۰

هیچ کس توبیخ نشد

علی شمیرانی / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۱۴
این موضوع به حدی صدای منتقدان را درآورده بود که چندی پیش حتی وزیر ارتباطات هم در یک گفت وگوی تلویزیونی با ارایه وضعیت نامناسب قاچاق سوخت در کشور خطاب به مجری برنامه گفت، "مجری گری را رها کن و به قاچاق سوخت بپرداز."
حالا از مسوولان دولتی گرفته تا نمایندگان مجلس تقریبا هر روز به لزوم استفاده دوباره از کارت سوخت اصرار دارند و در این میان زمزمه سهمیه بندی بنزین هم مطرح شده است.
اما موضوع الزام به استفاده از کارت سوخت مربوط به دیروز و امروز نمی شود و مجلس از 20 اردیبهشت ماه سال 96 استفاده از کارت سوخت را مجددا و باقید دو فوریت الزامی کرده بود که البته این مصوبه مجلس از سوی دولت اجرایی نشد.
بد نیست یادی کنیم از اظهار نظر سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی که در تاریخ 13 دیماه سال قبل با اعلام خبر الزام ارایه کارت سوخت برای سوخت گیری گفته بود: «با توجه به اینکه قانون مصوب مجلس تاکید کرده سوخت گیری فقط با ارایه کارت سوخت امکان پذیر است و کارت جایگاه دار برای موارد الزامی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، مالکان خودروهایی که به هر دلیل فاقد کارت هستند به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.»
جالب آنکه از آن زمان تا همین امروز هم استفاده از کارت سوخت در پمپ بنزین ها الزامی نیست و به عبارت بهتر کسی از کارت سوخت خود استفاده نمی کند. جالب تر آنکه در زمانیکه دولت مخالف استفاده از کارت سوخت به علت تک نرخی شدن بنزین بود، یکی از دلایل مخالفت، معطلی مردم در پمپ بنزین ها به علت استفاده از کارت سوخت عنوان شد! حال آنکه از آن زمان تا کنون در همه پمپ بنزین ها همچنان از همان کارت جایگاه داران استفاده شده و می شود.
صورت مساله روشن است و اگرچه یکی از دلایل رونق و گسترش قاچاق سوخت به افزایش نرخ سوخت در برخی کشورهای همسایه ربط داده می شود، اما مساله اینجاست که فارغ از این توجیه و بهانه در اقدامی غیرقانونی مصوبه مجلس و حتی شرکت ملی پالایش نفت نیز تا امروز به هیچ انگاشته شده است.
حالا دایما بر طبل استفاده از کارت سوخت که سال هاست به یک بازیچه تبدیل شده کوبیده می شود و خدا می داند در نتیجه حذف کارت سوخت، چندین میلیون یا میلیارد دلار از سرمایه های کشور قاچاق شده است و چه کسانی از آن نفع برده اند. و مساله آخر اینکه در هیچ خبری، هیچ اثری از توبیخ و بازخواست هیچ فرد مسوولی در این تخلف عظیم دیده نمی شود.

 
مولف : علی شمیرانی
کد مطلب : ۲۷۰۲۷۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما