کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دبیر شورای عالی فضای مجازی:

فیلترینگ دو پلتفرم خارجی، تعطیلی اقتصاد دیجیتال نیست

آنا , 7 آذر 1401 ساعت 11:42

ابوالحسن فیروزآبادی در نشست شورای فضای مجازی استان کرمان با بیان اینکه نظام اداری ما باید مسوولیت‌پذیر و به شفافیت اعتقاد عمیق داشته باشد افزود: امروز در کشوری که حداقل ۸۰ میلیون آدم دوربین به دست و متصل به نظام ارتباطی جهانی و برخوردار از بانک‌های اطلاعاتی و رسانه‌های جهانی هستند، نمی‌توانیم یک حکومت ساکت باشیم و اگر سکوت کنیم، چالش حوزه قدرت نرم را باختیم.



آی‌تی‌من- دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: بزرگترین لطمه‌ای که طی ۲ ماه اخیر با آن مواجه شدیم، نارسایی در ارایه روایت بود، چون دشمنان ما از کثیف‌ترین روش‌ها در خلق روایت‌های جعلی استفاده کردند و ده‌ها هزار دروغ در رسانه‌های خودشان و در برخی پلتفرم‌ها منتشر کردند.

فیروزآبادی با بیان اینکه امروز ما نمی‌توانیم راجع به روایت‌ها سکوت کنیم اظهارداشت: بحث روایت به‌ویژه روایت اول بسیار جدی و کار مشکل حکمرانان، ارایه روایت اول است.

وی تاکید کرد: خبر اول تقریبا ۹۰ درصد نظام قضاوتی انسان را شکل می‌دهد که تغییر دادن آن دشوار است و ما فقط توانستیم به دلیل نارسایی در ساماندهی روایت‌ها، بخش کوچکی از این دروغ‌ها را به مردم اطلاع رسانی کنیم و امروز ما با کسانی طرف هستیم که ماموریت به پنهان کاری، دروغ، جعل خبر و دامن زدن به بی هویتی دارند.

فیروز آبادی ادامه داد: جمهوری اسلامی‌بر روی دوش و خون مردم خلق شده و هنوز حیات آن مبتنی بر فداکاری شهیدانی همانند سردار سلیمانی است، بنابراین ما نمی‌توانیم از این پایگاه و منشا قدرت نرم و طبیعی نظام غفلت کنیم.

وی افزود: در فضای مجازی به دلیل همین سکوت، معارضان، اندازه‌ای بیش از خودشان دارند؛ دلیل آن نیز این است که آنان تمرکز صرف در جعل خبر ندارند، زیرا بسیج جهانی در اختیارشان قرار گرفته و می‌توانند بشدت معادلات را تغییر دهند.

 حوادث کشور بزرگنمایی می‌شود
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: طبقات و اقشار مختلف اجتماعی و حوادثی که می‌بینیم، در فضای مجازی بزرگنمایی و جعلی بود و فضایی که از دوستداران و مخالفان نمایش داده می‌شود همه اعوجاج ناجور دارد. وی با بیان اینکه حجم اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی‌در این ۲ ماه صورت گرفت، کم سابقه است افزود: حمله‌های سایبری که از لحاظ کمیت و کیفیت انجام شد، بسیار گسترده بود و اقداماتی که بعضی شرکت‌های بزرگ برخلاف اصول کاری خودشان مانند شرکت گوگل انجام دادند مانند بستن صفحات مسوولان توسط اینستاگرام، نشان می‌دهد که میزان کار صورت گرفته بسیار سنگین و در حد جنگ نرم تمام عیار در فضای مجازی بوده است.

فیروز آبادی گفت: با وجود اینکه شبکه ملی اطلاعات ما به پایان نرسیده، اما شبکه ارتباطی، اطلاعاتی و خدمات دیجیتالی ما به طور کامل در این ایام باوجود حملات سایبری کار کرده است، یعنی نظام بانکی، حمل و نقل، سوخت، آموزش و پرورش، دولت الکترونیک و ... برخلاف خواسته دشمن کار می‌کرد. وی تاکید کرد: دشمن می‌خواست ملتی را به دروغ با اخبار جعلی به خیابان بکشاند که در این قضیه همراهی، اتحاد ملت و تدابیری که از قبل برای چنین روز‌هایی شده بود باعث ناکامی‌شد.

