۰
در همایش ملی بلاکچین، حقوق آن و صادرات کالا مطرح شد:

استفاده از فناوری بلاکچین هزینه‌های صادراتی را تا 30 درصد کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۶
استفاده از فناوری بلاکچین هزینه‌های صادراتی را تا 30 درصد کاهش می‌دهد
استفاده از فناوری بلاکچین هزینه‌های صادراتی را تا 30 درصد کاهش می‌دهد

آی‌تی‌من- حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران در این همایشگفت: همه کشورها ناگزیرند برای حضور و دوام در زنجیرهاقتصاد بین الملل، به افزایش رقابت پذیری توجه کنند. در بحث رقابت پذیری هم کاهش هزینه‌ها امری جدی و قابل توجه است. متأسفانه ایران به صورت سنتی در تجارت بین الملل با مشکل بالا بودن هزینه‌ها در مراحل مختلف تجارت روبرو است. به علاوه مسئله تحریم‌ها در تجارت بین الملل مشکلات را دوچندان کرده است. اما استفاده از فناوری بلاکچین در تجارت خارجی می‌تواندهزینه‌ها را تا 30 درصد کاهش دهد.

او با انتقاد از روند الکترونیکی کردن دولت در دهه گذشته ادامه داد: با وجود اینکه در قوانین مختلف به صورت مکرر بر توسعه دولت الکترونیک تأکید شده اما آنچه تا کنون اتفاق افتاده بیشتر دیجیتالی کردن امور دیوانی بوده تا الکترونیکیکردن دولت. به همین دلیل نتوانستیم بهره وری ناشی از اینامر مبارک را در اقتصاد تجربه کنیم.

سلاح ورزی با اشاره به امکانی که بلاکچین در تأمین مالی و وثیقه گذاری در اختیار کشور قرار می‌دهد گفت: با اینتکنولوژی می‌توانیم موانعی از این دست در تجارت بین الملل را پشت سر بگذاریم.
 
امکان رهگیری و اثبات اصالت کالا با بلاکچین
علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران نیز با اشاره به مصادیقی که می‌تواند بیانگر ضرورت حرکت به سمت دیجیتالی شدن باشد گفت: علاوه بر مزایاییهمچون کاهش هزینه‌های اقتصادی و کاهش هزینه و زمان ترخیص کالا با بکارگیری فناوری‌های بلاکچین در تجارت،امکان رهگیری محصول و اثبات اصالت آن با این فناورییکی از مهمترین ویژگی‌های این فناوری است. این ویژگیبه خصوص در حال حاضر که سیستم ردیابی درستی برایصنایع و محصولات ما وجود ندارد به قوام تجارت خارجی کمک خواهد کرد.

او با بیان اینکه امکان حذف اسناد فیزیکی تجاری شامل فاکتورهای تجاری، بارنامه‌ها، اظهارنامه‌ها و گواهی نامه‌ها و ... از دیگر مزایای فناوری بلاکچین است، افزود: باید تغییرسیاست‌گذاری‌ها و قوانین تجاری متناسب با ظهور اینفناوری مد نظر باشد. متأسفانه در موارد زیادی در قوانینبلاکچین و رمزارز در یک سطح دیده می‌شوند که این نیازمنداصلاح است. همچنین ضروری است که رمزارزمان را به عنوان دارایی در قوانین بالادستی تعریف کنیم تا بتوانیم جهت گیری درستی داشته باشیم.

سرمایه گذاری در توسعه ظرفیت‌های نهادی کشور، ضرورت تدوین و اصلاح قوانین بالادستی در این حوزه، استفاده از بلاکچین برای کاهش هزینه‌های مبادله‌ای به خصوص در زمان تحریم از جمله پیشنهادات و نکات مورد تأکید چاغروند در این همایش بود.
 
مقابله با تمرکزگرایی بانک‌های مرکزی با استفاده از رمزارزها
علیرضا شاه میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه در دولت قبل تأکید بیشتربر ماینینگ و صادرات برق بود افزود: اما از این فناوری در تغییر بنیادین نظام‌های حقوقی و مدیریتی دنیا بایداستفاده کرد. مقابله با تمرکزگرایی در بانک‌های مرکزی دنیا با استفاده از رمزارزها ممکن شد.
او با بیان اینکه قدرت‌هایی که پولشان در کشورها تسلط دارد می‌توانند از این قدرت سواستفاده کنند و ما در بحث تحریم‌هاشاهد آن هستیم ادامه داد: اما فناوری بلاکچین چه به لحاظ مبادله پول و چه امکانات دیگری مثل بیمه و ... امکان تصمیمگیری غیرمتمرکز را فراهم می‌کند.

شاه میرزایی بیان کرد: از رمزارزهایی که مبتنی بر اسنت‌هایفیزیکی مثل طلا هستند و می‌توانند در بازارهای شناخته شده مثل بورس کالا شناسه دار شوند، می‌توان به عنوان ابزار مالیمناسب استفاده کرد. البته نباید از رمزارزها به عنوان پول و شبه پول استفاده شود. اما خیلی وقت‌ها در معاملات نیاز به مبنایثابتی داریم که این‌ها با نرخ کاهش ارزش روبرو نباشد.

او افزود: در بلاکچین می‌توان اصالت کالا را اثبات کرد و از اینامکان می‌توان در مقابله با فروش فرش‌های تقلبی ایرانی در دنیا استفاده کنیم.

شاه میرزایی تأکید کرد: سیاست کلی وزارت صنعت، توسعه و نظارت همزمان بر کسب و کارهای مجازی است. سیاست ما این است که در مواردی که حتی نیازهای حاکمیتی وجود دارد، هر سامانه در حوزه گارانتی و فروش مجازی و کارت اعتباری و ... از سوی بخش خصوصی پلتفرم‌های انها را در سطح ملی ایجاد کند.
 
استفاده از بلاکچین در ایجاد LC
محمد جلال، دستیار ویژه وزیر اقتصاد با بیان اینکهبلاچین توانسته مفهوم ارزش (value) را متحول کرده و ارزش فیزیکی را به ارزش دیجیتال تغییر دهد ادامه داد: ما در صادرات می‌توانیم از ظرفیت‌های این فناوری استفاده کنیم.

او گفت: با بلاکچین بدون اینکه حریم داده‌ای شرکتی را نقض کنیم می‌توانیم بر فعالیت آن نظارت کنیم. با بلاکچینحکمرانی مدام از اعمال سلیقه خالی‌تر شده و از تخصص و نظر جمعی پر می‌شود.

با بیان اینکه با بلاکچین چالش‌هایی نظیر اعتماد، تضمین،حریم خصوصی و مفاهیمی‌از این دست حل شده است افزود: اپ‌های مرتبط با بلاکچین بیشتر در حوزه مالی خود را نشان می‌دهد. این فرصتی در تجارت بین الملل است. قبل از اینکهاز این امکانات در پرداخت بین المللی استفاده کنیم می‌تواندر وثیقه گذاری و ایجاد آل سی از آن استفاده کنیم.
 
خلأ قانونی در حوزه بلاکچین مرتفع شود
احمد تقوایی نجیب ،رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیتفضای مجازی وزارت اقتصاد نیز زمینه‌های کاربردی بلاکچیندر صادرات را اعتبار اسنادی با بلاکچین (تمرکز بر قراردادهایهوشمند)، پیام‌رسان مالی (شبه سوئیفت)، زنجیره تأمین نام برد و گفت: در مباحث تقنینی حدود 62 عنوان قانون به طور مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با تجارت است اما در هیچ‌کداماشاره به بلاکچین نشده، است. متأسفانه در این حوزه متولی و مجری و سیاست‌گذاری و تعیین تکلیف نشده است.

تقویت محیط‌های آزمون تنظیم گری؛ فرا سندباکس و سندباکس‌های بخشی، ایجاد زیرساخت توسعه موارد استفاده از فناوری بلاکچین به عنوان بستر ارائه خدمات نوین و به طور مشخص قرارداد هوشمند و پیام‌رسان مالی از دیگر نکات مورد تأکید تقوایی در این همایش بود.

این همایش با برگزاری دو پنل تخصصی و صدور یکبیانیه به کار خود پایان داد.
 
کد مطلب : ۲۸۰۶۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما