چین مدرسهای غیرمعمول افتتاح کرده است که هدف آن آمادهسازی روباتهای انساننما برای انجام طیف وسیعی از وظایف است؛ از کار در خطوط تولید کارخانهها گرفته تا کمک در خانه و فضاهای عمومی.
آیتیمن- مرکز آموزش دادههای روبات انساننمای مرحله دوم پکن در منطقه شیجینشان این شهر قرار دارد. این مرکز محیطهای واقعی خطوط تولید و زندگی روزمره را بازسازی میکند و دو طبقه را در بر میگیرد.
در داخل این مرکز، روباتهای انساننما انواع فعالیتهای روزمره را تمرین میکنند که هم محیطهای صنعتی و هم محیطهای خانگی را شبیهسازی میکند. این فعالیتها شامل دستهبندی سیمها، جمعآوری بستهها، آشپزی و حتی مرتبکردن اتاق خواب است.
هر واحد آموزشی یا «سلول»، به شکل مدولار ساخته شده و مرتب تغییر میکند تا مربیان بتوانند سناریوها را سریع با شرایط مختلف تطبیق دهند.
تمرینهای این مرکز، حول کوافو، روبات انساننمایی به ارتفاع ۱.۶۵ متر، متمرکز است؛ روباتی که نام خود را از یک شخصیت اساطیری بزرگ چین گرفته و توسط شرکت Leju Robotics مستقر در شنژن ساخته شده است. این مدل همچنین به عنوان نخستین روبات انساننمای ۵G-A جهان معرفی شده است.
به گفته ژو کای، رئیس مرکز آموزش، هر روبات با دو مربی انسانی همراه است. ژو میگوید: همانطور که کودکان برای راه رفتن به تمرین مکرر نیاز دارند، روباتها نیز باید در سناریوهای متنوع آموزش ببینند تا هوش کاربردی به دست آورند.
این آموزش، یکی از بزرگترین گلوگاههای صنعت، یعنی کمبود داده را هدف قرار میدهد؛ کمبودی که توسعه مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی را محدود میکند. ژو میگوید بدون حجم زیادی از دادههای واقعی و استاندارد، روباتهای انساننما در تعمیم مهارتها به محیطهای مختلف با مشکل مواجه میشوند و مرکز تلاش دارد این مشکل را حل کند. انتظار میرود این مرکز سالانه چند میلیون ورودی داده باکیفیت تولید کند.
فرایند آموزش
ژو تاکید کرد که آموزش روباتها نیازمند صرف زمان و دقت بسیار است. در یک خانه هوشمند آزمایشی، دو مربی کنار هم کار میکنند تا روبات را در مهارت بستهبندی محافظتی آموزش دهند. برای حفظ دقت و ثبات عملکرد، مربیان هر چند ساعت یکبار نقشهای خود را جابهجا میکنند تا هر جنبه از آموزش با نظارت کامل انجام شود.
در حالی که یکی از مربیان از راه دور روبات را هدایت میکند تا پلاستیک حبابدار را داخل جعبه قرار داده و یک کنترل از راه دور را داخل آن بگذارد، دیگری عملکرد روبات را از طریق پایانه رایانه، نظارت و ثبت میکند.
علاوه بر این، روباتها میتوانند «رشته تحصیلی» خود را از میان چهار دسته کلی انتخاب کنند: تولید صنعتی، کاربردهای خانه هوشمند، خدمات مراقبت از سالمندان و سناریوهای یکپارچه با اینترنت 5G.
این چهار دسته به ۱۶ رشته تخصصی تقسیم میشوند. تاکنون، روباتهای آموزشدیده بیش از ۲۰ مهارت عملی، مانند جابهجایی مواد، بازرسی و تحویل، با نرخ موفقیت گزارششده بیش از ۹۵ درصد کسب کردهاند.
یکی از مربیان به نام شی شوآنیو میگوید: آموزش نیازمند دقت کامل است. او افزود برخی وظایف، مانند آموزش روبات برای قرار دادن ماهیتابه روی اجاق میتواند شامل حدود ۱۲۵۰ تکرار باشد. مرکز مجموعا ۱۱۰ کارمند دارد که اکثر آنها متولد دهه ۲۰۰۰ هستند.