کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خبری در راه است

1 دی 1397 ساعت 17:43

مولف : علی شمیرانی

علی شمیرانی- سال ها کار در حوزه رسانه، آن هم در کشوری مثل ایران، تجربیات خاص و متنوعی به همراه دارد.


 
Shemirani@
اگر خاطرتان باشد در ماجرای فراهم سازی مقدمات فیلترینگ تلگرام، شاهد نوعی دو دستگی در اخبار بودیم. برخی گفتند فیلتر نمی شود، برخی گفتند فیلتر می شود و اتفاقا زمان دقیق آن را هم اعلام کردند. در یک دو دستگی دیگر میان مسوولان، عده ای به مخالفت پرداختند و عده ای نیز به موافقت.

البته که فیلترینگ تلگرام قطعا هزینه داشت و بخشی از مسوولانی که خود را بی اطلاع و مخالف با فیلتر تلگرام نشان می دادند، احتمالا خیلی خوب، هم در جریان تصمیم نهایی بودند و هم مسوولیت داشتند. کمااینکه وقتی در نهایت قوه قضاییه مسوولیت فیلتر تلگرام را با یک حکم قضایی به عهده گرفت، عده ای مسوولیت تمام و کمال آن را به این قوه و یک جناح سیاسی منتسب کردند. اما زمانی که این رویه ادامه یافت، نامه ای محرمانه از رییس شورای عالی امنیت ملی (رییس جمهوری) خطاب به وزیر ارتباطات منتشر شد و متعاقب آن چند مصاحبه نیز از سمت رسانه ها و افراد منتسب به جناح تحت فشار انجام گرفت که نشان می داد، از قضا فیلترینگ تلگرام ظاهرا یک تصمیم جمعی بوده است.

در روزهای گذشته اما دو اتفاق قابل توجه رخ داده است. نخست آنکه رییس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده، اختلال در فیلترشکن ها در روزهای آینده تقویت شده و ما نیز هیچ مسوولیتی نداریم و هدف صرفا اطلاع رسانی به مردم است.

کمی بعد نامه خیلی محرمانه ای منتسب به معاون رگولاتوری وزارت ارتباطات منتشر شد که در آن از تمامی اپراتورهای ارایه دهنده اینترنت خواسته بود، بسته های اینترنت بدون امکان دسترسی به اینستاگرام در اختیار کاربران بگذارند. در همین رابطه باید مروری بر اخبار روزهایی قبل تر نیز داشت که در آن زمزمه هایی مبنی بر لزوم فیلتر اینستاگرام مطرح شد. از سوی دیگر تداوم فعالیت بلامانع فیلترشکن ها نیز مورد انتقاداتی بود و در همین راستا دبیر شورای عالی فضای مجازی و مسوولان مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات را چند باری مورد خطاب و انتقاد قرار دادند که در اجرای مسوولیت خود کوتاهی کرده و «فیلترینگ را شل کرده اند.»

اکنون اگر سوابق و تجربیات قبلی را در کنار پاسکاری و پیشدستی مسوولان وزارت ارتباطات درباره سخت شدن فیلترینگ و ارایه بسته های اینترنتی بدون اینستاگرام، قرار دهیم، ما را به این جمع بندی رهنمون می کند که احتمالا خبری در راه است و این خبر می تواند فیلترینگ اینستاگرام و از کار انداختن فیلترشکن ها در روزهای آینده باشد. 
 


کد مطلب: 270852

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/note/270852/خبری-راه

ITMen
  https://www.itmen.ir