۰

پلتفرم «پاراکس» برای آزادکاران حوزه فاوا راه‌اندازی شد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۰۵
پلتفرم «پاراکس» برای آزادکاران حوزه فاوا راه‌اندازی شد
پلتفرم «پاراکس» برای آزادکاران حوزه فاوا راه‌اندازی شد

آی‌تی‌من- در این نشست احسان دادخواه، قائم مقام مرکز نوآوری تعاون ایران؛ مهسا قربانی، مدیر پروژه طرح‌های نوآور؛ رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار مجازی و حسن طاهری، هم‌بنیانگذار و عضو هیات مدیره تعاونی پلتفرم به تشریح اهداف و برنامه‌های این تعاونی پرداختند.

آرش سروری، مجری این رویداد عنوان کرد که «پاراکس» در زبان هخامشی به معنی مهندس طراح بوده است.

احسان دادخواه، قائم‌مقام مرکز نوآوری و توسعه تعاون نیز عنوان کرد: تعاونی پلتفرم پاراکس می‌خواهد بستری برای ارتباط میان کارفرمایان، فریلنسر‌ها، پروژه‌ها و مراکز سرمایه‌گذاری باشد. این پلتفرم امکان آموزش، مشاوره ، پروژه‌یابی داخلی و خارجی و برخی امکانات دیگر را دارا خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مشکلات کلان اقتصادی حل شود باید به مردم نقش بدهیم و آنها را از مصرف‌کنندگی به مشارکت و تولید دعوت کنیم تا در سود و ارزش افزوده ایجاد شده در کسب و کارها سهیم باشند؛ مشارکتی که دولت و بخش سرمایه‌داری درآن اثرگذار نباشند. در حال حاضر این ایده‌ها نیستند که جذب سرمایه می‌کنند بلکه اغلب مواقع سرمایه‌ها هستند که ایده افراد نخبه را استثمار می‌کنند.

مهسا قربانی، مدیر پروژه‌ها و طرح‌های نوآور نیز در مورد مدل‌های تعاونی در کشورهای توسعه‌یافته صحبت کرد و گفت: اقتصاد اشتراکی مبتنی بر تقاضا است و همه اعضا در مدیریت، کنترل و مالکیت یک ایده نقش دارند.

وی افزود: با توجه به صندوق سرمایه‌گذاری خطر پذیر که در پلتفرم هوشمند پاراکس پیش‌بینی شده است، امکان سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های کلیه اعضا بر پایه تعاونی پلتفرم وجود خواهد داشت.

به گفته وی، از مزیت‌های تعاونی پلتفرم فریلنسرها می‌توان به هزینه کمتر اجرای پروژه، کوتاه‌تر بودن زمان اجرای پروژه، تجاری سازی تحقیق و اختراع و ابتکار و .. نام برد.

 قربانی با ذکر نمونه‌هایی، تعاونی پلتفرم را یک نوع از تعاونی بر پایه مشارکت اعضا عنوان کرد که در انقلاب صنعتی چهارم بسیار اثرگذار است.

رضا الفت‌نسب، دبیر سابق انجمن صنفی و فعال حوزه استارت‌آپی نیز در این نشست گفت: امیدواریم «پلتفرم‌تعاونی پاراکس» در نحوه‌ تسهیل کار فریلنسرها موفق باشد و با دستورالعمل‌های حمایتی در این راه با شفاف کردن مسیر تسهیلگر باشد.

وی با بیان برخی دغدغه‌های فریلنسر‌ها مانند نبود قوانین کار و تامین اجتماعی، فقدان قراردادهای حقوقی بین کارفرما و فریلنسرها، نبود حمایت‌های قانونی از فریلنسرها، تضییع حقوق مالی کارفرما و فریلنسر‌ها و برخی موارد دیگر که معایب شغل فریلنسری در این حوزه است، ابراز امیدواری کرد که با وجود تعاونی پلتفرم بتوان اینگونه موارد را حل کرد.

حسن طاهری، هم‌بنیانگذار و عضو هیات‌مدیره تعاونی‌‌پلتفرم پاراکس هم در مورد شکل‌‌گیری پاراکس با توجه به تجارب گذشته انجام پروژه‌های داخلی و خارجی توضیح داد: نگاه و رویکرد ما بر این است که هر فردی که در حوزه فناوری اطلاعات باشد، در هر دسته بندی که در این حوزه جا بگیرد می‌تواند در پلتفرم پاراکس ثبت نام کند.

وی گفت: تا پایان سال 2029 نیمی ‌از جمعیت جهان فریلنسر می‌شوند و تقریبا تمام افرادی که در زمینه‌هایی مثل طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری، مشاوره کسب‌وکار، بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ، برنامه نویسی وب و نرم‌افزار، طراحان و تولیدکنندگان بازی‌های موبایلی و ویدئویی فعالیت دارند، با عنوان فریلنسر شناخته خواهند شد.

طاهری افزود: در حالی که بسیاری از فعالان حوزه فناوری در حال مهاجرتند، پلتفرم ‌تعاونی پاراکس این بستر را فراهم کرده که فریلنسر‌ها بتوانند از این فضا بهره‌مند شوند.

طاهری به تشریح خدماتی که در تعاونی پلتفرم قرار است به جامعه فریلنسر‌ها واگذار شود پرداخت و گفت: نقطه تمایز این اقدام با سایر شرکت‌های مشابه، سهامداری و منتفع شدن کلیه اعضا (فریلنسرها) در منافع و سود حاصل از تمام بخشش‌های این پلتفرم از جمله سود پروژه، مالکیت برند و.... خواهد بود.

وی با بیان اینکه این مدل از چند نمونه موفق در دنیا الهام گرفته شده ست، افزود: در تعاونی پلتفرم پاراکس کلیه اعضا و سهامداران دارای حق رای برابر فارغ از میزان سهام خود هستند و در داشبورد مدیریت خود به لحظه میزان سهام، ارزش ریالی سهام، پروژه‌های در حال اجرا، تعداد اعضا و سایر فعالیت‌های پلتفرم را رصد خواهد کرد.

حسن طاهری در ادامه ضعف مجموعه‌ها را در زمان کنونی کمبود نیروی انسانی متخصص دانست و بیان کرد که با وجود تعاونی پلتفرم و حل مسئله از طریق جامه فریلنسر‌ها، در آینده از منظر کمبود نیروی کار متخصص و متعهد دچار کمبود و نگرانی نخواهیم بود.

در پایان این نشست از فریلنسرهایی که در این حوزه فعال بودند با حضور و ثبت‌نام در وب سایت www.paraxcoop.com  برای عضویت در این تعاونی پلتفرم دعوت به عمل آمد.



 
 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۹۷۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما