کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در آخرین روز از نمایشگاه الکامپ۲۸: 

نشست خبری بررسی وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی کشور برگزار  شد 

6 مهر 1404 ساعت 19:40

در حاشیه بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی الکامپ نشست خبری بررسی وضعیت زیرساخت های ارتباطی کشور برگزار  شد. 


آی‌تی‌من- به‌گزارش ستاد خبری الکامپ، این نشست در چهارمین روز از برگزاری الکامپ ۲۸ با حضور صابر فیضی مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات ایران ،حسن کریمی معاون مخابرات ایران، محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل یکی از اپراتورهای مخابراتی و عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار شد .

در این نشست صابر فیضی مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات ایران و از فعالان باسابقه حوزه ارتباطات،  با انتقاد از روند تصمیم‌گیری‌های گذشته در حوزه ارتباطات ثابت، خواستار اصلاحات فوری و حرکت به‌سمت رقابت‌پذیری شد.

حوزه ارتباطات از ابتدا متکی به درآمدهای خود بوده است 
فیضی با اشاره به سابقه فعالیت شرکت‌های ارتباطی در کشور گفت: از ابتدای تأسیس، حوزه ارتباطات کشور به‌صورت مستقیم و بدون اتکا به منابع دولتی فعالیت و حتی در مواردی به دولت نیز کمک می‌کرد.

وی ادامه داد: اما از زمان مجلس هفتم و با آغاز برنامه‌های توسعه‌ای، دخالت‌های دولت و مجلس در این حوزه آغاز شد و موجب شد ارتباطات ثابت نیز مانند سایر بخش‌ها دچار ناترازی شود.

وی با بیان اینکه مردم برای خدمات باکیفیت هزینه می‌پردازند گفت: 
مردم برای پرداخت هزینه خدمات باکیفیت آمادگی دارند .

وی  افزود: در دوره‌ای که قیمت خودرو پیکان حدود ۴۵ هزار تومان بود، تلفن ثابت با قیمت ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد. این نشان می‌دهد که مردم همواره برای خدمات ارتباطی ارزش قائل بوده‌اند.

حسن کریمی معاون مخابرات ایران نیز در این نشست توسعه فیبر نوری را حق اساسی شهروندان دانست و از آغاز مهاجرت زیرساختی پس از یک قرن وابستگی به کابل‌های مسی خبر داد.

وی گفت: این مهاجرت با استفاده از فروش کابل‌های مسی که ارزش زیادی دارند و بهینه سازی این سرمایه انجام خواهد شد.

وی توسعه فیبر نوری را یک تحول فناورانه و حقی بنیادین برای شهروندان دانست و اجرای این پروژه را حاصل سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری، مشارکت اپراتورهای خصوصی و پایبندی کامل به مصوبات قانونی عنوان کرد.

کریمی با اشاره به اهمیت دسترسی عمومی به اینترنت پرسرعت و پایدار گفت: امروز در عصری زندگی می‌کنیم که استفاده از فیبر نوری برای همه شهروندان یک حق اساسی است. 

وی یادآور شد: نمی‌توان این حق را به تعویق انداخت یا مشروط به زمان خاصی کرد، هرچه سریع‌تر این خدمات باید در سراسر کشور در دسترس قرار گیرد.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت اصلاح تعرفه‌ها و به‌روزرسانی مقررات حوزه فناوری اطلاعات گفت: چه در بخش تلفن همراه، چه تلفن ثابت و چه اینترنت، نیازمند نوسازی و تحول هستیم. این تغییرات باید با هماهنگی و مشارکت همه فعالان این حوزه انجام شود.

معاون شبکه مخابرات ایران با اشاره به چارچوب‌های قانونی همکاری گفت: تمامی قراردادهای ما بر اساس مصوبات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هستند. هیچ قراردادی خارج از این چارچوب نداریم و به‌طور کامل به قرارداد شماره ۲۶ سازمان پایبندیم. از ابتدا تا انتهای آن را رعایت می‌کنیم.

وی همچنین به موضوع تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: تعرفه‌های فعلی بسیار پایین هستند؛ به‌عنوان مثال، اگر از مشترک ۱۵۰ هزار تومان دریافت شود و ۱۴۹ هزار تومان آن پرداخت گردد، این موضوع نیازمند اصلاح است و خوشبختانه در حال ساماندهی است.

در این نشست محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل یکی از اپراتورهای مخابراتی و عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در این نشست گفت: اپراتورها با چنان حجم گسترده‌ای از چالش‌ها و تنش‌ها روبه‌رو هستند که مردم به‌جای دریافت خدمات، درگیر کشمکش‌های موجود می‌شوند. 

وی بیان کرد: کیفیت خدماتی که حاصل سرمایه‌گذاری‌های سنگین چند میلیارد دلاری هستند، به‌درستی درک نمی‌شود. این سرمایه‌گذاری‌ها باید دارای دوره بازگشت مشخصی باشند، اما مشخص نیست که چنین دوره‌ای وجود دارد یا خیر.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح سیاست‌های حمایتی و تعرفه‌گذار افزود: در صورتی که قرار باشد دولت مشوق‌هایی ارائه دهد، نباید این مشوق‌ها در سخت‌ترین و بی‌اثرترین حالت ممکن، یعنی پس از گذشت زمان مورد نیاز، پرداخت شوند. نخستین موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، تعرفه نهایی خدمات است. این تعرفه باید متناسب با ارزش و نوع خدمات ارائه‌شده باشد. 

وی یادآور شد: چنانچه هدف، رفع شکاف ارتباطی باشد، خدمات باید به‌صورت صحیح ارائه شوند و مردم نیز باید با فرهنگ مناسب از آن استفاده کنند. استفاده بی‌رویه از خدمات، بدون پرداخت بهای واقعی، منجر به افت کیفیت خواهد شد.

وی افزود: در صورتی که ساختار به‌درستی تغییر نکند و تفکیک عمده‌فروشی به‌درستی انجام نشود، سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده بی‌نتیجه خواهند ماند. 

وی تأکید کرد: قیمت‌گذاری خدمات عمده‌فروشی باید دقیق و منصفانه باشد. در غیر این صورت، پروژه‌های سرمایه‌گذاری با شکست مواجه خواهند شد.

یوسفی‌زاده در ادامه گفت: ما تعهداتی داده‌ایم که باید مخابرات آن‌ها را بپذیرد. زیرساخت‌هایی که از سیم مسی داشتیم و به‌صورت موازی سرویس زنده ارائه می‌دادیم، باید با یک سامانه منظم بازگردانده شوند. این فرآیند با پیش‌بینی ساده یا راه‌حل‌های جادویی قابل اجرا نیست.

وی با هشدار نسبت به حذف اپراتورهای خصوصی و خروج سرمایه‌گذاران گفت: ما حتی حاضر هستیم که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همه تعهدات ما رو بازخرید کند و در اختیار شرکت مخابرات قرار دهد، ولی تکلیف روشن باشد. کارآفرینانی که با سرمایه و علاقه وارد این صنعت شده‌اند، در صورت ناامیدی از ادامه مسیر، به حوزه‌های دیگر فناوری و صنعت روی خواهند آورد.

یوسفی‌زاده در پایان با تأکید بر ضرورت تعیین وظایف در چارچوب پروانه و همکاری مخابرات اظهار داشت: وظیفه اپراتورها در چارچوب پروانه باید به‌روشنی تعریف شود و مخابرات باید در این مسیر همکاری لازم را داشته باشد. بی‌توجهی به این نکات، پیامدهای جدی برای آینده ارتباطات کشور به‌همراه خواهد داشت.

بیست و هشتمین نمایشگاه الکامپ از ۳تا ۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد.


کد مطلب: 285396

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/285396/نشست-خبری-بررسی-وضعیت-زیرساخت-های-ارتباطی-کشور-برگزار-شد

ITMen
  https://www.itmen.ir