 شبکه ملی اطلاعات کار کرد
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: شبکه ملی، اقتصاد دیجیتال و شبکه رسانه‌ای ما در حد رفع نیاز کشور در این ایام کار کرد و تلاش می‌کنیم نقاط ضعف را برطرف کنیم.

فیروزآبادی گفت: باید تولید محتوا در فضای مجازی و بحث جهاد تبیین را به عنوان وظیفه‌ای شرعی و ملی تلقی کنیم و با تنوع فکری، قلمرو‌های محتوایی، اطلاعاتی، آموزشی و ... فضای مجازی را غنا ببخشیم و با برداشتن این گام بزرگ، در آینده شاهد این نباشیم که دشمنان با چند دروغ و طراحی سناریو و انجام حرکات وسیع خدمات عمومی‌را مختل کنند.

 پاسخگویی به اخبار جعلی ساماندهی شود
وی با بیان اینکه باید پاسخگویی به اخبار جعلی در داخل کشور ساماندهی شود افزود: باید نظامی‌را طراحی کنیم تا اخبار جعلی نتواند نقشی را ایفا کند که الان می‌توانند انجام دهند که آن لازمه آن یک واکسن به نام سواد استفاده از فضای مجازی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: همانطور که در فضای فیزیکی خطراتی داریم، امتداد آن در فضای مجازی هم وجود دارد به طور مثال کلاهبرداری و آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی بیشتر از فضای حقیقی وجود دارد و باید یادبگیریم در فضای مجازی چگونه زیست کنیم و دولت همانطور که امنیت، اصول شهروندی، اقتصادی، سیاسی و ... را تامین می‌کند، وظیفه دارد این شرایط را در فضای مجازی نیز فراهم آورد.

وی افزود: یکی از بحث‌های اشاره شده در این ایام این بود که فضای مجازی بسته، اقتصاد دیجیتال مختل و کار‌های اقتصاد نیز تعطیل شده است که ارقام عجیب بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی را در بر می‌گرفت و حتی در رسانه‌های داخلی بیکار شدن ۱۰ میلیون نفر مشاهده شد.

 توسعه فضای مجازی با اراده حکومت بود
فیروزآبادی در عین حال با تاکید بر اینکه توسعه فضای مجازی در جمهوری اسلامی‌با اراده حکومت بوده است افزود: امروز در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی، کشور ما جزو کشور‌های توسعه یافته و در حوزه اقتصاد دیجیتیال نیز جزو کشور‌های توسعه یافته هستیم که که این خارج از اراده جمهوری اسلامی‌و شورای عالی فضای مجازی نبوده است.

وی تاکید کرد: قطعا نظر مقام معظم رهبری و شورای عالی فضای مجازی توسعه فضای مجازی در همه حوزه‌ها با رعایت استقلال و امنیت است و شاخص‌های توسعه فضای مجازی ما شاخص‌های خوبی از لحاظ ضریب نفوذ، استطاعت پذیری مردم و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی بسیار خوب است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: در دوران کرونا توانستیم دانش آموزان و دانشجویان را زیر نظام آموزش مجازی ببریم که اگر شبکه پایداری وجود نداشت و پلتفرم‌های دخلی نبودند امکان پذیر نبود و نیست.

 اختلال ۲ پلتفرم، تعطیلی اقتصاد نیست
وی همچنین با بیان اینکه اگر یک یا ۲ پلتفرم که به دلایلی اختلال در آن‌ها ایجاد شده است را مساوی با تعطیلی اقتصاد دیجیتال کشور بیاوریم، جفا به کشور، مردم و سرمایه‌های ملت است، افزود: دلمان می‌خواهد همه پلتفرم‌ها باز باشند؛ سیاست جمهوری اسلامی، مصوبات شورای عالی فضای مجازی و اسنادی که ما داریم نشان می‌دهدکه ما به دنبال استفاده از مزایای فضای مجازی برای زندگی مرفه هستیم.

