۰
محرومیت‌هایی که در انتظار کنکوری‌هاست

قطع نقطه‌ای اینترنت در روزهای کنکور

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۷
قطع نقطه‌ای اینترنت در روزهای کنکور
قطع نقطه‌ای اینترنت در روزهای کنکور

آی‌تی‌من- عبدالرسول پورعباس، رییس سازمان سنجش  آموزش کشور در یک برنامه تلویزیونی با تشریح روند برگزاری کنکور ۱۴۰۲ و آمادگی سازمان سنجش برای برگزاری کنکور گفت: حساسیت آزمون سراسری یکی از وقایع پیچیده جامعه است. دلایل مختلف از جمله آینده شغلی، خواسته‌های خانواده و هدایت تحصیلی در حساسیت آن تأثیر دارند. امسال برای اولین بار در زمستان است و نگرانی‌های سرمایشی وجود دارد که چگونه حوزه‌ها را گرم نگه داریم که داوطلبان راحت آزمون دهند.

وی درباره آزمون‌های الکترونیکی و چند بار برگزار شدن آزمون در سال‌های آینده گفت: طبق قانون آزمون سراسری برای هر فرد دوبار در سال است. فرایند اجرایی کار در آینده به آزمون‌های الکترونیکی اختصاص دارد. در آزمون‌های الکترونیکی ممکن است در چارچوب استانداردهای رسمی‌فرد سالی چند بار آزمون آزمایشی بدهد ولی دو مورد ملاک ورود به دانشگاه است.

 برگزاری نخستین آزمون الکترونیکی در بهمن
پورعباس اظهار داشت: در بهمن ماه اولین آزمون‌های الکترونیکی را به صورت آزمایشی برگزار می‌کنیم. در آینده روش‌های متفاوتی می‌توانیم طراحی کنیم و به تصویب مراجع ذی صلاح برسد. در کنکور ۱۴۰۲ در سال آینده آزمون‌ها الکترونیکی نیست. اما قول داده بودم که در سال ۱۴۰۳ آزمون‌ها الکترونیکی شود که امیدواریم به آزمون‌های رسمی‌ برسیم.

وی افزود: برای برگزار آزمون‌های الکترونیکی سه مرحله داریم. اولین مرحله ایجاد بانک سوال است که کاملاً الکترونیکی است و نرم افزارهای آن ایجاد و به صورت پایلوت اجرایی شده است. در این مرحله مخزن سوال تولید می‌شود، مخزن سوال پس از استانداردسازی و ممیزی سوالات شکل می‌گیرد. در بانک سوال آزمون سازی با بودجه بندی مشخص صورت می‌گیرد و از طریق بسترهای مشخص یا به صورت کامپیوترپایه یا موبایل پایه و یا صفحات هوشمند پایه است که سوالات نهایی می‌شود.

رییس سازمان سنجش گفت: مرحله بعد این است که داوطلب ثبت نام می‌کنند و پشت دستگاه در حوزه می‌نشینند و سوال می‌آید و پاسخ می‌دهد و نتیجه را می‌بیند و در امنیت و آسایش بیشتر و حذف فعالیت‌های دستی بسر می‌برد. در آزمون سامفا این آزمون الکترونیکی به صورت پایلوت اجرایی شده است. به همین منظور نرم افزار بومی‌را برای آزمون‌های الکترونیکی طراحی شده است.

وی درباره امنیت آزمون و ارسال سوالات به حوزه‌های امتحانی گفت: فرآیند ارسال سوالات کنکور به حوزه‌ها واقعاً فرایند پیچیده‌ای است. ما باید این اطمینان را به مردم بدهیم که این بار امانت را به سلامت می‌رسانیم. در سیستم بسته‌ای سوال طراحی می‌شود، هر دفترچه‌ای شخصی سازی شده است و چیدمان خاصی طراحی می‌شود. بسته بندی سوالات به ترتیب از یک صندلی تا در یک کلاس، در یک مدرسه، در یک منطقه و در یک شهر و در یک استان پیش می‌رود.

رییس سازمان سنجش تاکید کرد: تا ۸ صبح آزمون و بر روی صندلی داوطلب هیچکس جز داوطلبی که بسته سوال را باز می‌کند به آن دسترسی ندارد. تمامی‌این فرآیند به صورتی دیجیتال رصد می‌شود و ارسال سوال تحت الحفظ به کمک نیروی انتظامی‌صورت می‌گیرد و ایستگاه‌های الکترونیکی برای رصد مسیر وجود دارد.

  استفاده گسترده از سیگنال‌یاب‌ها
وی گفت: امسال ابلاغی از سوی وزیر علوم برای روسای دانشگاه‌های معین داده شد. ضمن اینکه از شورای امنیت کشور مصوبه گرفتیم و دستورالعملی را ابلاغ کردند و وظایفی را برای امنیت آزمون مشخص کردند. تمام عوامل آزمون شناسنامه دار شده‌اند و در تمام تصمیم سازی شورای تامین هر استان کل استان درگیر هستند.

معاون وزیر علوم اظهار داشت: شبکه‌های تقلب را کاملاً تحت رصد داریم. سال گذشته ۱۳ شبکه را شب قبل از آزمون شناسایی کردیم. سال گذشته ۸۰۰ سیستم آشکارساز یا سیگنال یاب با بورد ۲ متر داشتیم که امسال این تعداد به ۲ هزار و ۸۰۰ سیستم با بورد ۴ متر رسیده است.

 محرومیت حتی با کشف تجهیزات خاموش
وی گفت: تجهیزات تقلب بعضاً تجهیزات فوق جاسوسی هستند و داوطلبان بدانند که کشف این تجهیزات حتی خاموش و استفاده نشده هم باشد محرومیت در پی دارد و اگر تجهیزات روشن باشد که تا ۱۰ سال محرومیت از آزمون را در پی دارد. این اطمینان را می‌دهیم که در ۱۴۰۱ یک مورد نداشتیم که بتواند حتی یک صندلی معمولی را با تقلب بدست آورد.

پورعباس اظهار داشت: در تمام مدت آزمون قضات کشیک حضور دارند و در برخورد با متخلف و متقلب بلافاصله حکم صادر می‌کنند و شبکه‌هایی که دستگیر می‌شوند هم مورد رسیدگی قضایی قرار می‌گیرند. در نهایت همه دست به دست هم داده‌اند که آزمون سالم و ایمن را برگزار کنیم.

رییس سازمان سنجش یادآور شد: حلقه‌های امنیتی زیادی را تعریف کردیم و آگاه هم هستیم که اینترنت با زندگی مردم گره خورده است. پیش بینی کردیم و از دولت خواستیم که امکان ارسال و دریافت فایل وجود نداشته باشد که مصوب شد در اینترنت همراه در حوزه‌های شبکه‌های پیام رسان محدودیت داریم. این محدودیت در شهرهای محل حوزه امتحانی است.

وی افزود: این موضوع خواسته مردم هم است و از این بابت و به شکل نقطه‌ای محدودیت اعمال می‌شود. درباره اینترنت ثابت محدودیتی وجود ندارد.

 استفاده از راکت موبایل‌یاب در حوزه‌های امتحانی
در خبر دیگری در همین رابطه رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش شهر تهران نیز گفت: ۸۰ درصد حوزه‌ها امتحان نهایی شهر تهران به سیگنال‌یاب و تمام حوزه‌ها به راکت‌ موبایل‌یاب مجهز هستند‌.

حمیدرضا کلاهی رستمی‌رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش شهر تهران افزود: امسال در دی ماه ۳۰ حوزه اجرای امتحانات نهایی با ۱۰ هزار دانش‌آموز و ۴۰ هزار نفردرس داشتیم.

وی با بیان اینکه حدود ۱۷۰۰ نفر برای ترمیم نمره در امتحانات شرکت کردند، گفت: ۸۰ درصد حوزه‌ها سیگنال‌یاب داشتند و تمام حوزه‌ها به راکت‌ موبایل باب و تب‌سنج مجهز بودند. 

کلاهی رستمی‌درباره تقلب در امتحان نیز گفت: این موضوع با حفاظت آزمون است که فرایند جداگانه دارد و در پایان امتحان، گزارش‌شان را به ما ارایه می‌دهند.

وی با تأکید در برگزاری امتحانات نهایی با امنیت بیشتر در دو سال اخیر، افزود: در ایام کرونا ۴۶۰ حوزه اجرا در امتحان نهایی در شهر تهران داشتیم و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شد. همچنین دو برابر مراقبین امتحانات و مراقبین بهداشت افزایش یافتند. رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش شهر تهران گفت: برای امتحانات نهایی خرداد، تعداد حفاظت آزمون را افزایش می‌دهیم و در صورت آماده‌سازی فرکانس یاب ایمن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، دو فرکانس‌یاب علاوه بر راکت موبایل‌یاب تهیه می‌کنیم.  
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۸۰۶۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما