کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مسابقه متاورس، مسابقه‌ای بر سر آینده اینترنت است

28 آبان 1401 ساعت 12:04

هفته گذشته از من دعوت شد تا موهایم را در متاورس اصلاح کنم.



تام ایکرس*
پس از مدت‌ها، این عجیب‌ترین ایمیل تبلیغاتی بود دریافت می‌کردم. یک تولیدکننده برجسته محصولات مراقبت از مو، یک صندلی در یک سالن مجازی پیشنهاد داد، جایی که آواتار من باید می‌نشست و از این محصولات استفاده می‌کرد؛ محصولاتی که من واقعی فقط می‌توانستم رویای آن را داشته باشم. با کمرنگ شدن فاصله بین دنیای فیزیکی و دیجیتال، راهی برای افراد گشوده می‌شود تا پیش از آنکه تغییری در ظاهر خود بدهند، آن تغییر را به صورت مجازی آزمایش کنند. البته من هرگز پیش‌بینی نمی‌کنم که از یک آرایشگر بخواهم غیر کوتاه کردن معمولی موهای بالا و پشت سر و کنار گوش‌هایم کار دیگری بکند؛ اما به هر حال متاورس یک فرصت بدون ریسک برای هرگونه تجربه‌ای را فراهم می‌کند. احتمالا شما هم مثل من، وقتی به متاورس فکر می‌کنید، اولین چیزی که با آن ارتباط برقرار می کنید واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده است. اما در هفته‌ای که مارک زاکربرگ، به رغم تلاش بی‌وقفه برای زدن ایده متاورس به نام خود، مجبور به اخراج هزاران نفر پرسنل شرکت متا شده، دریافت چنین دعوت‌نامه عجیبی نشان می‌دهد که موضوع فراتر از شرکت متاست.

 جایگاه متا در متاورس
وقتی زاکربرگ در مورد متاورس صحبت می‌کند، عمدتا منظورش «افق» یا Horizon  است. افق نام دنیای مجازی شرکت متاست که برای میزبانی از تجربیات مختلف - از گپ زدن با دوستان گرفته تا همکاری با همکاران – شکل گرفته است. در این فضای مجازی، با استفاده از یک هدست متا کوئست وارد می‌شوید. از زمان عرضه هدست 1500 دلاری  در ماه گذشته، احتمالاً آگهی‌های متا و بیلبوردهایی را دیده‌اید که متاورس را به عنوان مکانی عالی برای این نوع تجربه‌ها معرفی می‌کنند و مسلما کسانی هستند که این تبلیغات را باور دارند.

اما درست همان‌طور که برندسازی فیس‌‌بوک به عنوان « Internet Inc » به این معنی نیست که این شرکت مالک وب است، اجازه ندهید زاکربرگ با تغییر نام این شرکت به متا را به شما وادار کند فکر کنید که چشم انداز او تمام چیزی است که در مورد متاورس وجود دارد. آنچه متا در حال ساخت آن است باید واقعاً به عنوان یک پلتفرم در متاورس تلقی شود، اگرچه باید اذعان کرد که پلتفرمی با مقادیر شگفت‌انگیز پول (ده‌ها میلیارد دلار) که به آن اختصاص داده شده است. اما نام‌های دیگری هم هستند که اقدامات خود را در زمینه متاورس دنبال می‌کنند و شاید نام تعدادی از آنها را شنیده باشید. برای مثال بازی فورتنایت از Epic Games دیگر صرفا فضایی برای چند بازیکن نیست که با چتر به جزیره‌ای بپرند و یکدیگر را بکشند؛ بلکه به آنها امکان می‌دهد که بازی‌های خود را بسازند و حتی در کنسرت شرکت کنند. از جمله کسانی که در این فضا کنسرت برگزار کرده‌اند می‌توان به ستاره‌هایی مانند آریانا گرانده و تراویس اسکات اشاره کرد.

وقتی صحبت از برندها می‌شود، برخی از بزرگ‌ترین حامیان متاورس را خواهید یافت. در دسامبر گذشته، شرکت نایکی شرکتی به نام RTFKT را خریداری کرد که برای تولید کالاهای دیجیتالی مانند لباس‌های مجازی، کلکسیون‌ها و NFT راه اندازی شده است. اولین محصول پس از خرید Nike Cryptokicks بود؛ یک مربی دیجیتال که برای سفارشی سازی و ساخت و فروش کفش‌ورزشی به صورت NFT ساخته شده است. فضاهای مجازی دیگری مانند Decentraland هم وجود دارد که احتمالاً در حال حاضر به زندگی کاملاً مجزا از زندگی واقعی نزدیک‌تر است. 

از برخی جهات، این دیدگاه نهایی آرمان‌شهری از یک فراجهان غیرمتمرکز است، جایی که مردم مالک آنچه مال آنهاست هستند و می‌توانند خودشان از همه آن پول درآورند و آن را هر کجا که می‌روند با خود ببرند. این چشم‌اندازی است که به هیچ شرکتی اجازه نمی‌دهد که بر کل آن تسلط داشته باشد؛ حتی شرکتی که به نام خود متاورس نامگذاری شده باشد.

رقابت بر سر اینترنت آینده
اکنون، همه این حرف‌ها احتمالا برای بسیاری از افرادی که پیش از قرن حاضر به دنبا آمده‌اند، عجیب به نظر می‌رسد. اما چه چیزی Horizon را با Second Life (یک چت روم مجازی آنلاین با استفاده از آواتارها) متفاوت می‌کند که 20 سال عرضه شده بود؟ چرا آریانا گرانده می‌خواهد در یک بازی ویدیویی موسیقی اجرا کند؟ یا چرا مردم حاضرند کفش‌هایی را در دنیای مجازی بخرند که حتی نمی‌توانند آنها را واقعا بپوشند؟

پروفسور یو شیونگ، مدیر آکادمی بلاک‌چین و کاربردهای متاورس در دانشگاه ساری، می‌گوید: مسابقه برای متاورس در واقع رقابت بر سر آینده اینترنت است.

وی می‌افزاید: حوزه‌های واقعیت مجازی/افزوده، هوش مصنوعی و بلاک‌چین همگی نیازمند یک فرآیند بلوغ مهارتی هستند که زمان قابل‌توجهی می‌طلبد. در حال حاضر، متاورس با مشکلاتی با محدودیت‌های باتری، اتصالات اینترنت کند و بلاک چین ناپایدار مواجه است. با این حال، در 10 سال آینده، زمانی که پیشرفت‌هایی در ساخت باتری صورت بگیرد، از 6G برای انتقال داده استفاده شود و بلاک‌چین به بلوغ برسد، من هیچ شکی ندارم که متاورس، اینترنت آینده را خواهد ساخت. در نتیجه، این شرکت‌ها باید درک کنند که سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری آنها تا آن زمان بازدهی کمی خواهد داشت.»

*گزارشگر فناوری اسکای‌نیوز


کد مطلب: 280226

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/280226/مسابقه-متاورس-مسابقه-ای-سر-آینده-اینترنت

ITMen
  https://www.itmen.ir