فیروزآبادی با بیان ظرفیت‌های کرمان در حوزه معادن و کشاورزی افزود: توسعه فناوری‌ها و پلتفرم‌های فضای مجازی در این استان به دلیل وجود نیروی انسانی مناسب، دانشگاه‌ها و نیز کمبود منابع آبی، باید در اولویت و حمایت بیشتر قرار گیرد.

 توسعه اقتصاد دیجیتال در راس برنامه‌ها است
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تاکید کرد: در دولت سیزدهم و شورای عالی فضای مجازی توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال در راس برنامه‌ها قرار دارد و اخیرا مصوبه دولت برای رونق کسب و کار‌های کوچک دیده شده است.

وی گفت: فضای مجازی فضای جهانی است که ذات آن مرزبردار نیست و به صورت شبکه‌ای توسعه پیدا می‌کند که مهمترین خصیصه این فضا در ایجاد و تولید قدرت نرم در ابعاد بزرگ است که بعضی مواقع بر قدرت سخت غلبه می‌کند.

فیروز آبادی ادامه داد: بشدت اجتماعی بودن، اقتصادی بودن و اتکا به فناوری سه خصیصه فضای مجازی است؛ فناوری‌ها و قدرت اقتصادی موجب بروز و ظهور قدرت نرم می‌شود.

وی افزود: ما با قدرت نرم و سرکش اجتماعی که به صورت شبکه‌ای و جهانی عمل می‌کند مواجه هستیم و این امر قاعده بردار نیست که باید بدانیم در مواجهه با آن چه نظام و تئوری به کار ببریم و مورد توافق اجتماعی قرار دهیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشوری افزود: بانیان تکنولوژی و این اقتصاد و شبکه‌ها کسانی هستند که برنامه جهانی دارند و می‌خواهند نظم نوین را در جهان پیاده سازی کنند؛ در این نظم نوین حداکثر مدیریت نرم را در سطح جهان می‌خواهند در اختیار داشته باشند که شکل آن به صورت پلتفرم طراحی شده است.

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا ما شیوه حکومتداری در عصر فضای مجازی و امتداد فضای فیزیکی را می‌دانیم اظهارداشت: این امتداد بعضا در بعضی حوزه‌ها مانند علمی، اطلاعاتی به مراتب از فضای فیزیکی بیشتر است.

فیروزآبادی افزود: ما در فضایی قرار گرفتیم که بازیگران خارجی، مدیران قدرت نرم خارجی و تمامی‌کسانی که در جامعه وجود دارند کنشگران بالقوه هستند و با جامعه‌ای مواجهیم که تمامی‌اعضا می‌توانند پیام خودشان را ارزان تولید و در سطح جهان پخش کنند.

 در معرض قضاوت مردم هستیم
وی در عین حال افزود: امروز ما چه بخواهیم و نخواهیم مردم به طور وسیع دائم در حال قضاوت حکومت هستند؛ حتی آنان که صلاحیت تخصصی ندارند، بنابراین متولیان امور و مسوولان حکومتی و دولتی وظیفه دارند در هر تصمیم و حرکت مردم را مدنظر خودشان قرار دهند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تاکید کرد: ندیدن مردم یکی از مشکلاتی است که نه تنها ممکن است ما در نظام حکومتی خودمان با آن مواجه شویم، بلکه مساله‌ای جهانی است؛ با توسعه فضای مجازی، شیوه حکمرانی مدیران و مسوولان حکومتی به صورتی بوده که کمتر در معادلات تصمیم گیری و اقدامات اجرایی قاطبه مردم را در نظر بگیرند.

وی افزود: شما هر اقدامی‌که انجام دهید در ظرف محلی، ملی و جهانی، بسته به نوع اقدام، دیده می‌شود، لذا باید لغت حکومتداری تبدیل به بحران نشود و به مولفه اجتماعی در بحث حکومت توجه بیشتری کنیم.
 


کد مطلب: 280313

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/280313/فیلترینگ-دو-پلتفرم-خارجی-تعطیلی-اقتصاد-دیجیتال-نیست

ITMen
  https://www.itmen.ir