۰

متا چگونه از شرکتی تریلیون دلاری به اخراج دسته جمعی رسید؟

تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۹
متا چگونه از شرکتی تریلیون دلاری به اخراج دسته جمعی رسید؟
متا چگونه از شرکتی تریلیون دلاری به اخراج دسته جمعی رسید؟

آی‌تی‌من-  هر چند برخی ممکن است علاقه شدید مارک زاکربرگ به دنیای آنلاین متاورس را عامل سقوط این شرکت بدانند اما این تنها یکی از عواملی است که باعث شده است سهام متا در یک سال گذشته ۷۰ درصد سقوط کند. عوامل منفی دیگر شامل ظهور پلتفرم ویدئوی کوتاه تیک تاک، تغییرات حریم خصوصی اپل و تاثیر منفی آن بر درآمد تبلیغاتی متا و فقدان کاربران نسل زد (Z) (نسلی که با تلفن هوشمند رشد کرده و زندگی‌اش با فناوری گرده خورده) هستند.

رشد تیک‌تاک و قدیمی شدن فیس بوک
متا با تهدیدهایی از سوی پایگاه کاربران رو به سالمندی خود و رشد اپلیکیشن چینی تیک‌تاک که ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد، مواجه است.

فرمت ویدئوی کوتاه و صفحه «برای شما» که با استفاده از الگوریتم، ویدئوهای مسحورکننده نمایش می‌دهد، عامل موفقیت تیک‌تاک بوده‌اند. زمانی که تیک‌تاک رو به رشد بود، متا به رقابت با اسنپ‌چت متمرکز شده بود و از قابلیت‌های ویدئویی موقتی این اپلیکیشن، کپی‌برداری می‌کرد. در این فاصله، تیک‌تاک الگوریتم خود را بهبود بخشید و مقصد جدیدی برای کاربران نسل زد ایجاد کرد. تلاش متا برای رقابت با ویدئوی کوتاه تیک‌تاک از طریق ریلز، نتوانست این کاربران جوان‌تر را جلب کند.

طبق آمار شرکت تحقیقاتی فارستر، تنها ۴۰ درصد از نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۷ سال می‌گویند از فیس بوک استفاده هفتگی دارند که کمتر از ۴۸ درصد در سال ۲۰۲۱ است. همچنین ۶۱ درصد از کاربران نوجوان اظهار می‌کنند که استفاده هفتگی از اینستاگرام دارند و در مقابل، ۶۹ درصد از تیک‌تاک استفاده می‌کنند.

طبق نتایج تحقیقات مرکز پیو که در اوت انجام شد، تنها ۳۲ درصد از نوجوانان از اپلیکیشن اصلی فیس‌بوک و ۶۲ درصد از اینستاگرام استفاده می‌کنند. تیک‌تاک ۶۷ درصد از نوجوانان را جلب کرده است. شوربختانه برای متا، تیک‌تاک همچنان در حال کسب محبوبیت روزافزون میان کاربران و آگهی دهندگان است.

 اقتصاد و اپل، سد راه پولسازی متا
اقتصاد ضعیف به متا که بخش عمده‌ای از درآمدش از تبلیغات آنلاین است، آسیب زده است. یکی از اولین بخشهایی که شرکت‌ها به کاهش هزینه مبادرت می‌کنند، بخش بودجه تبلیغات است که تاثیر مستقیمی روی درآمد متا می‌گذارد. متا همچنین با پیامد تغییرات حریم خصوصی iOS اپل که شفافیت ردیابی اپلیکیشن نامیده شده، روبه‌روست. این قابلیت که در سال ۲۰۲۱ توسط اپل راه اندازی شد، به کاربران اجازه می‌دهد انتخاب کنند آیا به اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها اجازه دهند آنها را ردیابی کنند یا نه. 

 پول پاشی برای قمار بزرگ
با وجود کاهش رشد درآمد، زاکربرگ، متا را برای اختصاص میلیاردها دلار برای برنامه‌هایش در زمینه متاورس تحت فشار قرار داده است.

متا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ میلیارد دلار در واحد «ریالیتی لبز» هزینه کرد که مسوول ساخت سخت افزار و نرم افزار متاورس است. این غول فناوری از ابتدای امسال تاکنون، بیش از ۹ میلیارد دلار در این پروژه هزینه کرده است. 

طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، پلتفرم هورایزن ورلدز (Horizon Worlds) شرکت متا، تاکنون به درد نخور مانده است. متا در ابتدا می خواست این اپلیکیشن تا پایان امسال ۵۰۰ هزار کاربر داشته باشد اما برآوردش را به ۲۸۰ هزار نفر بازبینی کرد زیرا کمتر از ۲۰۰ هزار نفر در این دامنه دیجیتالی تنها، می‌گردند.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۰۲۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما