌وگو در شبکه‌های اجتماعی برای همگان مهیا است.



آی‌تی‌من- بنا به گزارش رویداد۲۴، محبی می‌گوید: از آنجا که این افراد (چهره‌های مشهور) به واسطه توانمندی که دارند، دارای طرفدارانی در سطح جامعه هستند، بندهِ نماینده توقع دارم این افراد، حرف‌های نادرست و دروغی را به زبان نیاورند. تا زمانی که در کشور هر دروغی تاوانی نداشته باشد، یقیناً ما دچار مشکلاتی خواهیم بود. اخلاقاً هم درست نیست یک گزاره نادرستی که اثبات نشده است را بیاییم مطرح کنیم. به هر حال حادثه‌ای در کشور پیش آمده که این موضوع، منجر به اعتراضاتی شده و همه ما می‌دانیم این اتفاقات بهانه است و بسیاری از مخالفان حاکمیت جمهوری اسلامی به میدان آمده‌اند تا از این ابزار استفاده و انتقام خود را از نظام بگیرند.

این چهره اصولگرای مجلس می‌گوید: برخی واقعاً اعتراض دارند و در شرایط ابهامی‌که به وجود آمده، موضوع برایشان حل نشده است و این ابهام را گاهی به صورت اعتراض نشان می‌دهند. قطعاً توقعی که ما از چهره‌های معروف علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی، اقتصادی و اجتماعی داریم این است که دقت بیشتری روی اظهارات خودشان داشته باشند. گاهی یک سخن نادرست که توسط آنها مطرح می‌شود، باعث حوادثی در کشور می‌شود که بعضی از آنها جبران‌ناپذیر است؛ ده‌ها کشته‌ای که روی دست ما مانده شاید نتیجه این مساله است.
در ترکیه اگر کسی دروغ بگوید، سه سال زندان دارد!
محبی می‌گوید: اگر کسی جمله‌ای را می‌گوید که مستند نیست، قطعاً از نظر قانونی باید با او برخورد شود. فرد باید نسبت به اظهاراتی که داشته پاسخگو باشد؛ کمااینکه در بسیاری از کشورها مثل ترکیه، قانونی دارند که اگر رسانه‌ای جمله دروغی را منتشر کند، مسوول آن جمله باید یک تا سه سال از عمر خود را در زندان بگذراند. از این‌ رو، مجلس هم در آینده به این موضوع ورود پیدا خواهد تا تاوان دروغ در کشور را بالا ببرد. در این رابطه، در کار ما تردیدی نکنید، زیرا اگر مجلس و دولت، تاوان دروغ، حرف‌های نادرست و بی‌سند را بالا نبرند، کوتاهی کرده و برای همین ما به موضوع ورود هم داشته‌ایم و پیش‌طرح آن هم آماده شده است.

نماینده سبزوار می‌گوید: بارها تکرار کردم، حتی اگر حاکمیت، نادرست و دروغ بخواهد موضوعی را جلوه دهد، ما نمایندگان وظیفه داریم مقابل آن بایستیم. از طرفی، اگر جایی با فردی، برخورد خشونت‌آمیزی شده، یعنی فرد، مسالمت‌آمیز اعتراض کرده، اما برخورد با او توام با خشونت بوده، آنجا هم برخورد خواهیم کرد.
واتس‌اپ و اینستاگرام رفع فیلتر نخواهد شد
این چهره اصولگرا در واکنش به اینکه بحث گفت‌وگو جهت آرام‌کردن فضای ملتهب کشور که چندی پیش مطرح شده است، چگونه با فیلتر گسترده شبکه‌ای اجتماعی، شدنی است؟ گفت: به شما صریحاً می‌گویم که قطعاً حاکمیت، واتس‌اپ و اینستاگرام را رفع فیلتر نخواهد کرد، چون پلتفرم‌های آنها، تحت نظارت دشمنان کشور است و نمی‌توانیم افراد متخلف را تعقیب کنیم. حال باید شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت کنیم. ان‌شاءالله مردم به روبیکا اقبال نشان خواهند داد، چون امنیت کشور مطرح است. روبیکا از مرز ۱۵ میلیون نصب‌کننده هم عبور کرده و از طرفی، پلتفرم‌های ایتا و سروش را هم داریم. با این وجود، بستر گفتگو در شبکه‌های اجتماعی برای همگان مهیا است.»
ایجاد پلتفرم‌های داخلی برای امنیت مسوولان
در همین رابطه علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران در خصوص اعتماد مردم نسبت به پلتفرم‌های داخلی، گفت: دولت باید اعتماد مردم را جلب کند و سرمایه اجتماعی را بالا ببرد. فکر نمی‌کنم دولت از طریق از پلتفرم‌های داخلی دخالتی در امور مردم عادی داشته باشد. ممکن است مسوولان رصد شوند؛ آن هم برای امنیت خودشان است که به بیراهه نروند و اگر رصد نشوند امکان دارد ترور شوند و با رصد از این اتفاق پیشگیری می‌کنند البته باید اضافه کرد ترور صرفا جسمی‌‌نیست، بلکه ترور شخصیتی و آبرویی است.

وی به وب‌سایت جماران گفت: ما باید به قدری قوی باشیم که بتوانیم شبکه‌های داخلی تولید کنیم. اگر دقت کنیم کشور پهناوری چون چین خود باند اینترنت و شبکه‌های داخلی دارد. در مقابل ما هم نخبه و دانشگاه‌های خوبی داریم؛ شاید بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و شبکه‌های داخلی خود را تقویت کرده تا کسب وکارها در شبکه‌های خودمان انجام شود و سودی بیشتری هم برای کسانی که در این مجموعه کار می‌کنند تعلق بگیرد. تا زمانی که این کار انجام شود دولت باید برای این گروه یکسری امتیازات خاصی قائل شود از وام‌های بلند مدت تا کمک‌هایی در بحث کسب و کار در آینده و از سوی دیگر بحث فضای مجازی را بازتر کنند و البته بستگی به اوضاع و احوال روز جامعه دارد.

پاک فطرت درباره بی‌اعتمادی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی، گفت: ما هم به پلتفرم‌های بین‌المللی اعتماد نداریم و اگر بنا بر این باشد؛ پیام‌های ما هم خوانده می‌شود و رفتارهای ما را ارزیابی می‌کنند. این شاید برای نظامی‌که ادعا می‌کند می‌خواهد مستقل باشد صحیح نباشد و از همین رو باید در همه مسائل مستقل باشد. نباید آن‌ور آبی‌ها اتاق مسوول را بینند و به همین خاطر باید شبکه‌های داخلی را تقویت کنیم.

وی در ادامه افزود: دولت باید اعتماد مردم را جلب کند و سرمایه اجتماعی را بالا ببرد. فکر نمی‌کنم دولت از طریق از پلتفرم‌های داخلی دخالتی در امور مردم عادی داشته باشد. ممکن است مسوولان رصد شوند؛ آن هم برای امنیت خودشان است که به بیراهه نروند و اگر رصد نشوند امکان دارد ترور شوند و با رصد از این اتفاق پیشگیری می‌کنند البته باید اضافه کرد ترور صرفا جسمی‌نیست، بلکه ترور شخصیتی و آبرویی است.
فعلا نمی‌توانند طرح صیانت را اجرا کنند
شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز در خصوص ارتباط سرعت پایین اینترنت با اجرای طرح صیانت گفت: فعلا نمی‌توانند این طرح را اجرا کنند و اگر بخواهند مصون سازی کنند کسی مخالف آن نیست، اما امروز مردم به پهنای اینترنتی نیازمند هستند این یک علم است که در اختیار جامعه بشری قرار گرفته تا استفاده کنیم. به هر حال در شرایط حاضر به دلیل فضای امنیتی مقداری کاهش پیدا کرده و قطع به یقین در آینده نزدیک بهتر خواهد شد.

وی به جماران گفت: به دلیل بحران‌های به وجود آمده وزارت ارتباطات و فناوری پهنای اینترنت را کم کرده است و قول داده‌اند بعد از اینکه فضا آرام شود آن را افزایش دهند و البته این کاملا طبیعی است. از طرفی با بحران‌های پیش آمده و قطعی اینترنت هزاران شغل تعطیل شد که من معتقدم وزارت ارتباطات به زودی افزایش پهنای اینترنتی را انجام خواهد داد تا مردم به کسب و کار خود را ادامه دهند؛ چون مردم به این فضا وابسته و بخشی از زندگی و معیشت آنان شده است. ضرر و زیان‌های زیادی در این مدت به دلیل وضعیت موجود به فضای کسب و کار وارد شده است و به همین خاطر امیدوارم وزارت ارتباطات هر چه زودتر نسبت به افزایش پهنای اینترنت و همچنین روان سازی این فضا اقدامات جدی به عمل بیاورد.

حیدری ادامه داد: وزارت ارتباطات تابع شورای امنیت و نهادهای دیگر است و استقلال قطع یا وصل کردن اینترنت را ندارد و همچنین تابع دستگاههای مسوول امور امنیت و انتظامی‌کشور است. امروز که شرایط عادی شده است وزارت ارتباطات باید در این امر اقدام لازم را انجام دهد. یکی از نگرانی‌های ما این است که به تعداد بیکاران اضافه شود و این موضوع خود یک معضل اجتماعی است.

نماینده قصر شیرین در ادامه در خصوص عملکرد صداوسیما در مقابل رسانه‌های خارجی، گفت: تولیدات صداوسیما از نظر کیفی و کمی‌نیاز به بازنگری دارد. صداوسیما باید نظرسنجی واقعی انجام دهد که در کشور چند درصد مخاطب دارد و در پی آن به دنبال افزایش و جذب مخاطب باشند؛ اگر تعداد مخاطب کاهش یافته حتما باید آسیب شناسی صورت بگیرد.

وی افزود: صداوسیما مقوله بسیار مهمی‌است و به همین خاطر است که به آن «رسانه ملی» گفته می‌شود و باید در اختیار تمام جامعه  باشد. صداوسیما باید با نظرسنجی میزان اثرگذاری خود در سطح ملی را مشاهده کند. اگر اثرگذار است باید اثر آن را در سطح ملی ببینیم، اما اگر نیست باید بازنگری جدی در عملکرد داشته باشند که متناسب با مسائل روز دنیا تغییر کند.

حیدری افزود: مسوولان صداوسیما خودشان می‌دانند تعداد مخاطب نسبت به قبل کمتر شده است و حتما نیاز به اصلاح ساختاری و سیستمی‌دارد، چون هر چقدر مخاطب جذب کند مخاطبان بی بی سی و اینترنشنال و... کم می‌شود.

 


کد مطلب: 279993

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/279993/ایجاد-پلتفرم-های-داخلی-امنیت-مسوولان

ITMen
  https://www.itmen.ir