کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دیگر برند برای مصرف‌کنندگان اولویت ندارد

تغییر رفتار خریداران ایرانی گوشی موبایل

7 مهر 1397 ساعت 18:36

مولف : ساحره چمنی

اوضاع بازار خوب نیست؛ همانند سایر بازارها قیمت ها در بازار موبایل هر روز در حال افزایش است.


این روزها شاهد قیمت های نجومی در بازار هستیم به طوری که تا دو سه هفته پیش قیمت ۱۷ میلیونی گلکسی نوت ۹ سامسونگ موجبات تعجب کاربران را برانگیخته بود که قیمت ۳۰ تا ۴۰ میلیونی آیفون های جدید اپل نیز بازار را شوکه کرد. البته جالب است بدانید که حتی قیمت نجومی آیفون هم باعث نشده که عده ای دست از خرید این دستگاه های لوکس بردارند. 
به این ترتیب قیمت سایر گوشی ها نیز افزایش یافته و امروز کمتر کسی استطاعت مالی خرید گوشی جدید را دارد. بر این اساس یک نظرسنجی در میان کاربران برگزار کردیم تا ببینیم راهکار کاربران برای خرید گوشی جدید چیست.
در حالی که پیشتر انتخاب «برند» مهم ترین اولویت کاربران بود؛ اما بر اساس نظرسنجی ها، این روزها بسیاری از خریداران ایرانی دیگر به برند برای خرید گوشی توجه نمی کنند چرا که فقط تعداد معدود و انگشت شماری امکان انتخاب گوشی بر اساس برندهایی مثل سامسونگ و اپل را دارند. حتی گوشی های میان رده برندهای اصلی قیمتی بیش از ۴ میلیون تومان دارند.
بر این اساس کاربرانی که مجبور به تعویض گوشی هستند این روزها برندهای بدون نام و نشان را انتخاب می کند و در این میان برندهای چینی و هندی که تاکنون حتی نامی از آنها شنیده نشده بود، بیشترین میزان فروش را دارند.
اما در این میان اکثر کاربران تا آنجا که می توانند از گوشی های قدیمی خود استفاده می کنند؛ به خصوص کاربرانی که به قولی برندباز هستند، حاضر نیستند هر برندی را فقط به دلیل تعویض گوشی خود انتخاب کنند. حتی بسیاری با نمایشگر شکسته یا باتری ضعیف این روزها سر می کنند و گوشی خود را عوض نمی کنند.
اما بر اساس نظرسنجی ها، آن دسته از کاربرانی که مجبور به تعویض گوشی هستند، اولویت شان تغییر کرده است؛ اول اینکه برند دیگر اولویت کاربران نیست و به جای آن کاربران روی کیفیت دوربین، میزان عمر باتری و عملکرد پردازنده متمرکز شده اند.
البته برخی دیگر هم که قبلا کیفیت و مگاپیکسل دوربین برای شان اولویت بود، حالا جای خود را به عملکرد باتری داده است. از سوی دیگر بسیاری از کاربرانی که پیشتر پردازنده در رده اولویتی آنها بود که البته گوشی های پرچمدار را انتخاب می کردند، این روزها چاره ای جز اینکه گوشی های با قدرت کمتر را انتخاب می کنند و همین که بتوانند از اپلیکیشن ها بهره ببرند، راضی هستند و کمتر به سرعت و بازده دستگاه توجه می کنند.
البته باید توجه کرد که حتی قیمت گوشی های چینی و بی نام و نشان هم افزایش یافته است.
در این میان فروش لوازم جانبی هم کاهش پیدا کرده و شاید بتوان گفت که بازار تعمیرات این روزها داغ تر است. البته قیمت لوازم و قطعات گوشی هم افزایش یافته است و قیمت ال سی دی گوشی یکی از گران ترین قسمت های دستگاه است و در صورتیکه کاربران مجبور نباشد، اقدام به تعویض این قطعه نمی کنند؛ اما بزرگ ترین مشکلات دستگاه از جمله دوربین و بورد گوشی هم مواردی است که این روزها بیشترین میزان مراجعه و تعمیر را به خود اختصاص داده است.

 


کد مطلب: 270105

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/note/270105/تغییر-رفتار-خریداران-ایرانی-گوشی-موبایل

ITMen
  https://www.itmen.ir