۰

روبات‌ها ماهواره‌ها را تعمیر می‌کنند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۳
روبات‌ها ماهواره‌ها را تعمیر می‌کنند
روبات‌ها ماهواره‌ها را تعمیر می‌کنند

آی‌تی‌من- گروهی از محققان حوزه همجوشی هسته‌ای در اداره انرژیاتمی ‌انگلیس روبات‌هایی ابداع کرده‌اند و سعی دارند از اینتخصص خود در حوزه فضایی استفاده کنند.

محققان مذکور به طور معمول از روبات‌هایی با قابلیت کنترل از راه دور استفاده برای فعالیت داخل راکتور همجوشی هسته ایاستفاده کنند. می‌توان از روبات‌های مذکور در اماکنی استفاده کرد که ورود به آنها برای انسان‌ها خطرناک است.

آنها با استفاده از همین ماشین‌ها و تکنیک‌های دیجیتالیدر آزمایشگاه‌ها نشان داده‌اند که می‌توان ماهواره‌ها را تعمیرکرد.

ایندیرا ناگش مهندس ارشد اداره انرژی اتمی‌انگلیسمی‌گوید: اگر آمار را بررسی کنید، حدود ۶ هزار ماهواره از کار افتاده در اطراف زمین در حال حرکت هستند. دلیل این از کارافتادگی نبود سوخت، تجهیزات شکسته یا موارد دیگر است.

متیو گودلیف مهندس کنترل سیستم‌ها در این اداره می‌گوید آزمایش‌هایی با کمک کارشناسان شرکت Satellite Applications Catapult انجام داده و نشان داده‌اند یک روباتمی‌تواند قطعات شکسته را حذف و جایگزین کند.

ماشینی که در تحقیق آنها به کار رفته، قطعه ای گیره مانند در انتهای بازوی روباتیک خود دارد. اما می‌توان ماشین را برای ابزارهای مختلف از جمله یک دست شبیه انسان تنظیمکرد.

هزینه ساخت روبات حدود ۳۰ هزار پوند است و می‌تواند ۱۲.۵کیلوگرم را حمل کند. همچنین ارتفاع آن به ۱.۳ متر می‌رسد. وزن دستگاه نیز ۳۳.۵ کیلوگرم است و یک مهندس از راه دور با کمک یک روبات دوقلو می‌تواند آن را کنترل کند.

پتانسیل استفاده از این روبات‌ها در فضا بسیار وسیع است و به گفته محققان در ماموریت‌های آینده به تعمیرفضاپیماهای چند میلیون پوندی کمک می‌کند. از سوی دیگردر حذف زباله‌های فضایی نیز کارآمد خواهد بود.
 

 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۰۳۶۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما