۰
رییس سابق مرکز ملی فضای مجازی در مراسم تودیع‌اش اعلام کرد:

حملات سایبری گسترده به ایران ناموفق ماند

تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۸
حملات سایبری گسترده به ایران ناموفق ماند
حملات سایبری گسترده به ایران ناموفق ماند

آی‌تی‌من- ابوالحسن فیروزآبادی رییس پیشین مرکز ملی فضای مجازی،در جلسه تودیع خود و معارفه محمدامین آقامیری رییس جدید این مرکزکه در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد گفت: در آستانه یازدهمین سال تشکیل شورای عالی فضای مجازی هستیم. در اینسال‌ها سیاست‌گذاری‌های بسیاری شکل گرفت و ۵۷ سند را به تصویبرساندیم که منجر به خیر و برکت در جامعه شد. هدایت و مدیریت فضایمجازی کار پیچیده‌ای است و امیدواریم پس از این نیز با توان بیشتر پیش برود.

وی افزود: در موضوع شبکه ملی اطلاعات با تمام پیچیدگی‌هایی و واگرایی‌هایی که وجود داشت، شاهد همگرایی روزافزون هستیم و اکنون برای پیشبرد شبکه ملی اطلاعات به تفاهم رسیده‌ایم. شبکه ملیاطلاعات، معنابخشی به جمهوری اسلامی ‌ایران در فضای مجازی است.روح آن استقلال ایرانی و کنشگری و ایفای نقش در نظام جهانی فضایمجازی است.

فیروزآبادی افزود: ما به هویت داشتن کاربران در فضای مجازی اهمیتداده‌ایم و کشورهای غربی سعی دارند استقلال کشورها را با گمنامی‌کاربران از بین ببرند. در مقابل چنین رویکردی ما بانک اطلاعاتی«شاهکار» را راه‌اندازی کردیم. در نظام هویت، ما به دنبال تقویت سرمایهاجتماعی و اعتماد هستیم. روزی که این سند تصویب شد ۳۰ میلیونسیم‌کارت بدون هویت یا با هویت مشکوک در کشور ما وجود داشت که همگی ساماندهی شدند.
‌رییس سابق مرکز ملی فضای مجازی افزود: طبق اطلاعات موثقی که داریم ‌حملات سایبری و اغتشاشات خیابانی ۲ مساله‌ای بود که کشورهایبیگانه سعی داشتند علیه ایران انجام دهند.

فیروزآبادی گفت: شدت حملات سایبری به جمهوری اسلامی‌ بیش از حملاتی است که به روسیه صورت گرفته است. در روسیه کشورهایغربی از توان خود استفاده کرد اما در حمله به ایران به شدت از توان اسرائیل، عربستان سعودی و ضد انقلاب و برخی افراد داخل کشور نیزاستفاده شد اما در هیچ زمینه‌ای شاهد اختلال نبودیم.

وی افزود: قبل از اغتشاشات خیابانی اطلاعات متقنی به دست آمد که دشمنان به دنبال اطلاعات بانکی کشور هستند و کدها و پین‌کدهایی نیزبه دست آورده‌اند. با کمک بانک مرکزی و در فرصتی بسیار کوتاه کلیهبانک‌ها رمز پویا را پیاده‌سازی کردند. این‌ها کارهایی است که در اینمدت توسط مرکز ملی فضای مجازی انجام شده است.

فیروزآبادی گفت: با تمام فراز و نشیب‌هایی که در حوزه پیام‌رسان‌هایداخلی وجود داشت اکنون شاهد حضور پایدار شبکه‌ها و پیام‌رسان‌هایداخلی هستیم. امروز سطح توانمندی ایران در خاورمیانه مثال زدنیاست. ‌

• فضای مجازی عرصه جولان بیگانگان است
رییس دفتر رییس جمهور نیز در این مراسم گفت: همانگونه که سرزمینمادری متعلق به ماست. همانگونه که از برای وجب به وجب این سرزمینحراست می‌کنیم، از فضای مجازی هم باید حراست کنیم.

غلامحسین اسماعیلی با بیان اینکه فضای مجازی به لحاظ پیشرفت و تحولات پرشتاب و برق‌آسا فراگیر و عمیق شده است، اظهار کرد: فراگیری موضوع فضای مجازی به گونه‌ای شده که همگان دستی بر آتش دارند. ما در حوزه فضای مجازی قطعا همانند فضای حقیقی باید به دنبال حکمرانی ملی باشیم‌. همانگونه که ما در فضای حقیقی و در سرزمین خودمان قائل به حکمرانی ملی هستیم فضای مجازی را نیزباید مشمول حکمرانی ملی دانست.

رییس دفتر رییس جمهور افزود: فضای مجازی ایران اسلامی‌ متعلق به ایرانیان است، همانگونه که سرزمین مادری متعلق به ماست. همانگونه که از برای وجب به وجب این سرزمین حراست می‌کنیم، از فضای مجازی هم باید با همان تعصب و صلابت حراست کنیم. این عرصه جای جولان بیگانگان به ویژه بدخواهان ایران و انقلاب اسلامی ‌نباید باشد.

اسماعیلی گفت: همانگونه که در حکمرانی حقیقی از فناوری‌های نوین و دانشمندان کشورهای متخلف بهره می‌گیریم، اشکالی ندارد از دانش غیربومی‌ها در این حوزه نیز بهره بگیریم؛ اما حاکمیت آن از آن ماست. به تعبیر رییس جمهور نسخه برای ایران را باید خودمان بنویسیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه در حکمرانی ملی، فضای مجازی امن مطمئن و مورد اعتماد می‌خواهیم، تصریح کرد: همانگونه که در عرصه پدافندی به گونه‌ای عمل کردیم که دشمن تصور تعرض به آب خاک این سرزمین را نداشته باشد در فضای مجازی نیز باید به گونه‌ای عمل کنیم که نتوانند این فضا را مورد تهدید قرار دهند.

وی ادامه داد: در فضای مجازی نیازمند توسعه عدالت محور هستیم و حتما باید پیشرفت کنیم‌؛ پیشرفتی که توام با عدالت باشد چرا که در غیر این صورت دچار آفت و گرفتاری می‌شویم. این مسیر با اجراییشدن کامل شبکه ملی اطلاعات محقق می‌شود؛ الحمدالله شبکه ملیاطلاعات مورد توجه بوده و هست و خدا را شاکریم در دولت دکتر رییسیبرای تکمیل شبکه ملی اطلاعات گام‌ها و قدم‌های موثری برداشته شد، به گونه‌ای که در آغاز دولت، شبکه ملی اطلاعات ۲۳ درصد عملیاتی و اجرایی شده بود در حالی که ۳۴ درصد دیگر در این دولت محقق شد و امروز در میانه راه هستیم.

اسماعیلی گفت: در حال حاضر شبکه ملی اطلاعات ۵۷ درصد عملیاتیو اجرایی شده است و تا رسیدن به ۱۰۰ درصد کار دارد و این شبکه بایدعقبه راهبردی ایران در منطقه و افزایش سهم ما در جامعه بین الملل را نیز تحقق ببخشد.
 
مرجع : ايرنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۸۹۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما