۰

کدام گوشی‌ها بیشترین تشعشع را ساطع می‌کنند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۹
کدام گوشی‌ها بیشترین تشعشع را ساطع می‌کنند
کدام گوشی‌ها بیشترین تشعشع را ساطع می‌کنند

آی‌تی‌من- تاکنون هیچ مطالعه دقیق و طولانی مدتی انجام نشده که ثابت کند این دستگاه‌ها واقعا برای سلامتی انسان مضر هستند. با این حال، بر کسی پوشیده نیست که گوشی‌های هوشمند دستگاه‌هایی هستند یک حد از تشعشع فرکانس رادیویی را با درجه شدت متفاوت منتشر می‌کنند. کاربران معمولا قبل از خرید گوشی جدید مشخصات آن را بررسی می‌کنند؛ مثلا سرعت و پردازنده دستگاه، طراحی خوب و با کیفیت، باتری با عمر طولانی و دوربین آن را، اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که ممکن است همین گوشی‌ها برای سلامتی شما خطرناک باشند؟ SAR مخفف Specific Absorption Rate است و نشان می‌دهد که چه میزان تشعشع از دستگاه ساتع می‌شود و معیاری برای اندازه‌گیری میزان جذب انرژی در واحد جرم توسط بدن انسان است که در معرض میدان الکترومغناطیسی و فرکانس‌های رادیویی قرار می‌گیرد.

 SARامواج بین ۱۰۰ کیلوهرتز تا ۱۰ گیگاهرتز که به امواج رادیویی معروفند و روی بدن تاثیر می‌گذارند را اندازه گیری می‌کند.

در برخی از کشورها، سازمان‌های نظارتی برای ارایه مجوز، میزان خاصی از تشعشعات را تعیین می‌کنند که درصورت بالا رفتن این رقم، مجوز عرضه دستگاه هوشمند صادر نمی‌شود؛ مثلا در کشور آمریکا، میزان تشعشع نباید بیش از ۱.۶ وات بر کیلوگرم باشد.

تمام گوشی‌ها میزانی از امواج رادیویی را ساطع می‌کنند که به مدل، سن و قدرت آنتن‌ آن‌ها بستگی دارد. همچنین میزان فاصله‌ی بین گوشی و نزدیک‌ترین دکل مخابراتی هم می‌تواند در میزان تشعشعات تأثیرگذار باشد. تشعشعات رادیویی گوشی‌ها فقط قسمتی از بدن مثل سر و گردن را که در معرض آن قرار دارند تحت تاثیر قرار می‌دهند که البته هنوز به شکل دقیق آسیبی که این دستگاه‌ها به بدن وارد می‌کنند، ثابت و مشخص نشده است. BanklessTimes لیست خطرناک ترین گوشی‌های دنیا با مقادیر SAR را اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، گوشی موتورولا Edge و شیائومی mi A1 به عنوان خطرناک‌ترین گوشی‌های دنیا به ترتیب با میزان تشعشع ۱.۷۹ و ۱.۷۵ وات بر کیلوگرم در بالای این فهرست قرار گرفته‌اند.

پس از آن گوشی‌های وان‌پلاس 5T و 6T با نرخ تشعشع ۱.۶۸ وات بر کیلوگرم، جایگاه بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

گوشی میت ۹ هواوی در این لیست با نرخ ۱.۶۴، گوشی ZTE Axon 11 5G با نرخ ۱.۵۹، نوکیا لومیا ۶۳۰ با میزان ۱.۵۱، هواوی P9 پلاس با میزان ۱.۴۸ و هواوی GX8 و P9 به ترتیب جایگاه چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم را به خود اختصاص داده‌اند.

جایگاه بعدی این لیست باز هم به یک گوشی از هواوی با نام نوا پلاس اختصاص یافته است و در رده‌ی بعدی گوشی وان پلاس ۵ قرار گرفته است. گوشی P9 Lite هواوی و آیفون ۷ با نرخ ۱.۳۸ بعد از گوشی وان پلاس قرار گرفته‌اند. در این لیست دو مدل از گوشی‌های سونی با نام اکسپریا XZ1 کامپکت و XA2 پلاس قرار گرفته‌اند و آیفون ۸، ZTE AXON 7 mini و آیفون ۷ پلاس اپل نیز در لیست خطرناک ترین گوشی‌های دنیا به چشم می‌خورند. همچنین گوشی‌های پیکسل 3 XL و 4a گوگل در این لیست قرار گرفته‌اند. با نگاهی به لیست منتشر شده می‌توان به این موضوع پی برد که هواوی تولیدکننده مضرترین گوشی‌های دنیا با ۶ مدل در لیست فوق به شمار می‌رود و پس از آن اپل با سه مدل است.

جالب است که از میان گوشی‌های سامسونگ هیچ مدلی در این لیست دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد قوانینی که در این زمینه وضع شده را به درستی این کمپانی کره‌ای رعایت می‌کند.

با این حال بررسی لیست ارایه شده نشان می‌دهد که اکثر این گوشی‌ها مدل‌های قدیمی هستند و هیچ کدام از این دستگاه‌ها طی یکی دو سال اخیر ساخته و به بازار عرضه نشده‌اند. البته از این موضوع می‌توان دو نتیجه گرفت؛ یا گوشی‌هایی که طی سال‌های اخیر عرضه شده‌اند نسبت به مدل‌های قدیمی ایمن‌تر هستند و سطح تشعشعات خطرناک آنها به نسبت کاهش یافته است یا هنوز لیست تازه‌ای از خطرناک‌ ترین گوشی‌های دنیا منتشر نشده است.

بد نیست بدانید که میزان تشعشعات میزان گوشی‌های هوشمند بر اساس تاثیری که روی بدن انسان می‌گذارند طبقه بندی می‌شوند. این تاثیر توسط نرخ ویژه جذب (SAR) اندازه‌گیری می‌شود. نرخ جذب ویژه، شدت جذب انرژی توسط واحد جرم بدن انسان، زمانی که در معرض تشعشعات رادیویی قرار دارد را نمایش می‌دهد. 

بر اساس حداکثر نرخ جذب ویژه در کشورهای مختلف دنیا، گوشی‌های با نرخ جذب 1.6 وات بر کیلوگرم تا 2 وات بر کیلوگرم قابل قبول شناخته می‌شوند. به عنوان مثال، کمیسیون FCC امریکا حداکثر سطح SAR برای گوشی‌های هوشمند را 1.6 وات بر کیلوگرم تعیین کرده است. با این معیار، از میان لیست ده تایی نشان داده شده، تنها Motorola Edge  از حداکثر میزان قابل قبول تجاوز می‌کند. نکته درخور توجه این است که تمامی گوشی‌های تلفن همراه سطحی از تشعشعات را ساطع می‌کنند. با این حال، سطح تشعشعات هر محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به مدل دستگاه، سن و قدرت آنتن آن اشاره کرد. همچنین، فاصله از نزدیک‌ترین فرستنده امواج نیز دیگر عامل تاثیرگذار در میزان تشعشعات گوشی‌های هوشمند است.

به طور کلی، امواج رادیویی ارسال‌شده توسط گوشی‌های هوشمند در محدوده امواج الکترومغناطیسی جای می‌گیرند. در این میان، گوشی‌های 2G تا 4G امواجی رادیویی در بازه فرکانسی 0.7 تا 2.7 گیگاهرتز را ساطع می‌کنند و گوشی‌های 5G می‌توانند امواجی با فرکانس تا سقف 80 گیگاهرتز تولید کنند. به دلیل فرکانس نسبتا پایین این امواج، سطح انرژی آن‌ها نیز چندان زیاد نیست و نمی‌تواند منجر به تغییر دی‌ان‌ای انسان و افزایش ریسک سرطان شود.
 
کد مطلب : ۲۸۰۲۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما