۰

تکرار جواب تکرار

علی شمیرانی / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۰


همین ابتدا باید شفاف کرد که موضوع وابستگی به پلتفورم ها، اپ ها و سایر خدمات سایبری که عمدتا از سوی شرکت های آمریکایی در کشور ما مورد استفاده است، قطعا باعث خشنودی نیست. این موضوع همانقدر حساس و خطرناک است که مثلا ما تولید محصولات غذایی و خدمات درمانی خود را متوقف کرده و نیاز خود را تمام و کمال از خارج کشور تامین می کردیم. 

اینکه حوزه خدمات سایبری نیز رفته رفته در همین درجه از اهمیت قرار گرفته و اگر به حال خود رها شود، می تواند کشور ما را به یک مستعمره مجازی تبدیل کند که چه بسا با یک اشاره می تواند از پا بیفتند، یک بحث است.

اما در این میان این که برخی به اسم حمایت از تولید داخل، جلوگیری از خروج اطلاعات، عدم وابستگی به خارج از کشور و احتمالا برچسب زدن به مخالفان، دنبال حیف ومیل و اتلاف بودجه و امکانات کشور باشند، بحث دیگری است.

مساله اینجاست که استقلال سایبری کشور صرفا با کپی برداری محض از نمونه های خارجی و بومی سازی آنها حاصل نمی شود و برای این مهم پیش شرط هایی نیاز است.

این روزها اما حرف از جایگزینی نمونه های داخلی برای یکی دیگر از شبکه های اجتماعی به نام اینستاگرام است. بسیار خب، فرض کنیم همین فردا این شبکه هم فیلتر شد، چند میلیاردی نیز برای حمایت از یک یا چند نمونه داخلی تخصیص یافت. سوال اینجاست که آیا به این ترتیب کار تمام است و ما موفق به بومی سازی یک نمونه خارجی دیگر شدیم؟

قبل از آن، آیا بهتر نیست گزارشی دقیق و جامع از سرنوشت انبوهی از نمونه هایی که با همین مدل و نسخه جلو رفته و بومی سازی شده اند ارایه کنیم؟ سیستم عامل ملی اکنون کجاست و چه شد؟ اسم مرورگر ملی یا بومی در خاطر کسی مانده؟ جویشگرهای بومی که با همین فرمول جلو رفتند در چه حال هستند؟ آنتی ویروس بومی چه اوضاعی دارد؟ پیام رسان های داخلی چطور؟ شبکه ملی اطلاعات و انبوهی از زیرپروژه های آن در چه وضعی هستند؟ 

فارغ از این که در مجموع این سال ها چندصد یا چند هزار میلیارد تومان صرف این طرح ها شده و می شود، علت دقیق ناکامی طرح های مذکور چه بوده؟ چه کسی یا کسانی بابت این مساله مورد سوال و بازخواست قرار گرفته اند؟ اگر قرار است هرکس اینطور پاسخ دهد که من مسوول ساخت پوسته طرح بودم، دیگری بگوید من مسوول تخصیص پول بودم و دیگری بگوید من مسوول تصویب بودم و ... و هرکس مشکل را به جای دیگری حواله کند، که هیچ! مساله روشن است و باید گفت، پس به همین سبک و سیاق ادامه دهید.
 
مولف : علی شمیرانی
کد مطلب : ۲۷۰۹۱۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما