۰
در نشست خبری پایان سال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعلام شد:

تلاش برای رفع محدودیت پلتفرم‌های بین‌المللی و حمایت از پلتفرم‌های داخلی

الکامپ تابستان 1402 برگزار می‌شود
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۶
تلاش برای رفع محدودیت پلتفرم‌های بین‌المللی و حمایت از پلتفرم‌های داخلی
تلاش برای رفع محدودیت پلتفرم‌های بین‌المللی و حمایت از پلتفرم‌های داخلی

فخری زارع 
آی‌تی‌من- اسلامی، ‌رییس نصر تهران در این نشست ضمن اینکه به صورت مختصر به دستاوردهای یک‌سال گذشته نصر پرداخت، با توجه به انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی تهران از برخی کاندیداهای حوزه فاوا نیز دعوت کرد تا اهداف و برنامه‌های خود را تشریح کنند.

تلاش برای رفع محدودیت اینترنت
یکی از موضوعات مهم این نشست که رییس نصر تهران بر روی آن تاکید داشت اختلالات اینترنتی و محدودیت دسترسی کاربران به برخی پلتفرم‌ها بود. وی در این‌باره اظهار داشت: در چند ماه اخیر با ایجاد محدودیت در دسترسی به اینستاگرام و واتساپ، کاربران مجبور شدند از روش‌های دیگری برای برقراری ارتباط استفاده کنند. اتفاقات دیگری مانند فیلتر گوگل پلی رخ داده که به کسب وکارها آسیب جدی زده است.

حسین اسلامی ‌با بیان اینکه همچنان پیگیر رفع محدودیت‌ها، دسترسی به اینترنت و پلتفرم‌های بین‌المللی هستیم و امیدواریم برخی از محدودیت حداقلی در چند ماه آینده رفع شود، افزود: معتقدیم چون این محدودیت‌ها با نظر شورای امنیت کشور برقرار شده، با رفع موانع امنیتی باید به حالت قبل برگردد. آن چیزی که دنبال می‌کنیم برگشت به شهریور است. به نظر می‌رسد این موضوع پیچیدگی‌هایی را در پی دارد و سعی ما این است که اختلالاتی که اکنون وجود دارد، رفع شود. به دنبال این هستیم تا پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و کلاب‌هاوس رفع محدودیت شوند. درباره واتساپ و اینستاگرام نیز این نظر را داریم که واتساپ به عنوان یک پیام‌رسان بین‌المللی رفع فیلتر شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر محدودیت‌های موجود ما یکسری اختلال داریم که آن‌ها نیز باید رفع شوند. اختلال‌هایی مانند دیر ارسال شدن پیامک بانکی که ربطی به اینترنت نیز ندارند. این مسائل باید رفع شوند تا کسب و کارها آسیب نبینند. آن دسته از پلتفرم‌هایی که بدون دستور قاضی و قانون محدود شده‌اند، باید رفع محدودیت شوند. امیدواریم در کنار واتس‌اپ و اینستاگرام دیگر موضوعاتی که در حال پیگیری آن هستیم با همراهی مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات رفع شوند.

حمایت از پلتفرم‌های داخلی
اسلامی همچنین در این نشست تاکید کرد: نصر تهران ضمن اینکه مخالف فیلترینگ و محدودسازی پلتفرم‌های بین‌المللی است از سکو‌های داخلی حمایت می‌کند و در این راستا بار‌ها جلساتی با پلتفرم‌های ایرانی داشتیم و هرگاه که مشکلی برای اپلیکشن‌های ایرانی پیش می‌آید، سعی می‌کنیم از ابزار‌های قانونی برای حمایت حداکثری استفاده کنیم.

حکم برائت مدیرعامل دیوار
رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای استان تهران در ادامه با اشاره به رای برائت اشکان آرمندهی مدیرعامل دیوار نیز گفت: یکی از موضوعاتی که پیگیر آن بودیم و به نتیجه رسید، تبرئه مدیر یکی از پلتفرم‌های داخلی بود. خوشبختانه قوه قضاییه حکم برات وی را صادر کرد که مایه خوشحالی است و این نوید را می‌دهد که مدیر یک پلتفرم در ازای تخلف کاربر نباید مجازات شود.
 
اسلامی افزود: در آزادی فعالان صنف فناوری اطلاعات شخص وزیر همکاری کرد. ما که نمی‌توانیم این مساله را پنهان کنیم. در موضوعی که برای مدیرعامل دیوار رخ داده بود، وزیر ارتباطات شخصا ورود کرد. انتقادات ما سرجای خود است و محکم آن را بیان می‌کنیم، اما در بسیاری موارد حمایت خاص دیدیم و آن را نیز بیان می‌کنیم.
 
وی تصریح کرد: در مواردی که حاکمیت به جمع‌بندی قطعی به یک موضوع رسیده به جز اطلاع‌رسانی و بیانیه کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد. برخی افراد انتظار داشتند در این مدت ما تجمع اعتراضی داشته باشیم، در حالی که کار تشکل این نیست. ما حتی در سخت‌ترین شرایط امنیتی با نامه‌نگار یک تریبون آزاد برگزار کردیم.


 
برگزاری الکامپ، تابستان 1402
حسین اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌تی‌من در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه الکامپ در سال جدید گفت: در چند سال اخیر این نمایشگاه به دلیل کرونا و امسال به دلیل وضعیت کسب و کارها و شرایط عمومی‌ جامعه برگزار نشد و با مشکلاتی روبه رو شد. امیدواریم تابستان سال آتی این نمایشگاه را برگزار کنیم. آمادگی لازم را در خودمان ایجاد کردیم تا این مراسم را با شکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار کنیم.

وی افزود: تاریخ دقیق برگزاری نمایشگاه الکامپ هنوز مشخص نشده است. اما طبق برنامه ریزی شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌های بین المللی تیر یا مرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود. همچنین نیازمندیم دولت هم در این زمینه همکاری کند.
 
برنامه ریزی برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کیش
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران همچنین با اشاره به مرکز داوری گفت: موضوع مرکز داوری اهمیت خاصی برخوردار است و تشکیل دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با فراکسیون اقتصاد دیجیتال نیز دیگر اقدام شایسته سازمان نصر برای رفع چالش‌های اکوسیستم و صنعت فناوری است و از این طریق راحت‌تر می‌توانیم نظر فعالان صنعت را به گوش نمایندگان برسانیم. در سال آینده می‌کوشیم به موضوع توسعه اقتصاد دیجیتال در منطقه آزاد کیش نیز بپردازیم.

وی افزود: همچنین اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران طبق استفساریه‌ حقوقی دولت و مجلس دیگر تحت قانون خاص نظام صنفی رایانه‌ای فعالیت می‌کنند و از همین رو لازم نیست پروانه کسب از اتحادیه دریافت کنند. این هم یکی دیگر از اقدامات مهمی ‌بود که نصر در سال گذشته انجام داد و دیگر اعضا با مشکل پلمب کسب و کار خود مواجه نمی‌شوند.

برنامه ریزی برای کاهش وابستگی به حق عضویت
اسلامی در مورد حق عضویت اعضا گفت: در سال جاری وابستگی نصر تهران به حق عضویت کمتر شده و در این راستا اعضای سازمان نصر مشارکت چشمگیری داشتند. امیدواریم در پایان دوره کنونی هیات مدیره سازمان وابستگی به حق عضویت به کمتر از ۷۵ درصد برسد.

رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای استان تهران، تصریح کرد: برنامه‌ریزی کردیم که تعامل نصر تهران با سایر استان‌ها را نیز گسترش دهیم تا زمینه رشد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در کل کشور به صورت یکپارچه فراهم کنیم. نصر تهران کوشیده است با تشکیل کمیسیون تولید حمایت خود از تولید ملی را حمایت کند.

اسلامی با بیان اینکه در در دوره ششم سازمان نصر تحولات زیادی رخ داد، گفت: تولید داخل موضوعی است که بیش از گذشته به آن پرداختیم. در گذشته اینطور به نظر می‌رسید که سازمان صرفا با واردکننده همراهی می‌کند اما اکنون در حوزه نرم‌افزار و سخت افزار با بخش‌هایی که تولید بومی ‌انجام می‌دهند، همراه هستیم.
 
خرید ساختمان برای نصر تهران
اسلامی همچنین در خصوص تغییر ساختمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت: تمهیدی اندیشه شده است که ساختمان جدیدی برای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در منطقه ۲۲ خریداری و مورد بهره‌برداری نصر و شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات قرار گیرد. به زودی مرکز پژوهش‌های نصر نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین افزود: در سال جاری به ورزش بانوان نیز توجه شده است؛ علاوه بر مسابقات فوتبال، مسابقات تنیس روی میز نیز برگزار شده و برنامه‌های ویژه‌ای برای بانوان صنف در آینده خواهیم داشت.


 
اصلاح تعرفه‌ها در دستور کار سازمان
در ادامه این نشست فرهاد کرم‌زاده، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز اظهار کرد: طرح جامعی برای تعامل گسترده‌تر با نصر‌های استانی و حمایت مالی از همکاران نصر در استان‌ها به تصویب رسیده و اجرایی شده است. در کنار مرکز داوری موضوع اصلاح تعرفه‌ها را با جدیت دنبال می‌کنیم و می‌کوشیم مسوولیت قیمت‌گذاری را بر عهده اعضای سازمان نظام صنفی بگذاریم.
 
 
تعامل گسترده سازمان با نهادهای دولتی
همچنین علیرضا کشاورز، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: علیرغم پنج دوره گذشته نصر در این دوره تعامل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تنها با وزارت ارتباطات نبود و با قوه قضاییه، شورای شهر و سایر نهاد‌ها ارتباطات گسترده‌ای داشتیم. در خصوص تعرفه‌ها نیز برنامه‌های مختلفی را اجرا را کردیم و امیدواریم با تکمیل شدن فرایند تصویب تعرفه‌ها و با موافقت دولت شاهد اصلاح تعرفه‌های خدمات بخش خصوصی صنعت فناوری اطلاعات در سال آینده باشیم. منظور از تعرفه‌هایی که به آن اشاره کردیم تعرفه‌های صنفی است و می‌کوشیم در ابتدای بهار تعرفه‌ها را اصلاح می‌کنیم.

وی افزود: اعتقاد داریم کل سازمان نصر باید در تمام استان‌ها به صورت یک تشکل متحد عمل کند. ضمن اینکه در دوره ششم سازمان نصر مصوبات خوبی در حوزه مالی و دیگر حوزه‌ها داشتیم.

دبیر سازمان نصر تهران درخصوص دیگر تعاملات انجام شده از سوی این تشکل توضیح داد: تعاملاتی با شورای شهر تهران داشتیم و به آنها پیشنهاد نامگذاری یک معبر یا میدان در حوالی دبیرخانه به نام شادروان خانم «آزاده داننده» را ارائه دادیم که بنا به اطلاعات دریافتی این موضوع به کمیسیون تخصصی نامگذاری شورای شهر ارجاع شده است. امیدواریم با پیگیر‌های در حال انجام، میدان نیلوفر به نام ایشان نامگذاری شود.
 
معرفی کاندیداهای انتخابات اتاق بازرگانی
در پایان این نشست برخی از کاندیداهای صنف فاوا در انتخابات اتاق بازرگانی به جمع حاضرین پیوستند و از برنامه‌ها و اهداف خود گفتند.

 گفتنی است؛ دهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، روز شنبه 20 اسفندماه برگزار خواهد شد.

در این انتخابات، چهل نفر از بین اعضای اتاق تهران با ترکیب شانزده نفر از بخش بازرگانی، چهارده نفر از بخش صنعت، چهار نفر از بخش معدن و شش نفر از بخش کشاورزی به عنوان هیات نمایندگان اتاق تهران انتخاب خواهند شد. در بین 193 نفر کاندیدای واجد شرایط انتخابات اتاق تهران، 9 نفر از مدیران و فعالان حوزه فاوا نیز در انتخابات حضور دارند.

این افراد عبارتند از شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان – فناپ، افشین کلاهی رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران، حمید بهنگار مدیر عامل شرکت پرتو تاپ رایان، فرزین فردیس مدیرعامل شرکت فنی مهندسی توان پویای نوآوران صنعت پارسیان، آزاد معروفی مدیرعامل شرکت لاوان ارتباط ، فرهاد کرم زاده مدیرعامل شرکت تدبیر پرداز دلس، مازیار نوربخش مدیرعامل شرکت افزار پرداز رمیس، سادینا آبائی مدیرعامل شرکت سیمرغ سامانه ایرانیان و علیرضا عابدی نژاد، رئیس هیات مدیره شرکت نوآوران ارتباطات دوران.



 
کد مطلب : ۲۸۰۹۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما