کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مضرات استفاده طولانی از موبایل

باشگاه خبرنگاران جوان , 21 فروردين 1402 ساعت 13:00

نتایج تازه‌ترین مطالعات دانشمندان برزیلی نشان می‌دهد نوجوانانی که بیش از سه ساعت در روز از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، بیشتر از کمر درد رنج می‌برند.



آی‌تی‌من- مدیکال اکسپرس گزارش داد، به لطف محبوبیت تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها و افزایش کانال‌های ویدیویی، بازی‌های رایانه‌ای و اپلیکیشن‌های آموزشی، کودکان و نوجوانان زمان بیشتری را صرف تماشای صفحه‌نمایش گوشی می‌کنند، معمولا با وضعیت بدنی بد که می‌تواند باعث کمردرد و سایر مشکلات شود.

یک مطالعه توسط محققان برزیلی انجام شده چندین عامل خطر برای سلامت ستون فقرات را شناسایی کرده است، مانند نگاه کردن به صفحه نمایش برای بیش از سه ساعت در روز، نزدیکی چشم به صفحه نمایش و نشستن یا دراز کشیدن روی شکم.

این مطالعه بر روی درد ستون فقرات قفسه سینه (TSP) متمرکز شد. ستون فقرات سینه‌ای در پشت قفسه سینه، بیشتر بین تیغه‌های شانه قرار داشته و از پایین گردن تا ابتدای ستون فقرات کمری امتداد دارد. داده‌های مورد تجزیه و تحلیل از نظرسنجی دانش‌آموزان دختر و پسر ۱۴ تا ۱۸ ساله در سال‌های اول و دوم دبیرستان در شهر بائورو، شهری متوسط در ایالت سائوپائولو، به دست آمد.

یک پرسشنامه پایه در مارس-ژوئن ۲۰۱۷ توسط ۱۶۲۸ شرکت‌کننده تکمیل شد که ۱۳۹۳ نفر از آن‌ها پرسشنامه پیگیری را در سال ۲۰۱۸ تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل شیوع یک ساله ۳۸.۴ ٪ را نشان داد و بروز یک ساله ۱۰.۱ ٪  TSP جدید فقط در بررسی بعدی گزارش شده است. دختران بیشتر از پسران TSP را گزارش کردند.

TSP در گروه‌های سنی مختلف جمعیت عمومی در سراسر جهان رایج است و شیوع آن بین ۱۵ تا ۳۵ درصد در بزرگسالان و ۱۳ تا ۳۵ درصد در کودکان و نوجوانان است. رشد انفجاری در استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در طول همه گیری کووید ۱۹ به وضوح این مشکل را بدتر کرد.

بر اساس تحقیقات متعدد، عوامل خطر مرتبط با TSP عبارتند از فیزیکی، فیزیولوژیکی، روانی و رفتاری، همچنین شواهد قوی از تاثیر فعالیت بدنی، عادات کم تحرکی و اختلالات روانی بر سلامت ستون فقرات وجود دارد. همه این عوامل توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در آخرین بررسی جهانی شواهد و دستورالعمل‌ها، حیاتی تلقی می‌شوند.

آلبرتو دی ویتا، محقق اصلی این مطالعه گفت: «این مطالعه می‌تواند برای اطلاع رسانی برنامه‌های آموزش بهداشت برای دانش آموزان مدرسه، معلمان، کارکنان و والدین استفاده شود.»

به گفته ویتا این در راستای برخی از اهداف پارامترهای برنامه درسی ملی و دستورالعمل‌های دولت برزیل برای مدارس متوسطه است که طبق آن مدارس مسوول آموزش بهداشت هستند، از جمله شناسایی خطرات سلامت فردی و جمعی و مداخلات برای مبارزه با آن‌ها و نیز ترویج عادات خودمراقبتی با توجه به امکانات و محدودیت‌های بدن.

بر اساس این مقاله، اطلاعات در مورد عوامل خطر برای TSP در دانش‌آموزان دبیرستانی مهم است، زیرا کودکان و نوجوانان مبتلا به کمردرد غیرفعال‌تر هستند، پیشرفت تحصیلی کمتری داشته و مشکلات روانی اجتماعی بیشتری دارند؛ علاوه بر این مطالعات کمتری در مورد TSP نسبت به درد کمر و گردن انجام شده است.
 


کد مطلب: 281025

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/281025/مضرات-استفاده-طولانی-موبایل

ITMen
  https://www.itmen.ir