۰

۱۰ میلیاردر فناوری رکورددار ریزش ثروت

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۴

آی‌تی‌من- صعود نرخ تورم، افزایش ارزش دلار آمریکا و رکود بازار تبلیغات دیجیتالی، از عواملی اصلی بود که به شرکت‌هایفناوری ضربه زد. پایگاه خبری بیزنس اینسایدر در گزارشیبه بررسی فهرست میلیاردرهای فناوری پرداخته که بیشترینریزش ثروت را داشتند (رقم ثروت قید شده در این گزارش تا ۳۰ دسامبر است). این میلیاردرها عبارتند از:
 
استیو بالمر (مدیرعامل سابق مایکروسافت)
ریزش ثروت: ۱۹.۴ میلیارد دلار
ثروت بالمر که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ مدیرعامل مایکروسافتبود، مربوط به سهام این غول فناوری است. پس از ریزش ثروتیکه در سال ۲۰۲۲ پیدا کرد، بالمر اکنون ۸۶.۲ میلیارد دلار ثروت دارد.

رشد مایکروسافت در سال ۲۰۲۲ به دنبال تقاضای کمتر برایرایانه‌های شخصی و دلار قوی‌تر، کندتر شد. فروش سیستمعامل ویندوز کاهش پیدا کرد و سهام مایکروسافت در طول سال، ۲۸ درصد افت کرد. مایکروسافت به سرمایه گذاران اعلام کرد منتظر فروش ضعیف رایانه‌های شخصی در سال جدیدباشند.
 
زِنگ یوکن (رئیس هیات مدیره کانتمپورری امپرکس تکنولوژی)
ریزش ثروت: ۲۰.۷ میلیارد دلار
عمده ثروت زِنگ، از ۲۳ درصد سهام شرکت کانتمپورری امپرکس تکنولوژی است که بزرگترین تامین کننده باطریهای خودرویبرقی است. ثروت او در پایان سال ۲۰۲۲ به ۳۲.۵ میلیارددلار رسید. این شرکت در آوریل شدیدترین کاهش درآمد سه ماهه را گزارش کرد و درآمدش به میزان ۲۴ درصد کاهش یافت. اوایل سال ۲۰۲۲ قیمت نیکل که ماده مهمی‌برای باطریخودروی برقی محسوب می‌شود و سایر مواد خام بی‌ثبات شد.
 
بیل گیتس (یکی از موسسان مایکروسافت)
ریزش ثروت: ۲۸.۶ میلیارد دلار
بیل گیتس با ثروت خالص ۱۰۰ میلیارد دلار، سرمایهگذاری‌هایی در شرکتهای مختلف، زمین و ملک دارد اما سهامش در مایکروسافت، باارزش‌ترین دارایی اوست. ارزش سهام مایکروسافت در سال ۲۰۲۲ با کاهش فروش ویندوز و پیشبینی این شرکت از رشد ضعیف درآمد واحد ابری، حدود ۳۰درصد کاهش یافت.
 
مکنزی اسکات (رمان نویس و بشردوست)
ریزش ثروت: ۳۷.۳ میلیارد دلار
ثروت خالص مکنزی اسکات که همسر سابق جف بیزوس است، با افت ارزش سهام شرکت آمازون در سال ۲۰۲۲، کاهش پیداکرد. عمده ثروت اسکات مربوط به سه درصد سهامی‌است که در آمازون دارد که ارزش سهامش در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۰درصد کاهش یافت. ثروت او اکنون ۱۹ میلیارد دلار است. اسکات در نوامبر گفته بود امسال حدود دو میلیارد دلار به ۳۴۳سازمان حامی‌جوامع محروم، کمک کرده است.
 
سرگی برین (یکی از موسسان گوگل)
ریزش ثروت: ۴۴ میلیارد دلار
ثروت سرگی برین و لری پیج، موسسان گوگل در سال ۲۰۲۲با ضعیف شدن فروش تبلیغات دیجیتالی آلفابت و شرکتهایفناوری دیگر، مجموعا ۸۹ میلیارد دلار کاهش یافت. ثروت خالص برین، ۷۹.۵ میلیارد دلار است.
 
برین مانند پیج، عمده ثروتش مربوط به سهامی‌است که در آلفابت (شرکت مادر گوگل) دارد. پیج و برین در پایان سال میلادی گذشته، جمعا ۸۵.۹ درصد از سهام کلاس بی آلفابت را داشتند که به معنای داشتن قدرت رای‌دهی بیش از ۵۰ درصدیاست.
 
لری پیج (یکی از موسسان گوگل)
ریزش ثروت: ۴۵.۳ میلیارد دلار
ثروت خالص برین و پیچ در سال ۲۰۲۲ با کاهش فروش تبلیغات دیجیتالی آلفابت، کاهش پیدا کرد. عمده ثروت پیجکه اکنون ۸۳.۱ میلیارد دلار است، مربوط به شش درصد سهامی‌است که در آلفابت دارد. آلفابت در سال میلادی گذشته روند استخدام را آهسته کرد و سفرها و امکانات تفریحیکارمندان را کاهش داد.
 
مارک زاکربرگ (مدیرعامل متا)
ریزش ثروت: ۷۹.۹ میلیارد دلار
زاکربرگ در پایان سال ۲۰۲۱ ششمین فرد ثروتمند جهان بود اما سال ۲۰۲۲ را با ثروت ۴۵.۶ میلیارد دلار، در رتبه بیست و پنجم این فهرست به پایان برد.
درآمد متا که سابق بر این فیس بوک نام داشت، در سال ۲۰۲۲تحت تاثیر دورنمای رکود اقتصادی و سال دشوار برایتبلیغات دیجیتالی، کاهش یافت. متا در راستای کاهش هزینه‌ها، در پاییز ۱۱ هزار کارمند را اخراج کرد.
 
چانگ‌پنگ ژائو (سی زد)، یکی از موسسان و مدیرعاملبایننس
ریزش ثروت: ۸۳.۳ میلیارد دلار
عمده ثروت ۱۲.۶ میلیارد دلاری ژائو مربوط به سهامی‌است که در صرافی رمزارز بایننس دارد. از زمان ورشکستگی صرافیاف تی ایکس که پیش از اعلام ورشکستگی، از بایننس کمک خواسته بود، بازار رمزارز زیر ذره بین سرمایه گذارانی قرار گرفته که نگرانی دارایی خود هستند. مشتریان بایننس در دسامبر میلیاردها دلار پول از این پلتفرم رمزارز خارج کردند. به دلیل برداشت پول و نوسانات قیمت رمزارز، ارزش دارایی‌های دیجیتالی که بایننس تا اواسط دسامبر داشت، به حدود ۵۴.۷ میلیارد دلار رسید در حالی که در نوامبر، ارزش این دارایی‌ها، ۶۹.۵ میلیارد دلار بود. وزارت دادگستریآمریکا اعلام کرده است از این شرکت بر سر ادعاهایپولشویی، تحقیق خواهد کرد.
 
جف بیزوس: موسس آمازون و بلو اوریجین
ریزش ثروت: ۸۵.۲ میلیارد دلار
بیزوس از سمت مدیرعاملی آمازون کنار رفته اما همچنان بزرگترین سهامدار این فروشگاه اینترنتی است. اما سهام فناوری در سال ۲۰۲۲ نزول کرد و ارزش سهام آمازون بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. ثروت بیزوس اکنون ۱۰۷ میلیارد دلار است. این شرکت با تورم بالا و کندی فروش روبروست. آمازونیکی از شرکت‌های فناوری است که تعدیل نیرو داشتند و حدود ۱۰ هزار موقعیت شغلی را در سال ۲۰۲۲ حذف کرد که بیشترین میزان در تاریخ این شرکت بود.
 
ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا، اسپیس ایکس و توییتر)
ریزش ثروت: ۱۳۲ میلیارد دلار
ایلان ماسک اخیرا عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به برنارد آرنو، مدیرعامل شرکت ال‌وی‌ام‌اچ واگذار کرد و اکنون دومینثروتمند بزرگ جهانی است که ثروتش به ۱۳۸ میلیارد دلار بالغ می‌شود. وی سال میلادی گذشته بیشتر از هر میلیاردردیگری پول از دست داد. عمده ثروت ایلان ماسک مربوط به سهامی‌است که در شرکت خودروسازی برقی تسلا دارد. ارزش سهام این شرکت سال میلادی گذشته حدود ۷۰ درصد ریزشکرد که تا حدودی ناشی از نگرانی سرمایه گذاران نسبت به خرید توییتر توسط ایلان ماسک بود. ارزش سهام تسلا همچنین، قربانی افت تقاضا برای خودروهای برقی به خصوص در چین شد که یکی از بزرگترین بازارهای تسلا به شمار می‌رود.
 
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۰۵۳۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما