۰
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

تدوین طرح صیانت در مرحله پایانی قرار دارد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۴
تدوین طرح صیانت در مرحله پایانی قرار دارد
تدوین طرح صیانت در مرحله پایانی قرار دارد

آی‌تی‌من-  وی در توضیح سرنوشت طرح صیانت فضای مجازی در مجلس گفت: غربی‌ها فضای مجازی را زندگی دوم می‌دانند ولی اشتباه می‌کنند زیرا معتقدم فضای مجازی زندگی اول است و بسیاری از افراد حتی بیش از ۱۰ تا ۱۲ ساعت پای فضای مجازی وقت می‌‎گذارنند البته در مقابل مدت زمان بسیار کمی‌را به مطالعه اختصاص می‌دهند. فضای مجازی بسیار عمیق وارد زندگی مردم شده و باید مدیریت درست برای آن انجام می‌شد نه اینکه به حال خود رها می‌کنند.

وی افزود:‌همان‎طور که می‎دانیم پلتفرم‌های توییتر، اینستاگرام، تلگرام و واتس‎آپ در اختیار افرادی در بیرون کشور است و آنها هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند، نسل جوان امروزه ساعات زیادی از شبانه‎روز را در فضای مجازی می‏‌گذراند بنابراین باید این فضا مدیریت شود، باید بررسی کنیم فضای مجازی که فعالیت حدود ۲۰ ساله دارد چه میزان دست حاکمیت است ولی اشتباهی به دست غربی‌ها داده شد.

آقا تهرانی با بیان اینکه تنظیم مقررات فضای مجازی دولت را وادار به برنامه‎ریزی می‌کند و به زندگی مردم و حریم آنها کاری ندارد گفت: در مجلس تلاش داریم تا مدیریت فضای مجازی را به دست بگیریم به همین منظور بحث صیانت را در ابتدا مطرح کردند ولی هم‎اکنون بحث صیانت عوض شده و جای خود را به تنظیم مقررات فضای مجازی داده است.

وی در خصوص وضعیت فضای مجازی در ایام کرونا نیز گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا و پیشرفت فضای مجازی مسوولان اشتباهات فراوان داشتند و نظارت کامل بر فضای مجازی برای سنین مختلف به ویژه سنین پایین انجام نشد. با مقایسه بین آمریکا و اروپا باید گفت براساس زندگی و تحقیق لازم در هر دو منطقه، آمریکا مذهبی‌تر از اروپا است، در تلویزیون عمومی‌آمریکا روابط نامشروع نمی‏بینیم ولی اگر افرادی بخواهند از شبکه‎ها استفاده کنند در مقابل واریز وجه موفق به مشاهده آن می‎شوند هر چند برای خبر، مستند و شبکه‎های اختصاصی و ورزشی در تلویزیون آمریکا برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کرد.

وی ادامه داد: در روزهای شیوع ویروس کرونا اروپا مدارس خود را به هیچ وجه تعطیل نکرد و معتقد بود دانش ‎آموزان از دست می‌روند و فضای مجازی را برای دانش‌آموزان مکان مناسبی ندید هرچند فضای مجازی در آن کشورها مدیریت شده است البته در این کشورها والدین تا سن ۱۸ سال همه موارد ریز و درشت فرزند خود را مدیریت می‎کنند ولی در زمان شیوع کرونا همه چیز را به حال خود رها گذاشتیم البته فضای مجازی هم کاملا از سوی بیگانگان مدیریت می‎شود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در دو سال تعطیلی مدارس به دلیل ویروس کرونا در کشورمان دست به ترویج فضای مجازی زدند و حتی برای دانش‌آموزان و دانشجویان با کمک خیران و مردم تبلت و موبایل پیشرفته خریدار شد، ادامه داد: دانش‎آموزان در زمان کرونا وارد محیط فضای مجازی شد که به حال خود رها شده و هیچ مدیریت و محدودیتی در آن نبود. در اغتشاشات اخیر بسیاری از شعارها علیه کشور زشت و زننده بود که از فضای مجازی نشأت می‌گرفت و حتی افرادی که به خیابان‎ها آمدند با هدایت فضای مجازی بیگانه آمدند و نمی‌دانستند چه می‎خواهند، دست به تخریب و از بین بردن اموال عمومی‌و مردم زدند.

آقا تهرانی در پاسخ به این پرسش که آیا فیلترینگ اینستاگرام، تلگرام و واتس‌اپ پایان‌پذیر است، گفت: در زمینه محدودیت فضای مجازی کمیسیون مشترک با حضور متخصصان و افراد صاحب‌نظر داریم و مساله با حساسیت فراوان در حال پیگیری است تا تنظیم مقررات درست داشته باشیم. پلتفرم‎های واتس‎اپ، اینستاگرام و توئیتر نمی‌‎توانند از خارج کشور هر گونه که می‌خواهند مدیریت شوند و هیچ جای دنیا نیز این وضعیت وجود ندارد.

وی افزود: در کشورهایی همانند آمریکا ۲۷۰ ماده برای این مهم تعریف شده و اروپا فوق‎العاده موادی را مطرح کرد که باعث ایجاد بسیاری موانع و فشار شد، معتقدم همان مواد در دیگر کشورها برای کشورمان ترجمه و اجرا شود بسیار خوب است زیرا باید استقلال و امنیت کشور برهم نخورد و با بروز برخی اشتباهات علیه کشور مجبور به مسدود کردن باشیم تا به امنیت و آرامش کشور لطمه وارد نشود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی مبنایی برای مدیریت فضای مجازی هستیم و مجلس شورای اسلامی‌در این مسیر پیشرفت خوبی دارد همچنین بحث قانون صیانت فضای مجازی کاملا تغییر کرده و با ورود تنظیم مقررات فضای مجازی قوانین و مقررات متفاوت و به‎ روزتر شد ولی باید زمان برای مدت معین تعیین شود. به گفته آقا تهرانی قانون تنظیم مقررات فضای مجازی از قوانین هشتادوپنجی مجلس بوده و در آن مدت زمان موقت است. اعتقاد دارم فضای مجازی کاملا رو به رشد و به روز است و پلتفرم خارجی همانند اینستاگرام و واتس‎اپ باید براساس رعایت ضوابط، قوانین و مقررات ایران به میدان بیایند.

وی با بیان اینکه باید پلتفرم‎های خارجی خود را ملزم به رعایت قوانین کشورمان بدانند و ارایه خدمات دهند، پس اگر براساس قاعده ما این پلتفر‎ها جلو نیایند اجازه فعالیت نمی‎دهیم تا علیه ایران دست به هر کاری بزنند، افزود: 

امروز زیرساخت فضای مجازی بسیار با گذشته تفاوت دارد و یکی از نقاط مطلوب پلتفرم‎های داخلی این بوده که به فکر مهیا کردن و ترمیم زیرساخت‌های خود با هدف پیشرفت و ترقی افتادند.

به گفته وی این روزها شاهد هستیم که مسیریاب خارجی به دلیل برخی نواقص جای خود را به “نشان و بلد” داد که بهتر از آن عمل کرده و بسیار توانمند بودند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: وضعیت نامطلوب بودن اینترنت در کشور موقت است و باید بهتر از گذشته شود شود، باید بدانیم شرایط سخت همیشه ماندنی نیست، رو به گذر خواهد بود و ما به روزهای خوش در آینده امید داریم.

 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۸۰۷۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما