مدیر و بنیانگذار برند آموزشی گارد (گروه امن رهاورد دانش) و نویسنده سه عنوان کتاب تخصصی در حوزه الکترونیک، بر نقش نمایشگاه الکامپ در تسهیل مسیر رشد فناوران و کارآفرینان جوان تأکید کرد.
آیتیمن- او معتقد است نمایشگاههایی چون الکامپ اگر با سیاستگذاریهای هوشمندانه همراه باشند، میتوانند در ایجاد انگیزه، شناسایی ظرفیتها و تغییر زیستبوم فناوری کشور مؤثر واقع شوند.
الکامپ؛ پیشران رشد فناوری در زندگی و کسبوکار
حمید نجفی با اشاره به اهمیت آشنایی عمومی با فناوریهای نوین گفت: ارائه فناوریهای جدید و آشنا کردن مردم با فناوریهای بینالمللی، هم در راستای ایدهپردازی و رشد کسبوکارهای مدرن بسیار اثرگذار است و هم در تغییر شکل زندگی مدرن.
او نمایشگاههایی مانند الکامپ را ابزاری برای تسهیل مسیر کسبوکارهای فناورانه دانست و افزود: کارآفرین و تولیدکنندهای که به دنبال یک هدف مشخص است و برای رسیدن به آن نیاز به نرمافزار، سختافزار، تراشه و... دارد، از طریق اینگونه نمایشگاهها میتواند راحتتر به منابع و راهحلهای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند.
حضور کسبوکارهای نوپا نیازمند بستر حمایتی است
نجفی همچنین با اشاره به اثرگذاری الکامپ در معرفی فناوریهای نوین به عموم مردم اظهار داشت: بدون تردید چنین رویدادهایی در معرفی تکنولوژیهای روز و تولیدات مدرن نقش مهمی ایفا میکنند. اما این مهم باید بهگونهای بسترسازی شود که کسبوکارهای نوپا هم بتوانند به راحتی در آن شرکت کرده و معرفی شوند.
الکامپ باید فراتر از فروشگاه باشد
او در ادامه، نقدی نیز به ساختار فعلی نمایشگاه وارد کرد و گفت: اگر الکامپ را بهصورت کلی بررسی کنیم، بیشتر کارکرد آن معرفی و فروش محصولات شرکتهاست. در حالیکه اینگونه رویدادها به چیزی شبیه به پارکهای فناوری نیاز دارند تا شرکتهای نوپا و افراد آیندهدار بتوانند محصولات یا خدمات خود را ارائه دهند.
نجفی ضعف در اطلاعرسانی و تبلیغات الکامپ را یکی از موانع مهم دانست و تأکید کرد: تبلیغات و معرفی الکامپ باید گستردهتر شود، چرا که هنوز هم در میان قشر جوان افرادی هستند که هیچ اطلاعی از این رویداد ندارند.
جوان امروز، انگیزه میخواهد نه دستور
بهعنوان مدیر یک برند آموزشی در حوزه فناوریهای پیشرفته، حمید نجفی از ارتباط مداوم خود با قشر جوان و دانشجو سخن گفت و تصریح کرد: جوان امروز اصلاً شبیه جوانان دهه شصت نیست و دنیایی کاملاً متفاوت دارد. او نیاز به جهتدهی، ایجاد انگیزه و هیجان دارد تا فعال شود.
او نقش الگوسازی را در این مسیر مهم دانست و گفت: معرفی و برگزاری مصاحبه با افراد موفق و قرار دادن جوان در این فضا، میتواند در تغییر ساختار فکری او اثرگذار باشد. فراموش نشود که جوان امروز متفاوت است.
معافیت مالیاتی، کلید شروع برای کارآفرین جوان
نجفی همچنین به یکی از چالشهای اصلی مسیر کارآفرینی اشاره کرد و گفت: بزرگترین ترس جوانان دانشگاهی از مالیات است؛ ترسی که باعث عقبنشینی بسیاری از کسبوکارهای نوپا شده است.
او برای رفع این مانع، پیشنهاد مشخصی ارائه داد و گفت: اگر تدبیری اندیشیده شود که یک سال اول فعالیت شرکتها از مالیات معاف باشند، بسیاری از کسبوکارها بدون ترس شروع به فعالیت خواهند کرد. این اقدام، تأثیر بسیار مهمی بر افزایش نرخ مشارکت فناورانه خواهد داشت.
نجفی در پایان، دو شرط کلیدی برای فعال شدن موج جدیدی از شرکتهای نوآور را چنین عنوان کرد: ایجاد مکان فعالیت و معافیت مالیاتی یکساله؛ اگر برای این دو مورد تدابیری اندیشیده شود، با سیل عظیمی از فعالیتها در حوزههای مختلف فناوری روبرو خواهیم شد.