کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرد:

منابع تخصیصی به حوزه دانش بنیان در لایحه بودجه شفاف شود

مرکز پژوهش های مجلس , 22 آذر 1401 ساعت 14:24

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌با ارائه راهبرد اصلاح بودجه ریزی تاکید کرده لازم است برای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان، منابع تخصیصی شفاف و منابع به سمت صندوق نوآوری هدایت شود.



آی‌تی‌من- مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به راهبرد اصلاح بودجه ریزی و محور تحولی پیشنهادی در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ (ویرایش اول) پرداخته است.

این گزارش در بخش پیشنهادهای حوزه صنعت، معدن و انرژی به موضوع «شفاف کردن منابع تخصیصی به حوزه دانش بنیان» و در بخش سیاست‌های صنعتی بخشی به «هدایت اعتبارات فناورانه و دانش بنیان دستگاه‌های اجرایی به سمت صندوق نوآوری» پرداخته است. در این بخش با بیان اینکه یکی از مشکلات حوزه دانش بنیان، عدم تخصیص منابع دیده شده در بودجه به فعالیت‌های این حوزه به دلیل عدم اولویت گذاری توسط سازمان برنامه و یا مدیران دستگاه‌هاست؛ اصلاحاتی در بندهای بودجه‌های سنواتی به منظور شفاف و قطعی‌تر شدن تخصیص منابع به حوزه دانش بنیان پیشنهاد شده است. اجرایی شدن قانون جهش تولید دانش بنیان و هدایت اعتبارات فناورانه و دانش بنیان دستگاه‌های اجرایی به سمت صندوق نوآوری از جمله پیشنهادهای مطرح شده هستند. در بخش دیگری در راستای اشتغال دانش بنیان و صنایع خلاق در سراسر کشور و همه استانها با اولویت مناطق محروم نیز پیشنهادی به این صورت مطرح شده است: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران مکلف است از طریق بانکهای عامل از محل منابع سپرده‌های پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی و سایر منابع، مبلغ مشخصی را با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی به کسبوکارهای نوآورانه و شرکت‌های دانش بنیان و خلاق اختصاص دهد. شرایط و سقف تسهیلات پرداختی در این بند را صندوق و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌کند.»
 


کد مطلب: 280424

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/280424/منابع-تخصیصی-حوزه-دانش-بنیان-لایحه-بودجه-شفاف-شود

ITMen
  https://www.itmen.ir