در سایه تلاش برای مذاکرات تجاری با آمریکا
تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد «ایکس» متوقف شد
تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۱۷
آیتیمن- سه مقام آگاه به روزنامه فایننشیال تایمز گفتند: انتظار میرفت بروکسل تحقیقات خود را در مورد این پلتفرم شبکه اجتماعی، قبل از تعطیلات تابستانی اتحادیه اروپا نهایی کند، اما به این مهلت نخواهد رسید. آنها خاطرنشان کردند که احتمالا پس از روشن شدن مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا و آمریکا، تصمیمیدر این مورد گرفته خواهد شد. یکی از این مقامات افزود: همه چیز به هم گره خورده است.
اتحادیه اروپا، تحت قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا که مجموعهای از قوانین ملزم کننده بازیگران بزرگ آنلاین برای نظارت بیشتر بر پلتفرمهایشان است، تحقیقات متعددی در مورد «ایکس»، به جریان انداخته است.
این قوانین به نقطه اختلافی میان بروکسل و شرکتهای بزرگ فناوری آمریکایی مورد حمایت دولت ترامپ، تبدیل شده است که ادعا میکنند اتحادیه اروپا، به شکل ناعادلانهای، شرکتهای آمریکایی را هدف قرار میدهد.
بروکسل، سال گذشته، متوجه شد که «ایکس» به دلیل طراحی فریبنده و دسترسی ناکافی به دادهها و شفافیت، مقررات اتحادیه اروپا را نقض کرده است. این اتحادیه میتواند این پلتفرم را تا سقف ۶ درصد از درآمد سالانه جهانی اش، جریمه کند، اما پیش بینی میشود جریمهها کمتر از این سقف باشد.
کمیسیون اروپا که سیاست تجاری اتحادیه اروپا را اجرا میکند، از آوریل که رئیس جمهور آمریکا، تعرفههای به اصطلاح متقابل را علیه این بلوک اعلام کرد، در حال مذاکره برای دستیابی به یک توافق تجاری با ایالات متحده بوده است. در ابتدا این تعرفهها ۲۰ درصد تعیین شده بود. سپس این تعرفهها به ۱۰ درصد کاهش یافت تا زمان برای مذاکرات فراهم شود، اما ترامپ به تازگی اعلام کرد که از اول اوت، تعرفههای ۳۰ درصدی اعمال خواهد کرد.
مقامات بروکسل گفتند که مذاکرات جاری، تمام تصمیمات مربوط به آمریکا را به ویژه از نظر سیاسی حساس میکند، زیرا هیچ کس نمیخواهد ترامپ را آزرده خاطر کند و درگیریهای تجاری فراآتلانتیک را تشدید کند.
در حالی که ترامپ و ماسک پس از ایجاد اتحاد سیاسی در انتخابات ۲۰۲۴، امسال با هم اختلاف پیدا کردهاند، رئیس جمهور آمریکا مستقیما به مجازاتهای اتحادیه اروپا علیه شرکتهای آمریکایی حمله کرده و آنها را «نوعی مالیات» نامیده و جریمههای شرکتهای فناوری را با «اخاذی خارجی» مقایسه کرده است.
با وجود فشار آمریکا، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، صریحا اعلام کرده است که بروکسل، قوانین دیجیتال خود را تغییر نخواهد داد. این بلوک در آوریل، در مجموع ۷۰۰ میلیون یورو جریمه برای اپل و متا (مالک فیس بوک)، به دلیل نقض قوانین ضد انحصار وضع کرد.
اما برخلاف تحقیقات اپل و متا که تحت قانون بازارهای دیجیتال قرار میگیرند، هیچ مهلت قانونی مشخصی تحت قانون خدمات دیجیتال وجود ندارد. این امر به اتحادیه اروپا آزادی عمل سیاسی بیشتری در زمان اعلام یافتههای رسمیخود میدهد. اتحادیه اروپا همچنین تحت قوانین نظارت محتوای خود، تحقیقاتی در مورد متا و تیکتاک دارد.
آنا کاوازینی، یکی از نمایندگان پارلمان اروپا از حزب سبزها، گفت: انتظار دارد کمیسیون، هرچه سریعتر تحقیقات خود علیه «ایکس» را قاطعانه ادامه دهد. وی افزود: کمیسیون باید همچنان تغییرات در مقررات اتحادیه اروپا را خط قرمز مطلق در مذاکرات تعرفهای با آمریکا قرار دهد.
در کنار تحقیقات در مورد نقض شفافیت «ایکس»، کمیسیون اروپا همچنین در حال بررسی نظارت محتوا در این شرکت است.
برخی از قانونگذاران اروپایی و همچنین دولت لهستان نیز پس از آنکه چت بات «گروک» ماسک، هفته گذشته، عبارات یهودستیزانه منتشر کرد، به کمیسیون فشار میآورند تا تحقیقاتی را در مورد آن آغاز کند.
بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، «ایکس» اعلام کرد که با ارزیابی کمیسیون از کار جامعی که ما برای رعایت قانون خدمات دیجیتال انجام دادهایم و تفسیر کمیسیون از دامنه این قانون، مخالف است.
در همین حال شبکه اجتماعی ایکس با شکایتی از سوی ۹ سازمان مدنی در اروپا و رگولاتورهای فرانسوی روبهرو شده است.
بنا به گزارش خبرگزاری مهر، این پلتفرم متهم شده از دادههای کاربران برای تبلیغات هدفمند ناقض قوانین اتحادیه اروپا استفاده کرده است.
سازمانهای ای آی فارنزیکس، مرکز دموکراسی و فناوری اروپا، انتروپی، حقوق دیجیتال اروپا، GFF، گلوبال ویتنس، بنیاد پانوپتای کن و غیره در کنار Arcom رگولاتور رسانه فرانسه این شکایت را ثبت کردهاند. شاکیان از رگولاتورها خواستهاند مطابق قانون سرویسهای دیجیتال اتحادیه اروپا که تبلیغات براساس دادههای حساس کاربران مانند مذهب، نژاد و جنسیت را هدف میگیرد، اقداماتی علیه شبکه اجتماعی مذکور انجام دهند.
ایکس، کمیسیون اتحادیه اروپا و Arcom تاکنون به درخواستها برای اظهار نظر پاسخی ندادهاند اما سازمانهای شاکی در بیانیه ای نوشتهاند: ما نگرانیهای عمیق خود درباره استفاده ایکس از دادههای خصوصی و حساس کاربران برای تبلیغات هدفمند را ابراز میکنیم.
آنها همچنین اعلام کردند این نگرانی زمانی به وجود آمد که آنها مخزن تبلیغاتی ایکس را بررسی کردند که براساس الزامات قانون سرویسهای دیجیتال اتحادیه اروپا به طور عمومیقابل دسترس است. سازمانهای مذکور در این باره نوشتهاند: ما متوجه شدیم برندهای مطرح همراه نهادهای عمومیو مالی در تبلیغات هدفمند آنلاین از دادههایی استفاده کردهاند که به نظر میرسد شامل دستههای حساس اطلاعات شخصی باشند، مانند دیدگاههای سیاسی، گرایشهای جنسی، باورهای مذهبی و وضعیت سلامت که طبق ماده ۹ مقررات عمومیحفاظت از دادهها (GDPR) تحت حمایت ویژه قرار دارند.
سازمانهای مذکور از رگولاتورها خواستهاند تا درباره ایکس تحقیق کند.
GDPRیا مقررات عمومیحفاظت از دادهها یک قانون در اتحادیه اروپا است که هدف آن حفاظت از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی افراد است. این قانون به شهروندان اتحادیه اروپا کنترل بیشتری بر نحوه استفاده شرکتها از اطلاعات شخصیشان میدهد و برای کسب و کارها الزاماتی را در زمینه جمعآوری، پردازش و ذخیرهسازی دادهها تعیین میکند.
اتحادیه اروپا، تحت قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا که مجموعهای از قوانین ملزم کننده بازیگران بزرگ آنلاین برای نظارت بیشتر بر پلتفرمهایشان است، تحقیقات متعددی در مورد «ایکس»، به جریان انداخته است.
این قوانین به نقطه اختلافی میان بروکسل و شرکتهای بزرگ فناوری آمریکایی مورد حمایت دولت ترامپ، تبدیل شده است که ادعا میکنند اتحادیه اروپا، به شکل ناعادلانهای، شرکتهای آمریکایی را هدف قرار میدهد.
بروکسل، سال گذشته، متوجه شد که «ایکس» به دلیل طراحی فریبنده و دسترسی ناکافی به دادهها و شفافیت، مقررات اتحادیه اروپا را نقض کرده است. این اتحادیه میتواند این پلتفرم را تا سقف ۶ درصد از درآمد سالانه جهانی اش، جریمه کند، اما پیش بینی میشود جریمهها کمتر از این سقف باشد.
کمیسیون اروپا که سیاست تجاری اتحادیه اروپا را اجرا میکند، از آوریل که رئیس جمهور آمریکا، تعرفههای به اصطلاح متقابل را علیه این بلوک اعلام کرد، در حال مذاکره برای دستیابی به یک توافق تجاری با ایالات متحده بوده است. در ابتدا این تعرفهها ۲۰ درصد تعیین شده بود. سپس این تعرفهها به ۱۰ درصد کاهش یافت تا زمان برای مذاکرات فراهم شود، اما ترامپ به تازگی اعلام کرد که از اول اوت، تعرفههای ۳۰ درصدی اعمال خواهد کرد.
مقامات بروکسل گفتند که مذاکرات جاری، تمام تصمیمات مربوط به آمریکا را به ویژه از نظر سیاسی حساس میکند، زیرا هیچ کس نمیخواهد ترامپ را آزرده خاطر کند و درگیریهای تجاری فراآتلانتیک را تشدید کند.
در حالی که ترامپ و ماسک پس از ایجاد اتحاد سیاسی در انتخابات ۲۰۲۴، امسال با هم اختلاف پیدا کردهاند، رئیس جمهور آمریکا مستقیما به مجازاتهای اتحادیه اروپا علیه شرکتهای آمریکایی حمله کرده و آنها را «نوعی مالیات» نامیده و جریمههای شرکتهای فناوری را با «اخاذی خارجی» مقایسه کرده است.
با وجود فشار آمریکا، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، صریحا اعلام کرده است که بروکسل، قوانین دیجیتال خود را تغییر نخواهد داد. این بلوک در آوریل، در مجموع ۷۰۰ میلیون یورو جریمه برای اپل و متا (مالک فیس بوک)، به دلیل نقض قوانین ضد انحصار وضع کرد.
اما برخلاف تحقیقات اپل و متا که تحت قانون بازارهای دیجیتال قرار میگیرند، هیچ مهلت قانونی مشخصی تحت قانون خدمات دیجیتال وجود ندارد. این امر به اتحادیه اروپا آزادی عمل سیاسی بیشتری در زمان اعلام یافتههای رسمیخود میدهد. اتحادیه اروپا همچنین تحت قوانین نظارت محتوای خود، تحقیقاتی در مورد متا و تیکتاک دارد.
آنا کاوازینی، یکی از نمایندگان پارلمان اروپا از حزب سبزها، گفت: انتظار دارد کمیسیون، هرچه سریعتر تحقیقات خود علیه «ایکس» را قاطعانه ادامه دهد. وی افزود: کمیسیون باید همچنان تغییرات در مقررات اتحادیه اروپا را خط قرمز مطلق در مذاکرات تعرفهای با آمریکا قرار دهد.
در کنار تحقیقات در مورد نقض شفافیت «ایکس»، کمیسیون اروپا همچنین در حال بررسی نظارت محتوا در این شرکت است.
برخی از قانونگذاران اروپایی و همچنین دولت لهستان نیز پس از آنکه چت بات «گروک» ماسک، هفته گذشته، عبارات یهودستیزانه منتشر کرد، به کمیسیون فشار میآورند تا تحقیقاتی را در مورد آن آغاز کند.
بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، «ایکس» اعلام کرد که با ارزیابی کمیسیون از کار جامعی که ما برای رعایت قانون خدمات دیجیتال انجام دادهایم و تفسیر کمیسیون از دامنه این قانون، مخالف است.
در همین حال شبکه اجتماعی ایکس با شکایتی از سوی ۹ سازمان مدنی در اروپا و رگولاتورهای فرانسوی روبهرو شده است.
بنا به گزارش خبرگزاری مهر، این پلتفرم متهم شده از دادههای کاربران برای تبلیغات هدفمند ناقض قوانین اتحادیه اروپا استفاده کرده است.
سازمانهای ای آی فارنزیکس، مرکز دموکراسی و فناوری اروپا، انتروپی، حقوق دیجیتال اروپا، GFF، گلوبال ویتنس، بنیاد پانوپتای کن و غیره در کنار Arcom رگولاتور رسانه فرانسه این شکایت را ثبت کردهاند. شاکیان از رگولاتورها خواستهاند مطابق قانون سرویسهای دیجیتال اتحادیه اروپا که تبلیغات براساس دادههای حساس کاربران مانند مذهب، نژاد و جنسیت را هدف میگیرد، اقداماتی علیه شبکه اجتماعی مذکور انجام دهند.
ایکس، کمیسیون اتحادیه اروپا و Arcom تاکنون به درخواستها برای اظهار نظر پاسخی ندادهاند اما سازمانهای شاکی در بیانیه ای نوشتهاند: ما نگرانیهای عمیق خود درباره استفاده ایکس از دادههای خصوصی و حساس کاربران برای تبلیغات هدفمند را ابراز میکنیم.
آنها همچنین اعلام کردند این نگرانی زمانی به وجود آمد که آنها مخزن تبلیغاتی ایکس را بررسی کردند که براساس الزامات قانون سرویسهای دیجیتال اتحادیه اروپا به طور عمومیقابل دسترس است. سازمانهای مذکور در این باره نوشتهاند: ما متوجه شدیم برندهای مطرح همراه نهادهای عمومیو مالی در تبلیغات هدفمند آنلاین از دادههایی استفاده کردهاند که به نظر میرسد شامل دستههای حساس اطلاعات شخصی باشند، مانند دیدگاههای سیاسی، گرایشهای جنسی، باورهای مذهبی و وضعیت سلامت که طبق ماده ۹ مقررات عمومیحفاظت از دادهها (GDPR) تحت حمایت ویژه قرار دارند.
سازمانهای مذکور از رگولاتورها خواستهاند تا درباره ایکس تحقیق کند.
GDPRیا مقررات عمومیحفاظت از دادهها یک قانون در اتحادیه اروپا است که هدف آن حفاظت از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی افراد است. این قانون به شهروندان اتحادیه اروپا کنترل بیشتری بر نحوه استفاده شرکتها از اطلاعات شخصیشان میدهد و برای کسب و کارها الزاماتی را در زمینه جمعآوری، پردازش و ذخیرهسازی دادهها تعیین میکند.
مرجع : ايسنا