کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برنامه‌های دولت برای تامین انرژی مورد نیاز استخراج رمزارز تشریح شد

تسنیم , 19 آذر 1401 ساعت 12:13

دبیر کارگروه رمزارزها در ستاد تحول دولت با اشاره به اینکه استخراج کنندگان رمز ارز در صورت رفع تعهد ارزی مشمول تخفیف ۳۰ درصدی نرخ برق خواهند شد، گفت: یکی از محورهای پیشنهادی تامین انرژی مزارع استخراج رمز ارزها ساخت نیروگاه توسط سرمایه‌گذاران است.



آی‌تی‌من-  چندی پیش دولت آیین‌نامه‌ای را با عنوان آیین‌نامه استخراج رمزدارایی‌ها به تصویب رساند که محسن رضایی صدرآبادی، دبیر کارگروه رمزارزها در ستاد تحول دولت، جنبه‌های مختلف این آیین‌نامه و سیاست‌های کلی مدیریت رمزارزها را تشریح کرده است.

 کاهش فشار دلاری با استفاده رمز ارزها
رضایی گفت: در بخش تولید و استخراج چند سیاست مهم و اساسی را دنبال کردیم. یکی از این سیاست‌ها این بود که در حوزه رمز ارزش‌ها و دارایی‌های دیجیتال، امکان تولید وجود دارد. در حوزه رمزارزها، برخلاف ارزهای بین‌المللی مانند دلار، امکان تولید و پوشش تقاضای داخلی وجود دارد. در این صورت به بازار دلار نیز فشاری وارد نخواهد شد. این موضوع اولین و مهم‌ترین سیاستی بود که اتخاذ شد.

وی افزود: با توجه به این سیاست قرار شد تا تسهیل‌گری برای شکل‌گیری صنعت رمزارزها رخ دهد. براین اساس تخفیف‌هایی در حوزه نرخ انرژی (برق و گاز) در نظر گرفته شده است. با توجه به شروطی که در آیین‌نامه در نظر گرفته شده، اگر ارزهای استخراج شده وارد چرخه اقتصادی کشور شود یا در حوزه صادرات و واردات مورد استفاده قرار گیرد، تخفیفات در قالب کاهش تعرفه برق و گاز مصرفی ارائه خواهد شد.

به گفته وی، یکی دیگر از محورهایی که مصوبه دولت پیگیری می‌کند، تعیین اولویت‌بندی در خصوص شیوه تأمین انرژی مورد نیاز مزارع استخراج بود. اولین بحث موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی‌های پاک است. افراد می‌توانند با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام به استخراج رمزارز کنند. در حال حاضر این امکان وجود ندارد اما باید زیر ساخت‌های آن فراهم شود و وزارت نیرو نیز پیگیر این موضوع است.

 استفاده از گاز فلر
دبیر کارگروه رمزارزها در ستاد تحول دولت افزود: راهکار دیگر تأمین انرژی مزارع استخراج رمزارزها استفاده از گازهای فلر است. سالیانه حدود 17 میلیارد دلار از منابع گازی کشور به این ترتیب می‌سوزد و از بین می‌رود. در دنیا این منابع را به گاز قابل استفاده و سپس برق تبدیل می‌کنند. برای صنایعی مانند رمزارزها صرفه اقتصادی لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی از سرمایه‌گذارانی که مزارع استخراج دارند، درخواست برق می‌کنند. این در حالی است که ما دچار ناترازی برق هستیم و چنین امکانی را نداریم. می‌گویند که در ازای انرژی به ما گاز بدهید و ما خودمان تولید برق می‌کنیم اما مشکل ناترازی گاز نیز در کشور وجود دارد. گاز فلر مربوط به مشعل چاه‌های نفت است که می‌سوزد و به هدر می‌رود و می‌تواند در گسترش این صنعت مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد. سرمایه‌گذاران استخراج رمزارز ابراز تمایل کردند تا با سرمایه‌گذاری خود گاز فلر را به گاز قابل استفاده تبدیل کنند و سپس از این گاز برای تولید برق مورد نیاز خود استفاده کنند. لذا در عمل نگاه ما براین است که اگر یک صنعت می‌تواند به سبب بهره‌وری که دارد به توسعه زیرساخت‌ها کمک کند باید از این فرصت استفاده کرد.

وی گفت: راهکار دیگری که برای تأمین انرژی استخراج‌کنندگان رمز ارز در نظر گرفته شده، مربوط به حوزه صرفه‌جویی انرژی است. طبق قانون و ضوابط وزارت نیرو اگر مجموعه‌ای در حوزه صرفه‌جویی فعالیت کند، به میزانی که باعث صرفه‌جویی انرژی شده است، وزارت نیرو می‌تواند آن انرژی را در اختیار او قرار دهد. به طور مثال اجرای طرحی مانند تعویض کولر‌های گازی شهرهای جنوب کشور یا تغییر لامپ‌های پرمصرف خیابان‌های تهران و همکاری با شهرداری از جمله این طرح‌ها است. سرمایه‌گذاران حوزه رمزارزها این تمایل را دارند تا در چنین طرح‌هایی سرمایه‌گذاری کنند و در برابر صرفه‌جویی انجام شده از وزارت نیرو برای کار استخراج خود انرژی دریافت کنند. البته اجرای این روش هم نیازمند تسهیل در شرایط آئین‌نامه و اختصاص برق در زمان‌های مختلف است و باید وزارت نیرو دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های داخلی خود را برای تسهیل‌گری استخراج رمزارز تغییر و اصلاح
 کند.

به گفته رضایی، یکی دیگر از محورهای تامین انرژی مزارع استخراج رمزارزها، خرید برق در بازه‌هایی زمانی است که وزارت نیرو اعلام می‌کند. با توجه به شرایط مزارع بزرگ مقیاس و شرط رفع تعهد ارزی امکان استفاده از تخفیف 30 درصدی نیز وجود خواهد داشت.

 سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در ساخت نیروگاه
وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی راندمان نیروگاه‌های حرارتی یا نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بسیار پایین است، افزود: در این شرایط یکی از محورهای پیشنهاد شده برای تأمین انرژی مزارع استخراج رمزارزها، که نیازمند حمایت ویژه از سوی وزارت نفت نیز هست، این بود که سرمایه‌گذاران بیایند و نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی با راندمان بالا(60 درصد به بالا) ایجاد کنند و برخلاف مدل خرید تضمینی، سرمایه‌گذاران این حوزه حاضر هستند که تنها تهاتر انجام دهند. به این معنا که براساس میزان گازی که به نیروگاه‌ها داده می‌شود، با تناسب یک به چهار یا یک به سه، به همان میزان در ساعات اوج مصرف برق به شبکه سراسری بدهند اما در زمان‌ها دیگر از برق تولید شده برای مصارف خود استفاده کنند.

رضایی توضیح داد: در حقیقت صنعت رمزارز می‌تواند در ازای گازی که دریافت می‌کند، در ساعت پیک مصرف برق رایگان بدهد و ما بقی برق را برای مصارف خود نگه‌دارد. عملی شدن چنین رویکردی نیازمند همکاری وزارت نیرو و به خصوص وزارت نفت است. وزارت نفت باید سیاست‌های انحصاری که بعضاً در حوزه‌هایی مانند تأسیس نیروگاه وجود دارد را بردارد  و اجازه دهد  تا بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند.

رضایی همچنین به توضیح در خصوص سایر فصول سیاست‌ گذاری‌های حوزه رمزارز پرداخت و گفت: پس از فصل اول که به تعاریف و ساختارها می‌پردازد وه بخشی از آنها در مصوبه فعلی دولت آمده است، فصل دوم مربوط به تولید است که خود سه بخش دارد. بخش‌های استخراج، انتشار توکن‌ها (شامل توکن‌های کاربردی و بهادار) و خلق رمز ارزش ملی است که رمز ارز ریال در این بحث قرار می‌گیرد.

وی افزود: فصل سوم مربوط به نگهداری است. البته قرار براین است که این فصل در بخش آخر و پس از یکسال به تصویب برسد. در حوزه نگهداری، بحث صندوق‌های سرمایه‌گذاری رمزارزی (ETF) و نهادهای امینرمزدارایی در ذیل بازار بورس مطرح است.

به گفته رضایی، فصل بعدی مربوط به تبادل است. تبدیل ریال به رمزارز و  برعکس و همچنین تبادل رمزارز به رمزارز از جمله مواردی است که در این حوزه وجود دارد. در فصل پنجم موضوع پرداخت مطرح شده است. این فصل مربوط به قواعد خرید کالا و خدمت از طریق رمزارزها است.

حوزه پرداخت شامل دو بخش داخلی و خارجی است. در حوزه داخل کشور استفاده از رمزارزها بعنوان ابزار پرداخت  کاملاً ممنوع است چرا که به اقتصاد کشور صدمه می‌زند اما در حوزه تجارت خارجی این ابزار برای دور زدن تحریم‌ها کمک کننده خواهد بود و  در این راستا زیرساخت‌های فنی و حقوقی مربوط نیز به وجود آمده است و وزارت صمت و بانک مرکزی اقدامات لازم را برنامه‌ریزی نموده‌اند
فصل ششم مربوط به زیرساخت‌ها و مباحث فنی است که کاربردهای دیگر فناوری زنجیره بوکی مانند ثبت اسناد در آن مورد توجه قرار گرفته است. در فصل هفتم نیز می‌توان گفت که مقررات حقوقی، قضایی، اقتصادی و امنیتی حوزه رمزارزها مورد توجه قرار گرفته است.

 


کد مطلب: 280381

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/280381/برنامه-های-دولت-تامین-انرژی-مورد-نیاز-استخراج-رمزارز-تشریح

ITMen
  https://www.itmen.ir