کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معضل ترخیص کالا از گمرکات و نقص فنی سامانه‌ها

1 خرداد 1400 ساعت 13:29

مولف : شاهرخ انوشیروانی

تا 2 هفته قبل، ترخیص کالا بدون هیچ مشکلی از طریق اظهار کالا در سامانه گمرک موسوم به پنجره واحد تجارت فرامرزی (epl) انجام می‌گرفت.



شاهرخ انوشیروانی
برحسب مصوبات شورای اجرایی فناوری اطلاعات، از تاریخ 16/2/1400، وزارت صمت هم به این عملیات گمرکی، ورود کرده و بخشی از آن را که مربوط به بررسی، تایید، و ارسال اطلاعات منشاء تامین ارز بوده و به عنوان اعلامیه تامین ارز خوانده می شود، برعهده گرفته است. 

در گذشته این عملیات با همکاری مشترک سایت گمرک(epl)  و سامانه بانک مرکزی (cbi) انجام می گرفت ولی با ورود وزارت صمت، سایت سوم با عنوان سامانه جامع تجارت (ntsw) هم وارد عمل شده است و اظهار منشاء تامین ارز هم باید در همین سایت، انجام شود.

مشکل فنی از عدم سازگاری و تطابق این سامانه جدید با دو سامانه قبلی (گمرک و بانک مرکزی) باعث شده که از 16 اردیبهشت تا امروز، واردکنندگان موفق به اظهار منبع و منشاء ارز نشوند و در نتیجه ترخیص کالا، با مانع فنی مواجه شده است. صرفنظر از اینکه علت نقص یا عدم سازگاری به عهده کدام‌یک از مراجع ذی مدخل بوده است و اصلا قصور و تقصیری قابل تشخیص و تعیین می باشد توقف فعالیت گمرکات به عنوان شریان حیاتی و گلوگاه تنفسی اقتصاد کلان کشور، اقتضاء می کند تا مسوولان محترم تا زمان رفع قطعی مشکل ناسازگاری این سه سامانه، موقتا به رویه سابق یعنی انجام کل فرایند در دو سامانه گمرک و بانک مرکزی، اکتفا کرده و باز گردند و در فرصت مناسب به شناسایی موانع و رفع کامل آن اقدام فرمایند تا واردکننده و تولید کننده و مصرف کننده و بازار، بیشتر از این معطل و گرفتار و دچار نوسان و ضرر و زیان نشوند.
 


کد مطلب: 276383

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/note/276383/معضل-ترخیص-کالا-گمرکات-نقص-فنی-سامانه-ها

ITMen
  https://www.itmen.ir