کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اهمیت ویرایش توییت در عصر اخبار جعلی

The Guardian , 17 بهمن 1397 ساعت 16:04

مولف : هانا جین پارکینسون

مدیرعامل توییتر در سال 2016 پرسیده بود «مهم‌ترین چیزی که می‌خواهید توییتر اضافه کند یا بهبود بدهد چیست؟» پر تکرارترین پاسخ کاربران به این سوال افزوده شدن دکمه ویرایش بود.



 به ویژه کیم کارداشیان (با 59.9 میلیون فالوور) خیلی به این امر مصر است و حتی گفته شده که هم از طریق ایمیل و هم رو‌در‌رو این مساله را از دورسی خواسته است. دونالد ترامپ نیز شاید از افزوده شدن امکان ادیت توییت‌ها خرسند شود؛ به هر حال توییت‌های عجیبی همچون covfefe را از ترامپ به یاد داریم.

حالا دورسی، در گفت‌وگویی با جو روگان، مجری پادکست The Joe Rogan Experience درباره اینکه دکمه ویرایش چگونه باید کار بکند حرف زده است. دورسی می‌گوید اگر امکان ویرایش راه‌اندازی شود، این پلتفرم احتمالا یک فرصت یا تاخیر 5 تا 30 ثانیه‌ای را پیش از ارسال توییت در نظر خواهد گرفت تا به این ترتیب هم امکان ادیت فراهم شود و هم طبیعت بلادرنگ بودن توییت حفظ شود.

بخشی از جذابیت امکان ویرایش به این دلیل است که گاهی کاربران توییتی می‌کنند که بسیار محبوب یا حتی ویروسی (Viral) می‌شود و تازه بعد از آن، کاربر متوجه ایرادی نگارشی در توییت می‌شود. در این وضعیت، وجود دکمه ویرایش چشم‌اندازی بسیار جذاب است. چنین امکانی در شبکه‌های اجتماعی بی‌سابقه هم نیست؛ فیس‌بوک و اینستاگرام هر دو اجازه تصحیح محتوای استتوس یا عکس نوشته‌ها را پس از انتشار می‌دهند.

اما در عصر اخبار جعلی، آیا وجود دکمه ویرایش واقعا ایده خوبی است؟ احتمالا این امکان در مواردی که با تصویر برداری از صفحه مواجهیم، ناکافی خواهد بود. برای مثال، همین دیروز نادین دوریس، عضو محافظه‌کار پارلمان انگلیس، توییت خود را پاک کرد. در این توییت او دو زن آسیایی-بریتانیایی را با هم اشتباه گرفته بود. اما پاک کردن توییت فایده‌ای نداشت چون تصویری از توییت پاک شده منتشر شد و دوریس مجبور به عذرخواهی شد.

جک دورسی همچنین اعلام کرده که در صورت افزودن ویرایش، باید توییت اصلی همچنان در دسترس باشد (که تصمیم خوبی است، زیرا کاربران نباید بتوانند اظهارنظر اصلی‌شان را انکار کنند- این مورد در خصوص اخبار جعلی یا توهین و افترا مفید است).

از سوی دیگر، دورسی از زمانی که این پرسش را مطرح کرد که کاربران چه می‌خواهند، تا امروز دو سال وقت داشته که این امکان را معرفی کند؛ و در طول این دو سال امکانات متعدد دیگری مطابق خواست کاربران به توییتر افزوده شده؛ از جمله بوکمارت و گزینه mute. شاید دورسی تصمیم نهایی‌اش را در این باره در سفر دوباره و عزلت‌گزینی در میانمار بگیرد. شاید هم آرزو کند که می‌توانست توییتش را درباره سفر قبلی به میانمار، که بسیار مورد نقد قرار گرفت، ویرایش کند.
هانا جین پارکینسون ستون نویس گاردین است
 
 


کد مطلب: 271244

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/note/271244/اهمیت-ویرایش-توییت-عصر-اخبار-جعلی

ITMen
  https://www.itmen.ir