۰

امنیت سایبری توپی در حال پاس‌کاری

علی شمیرانی / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۹
امنیت سایبری توپی در حال پاس‌کاری
امنیت سایبری توپی در حال پاس‌کاری

برای این منظور وزارتخانه مذکور 22 مورد از نقض قانون از سوی اپلیکیشن‌ها را شناسایی کرده که حقوق مصرف‌کنندگان و مردم را پایمال می‌کند.

بر اساس اخبار، این نهاد دولتی چین، فهرست تمامی اپلیکیشن‌های داخلی یا خارجی را که شامل موارد نقض 22گانه می‌شود را نیز منتشر کرده است. دولت این کشور پیش از این هم جریمه‌ها و مجازات‌های سنگینی برای شرکت‌های فناوری چین تعیین کرده تا به این ترتیب حساب کار دست تمامی فعالان داخلی و خارجی نیز باشد که در حفظ حقوق کاربران و امنیت سایبری، شوخی یا استثنایی در کار نیست.

کما اینکه در راستای این فشارها، غول سایبری چین یعنی علی‌بابا را تا مرز تعطیلی هم پیش بردند.

انتشار این خبر اما خاطره یک گزارش و یک وعده بی‌سرانجام دیگر در کشور ما را زنده کرد. 

اسفندماه سال 97 مرکز افتا گزارشی را به نقل از یک شرکت امنیتی روسی منتشر کرد که در آن آمده بود ایران هدف بیشترین حملات و شایع‌ترین بدافزارهای موبایلی در دنیا قرار دارد و مارکت‌های اپلیکیشن در کشور ما معدن بدافزار هستند.

2 سال بعد یعنی در دوم خرداد ماه سال 99 بود که معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات با اعلام بررسی چارچوب مربوط به ارزیابی امنیتی اپلیکیشن‌های موبایل با کمک پلیس، وعده داد که اپ‌های ایرانی از 2 ماه آینده از پلیس فتا تاییدیه می‌گیرند.

در بررسی اخبار اما اثری از سرنوشت این وعده دیده نشد، لیکن بد نیست بدانید که از آن زمان تا کنون، پلیس فتا اخبار متعددی از افزایش انواع باج‌افزار، جاسوس‌افزار و دیگر اقسام بدافزارها در کشور داده است. به عبارت دیگر کشور ما همچنان در زمره آلوده‌ترین کشورهای دنیا قرار دارد.

خلاصه آنکه کشور چین نیز همچون کشورهای پیشرفته، می‌داند که راه پیشرفت و جلب اعتماد کاربران و سرمایه‌گذاران، از مسیرفضای سالم، غیررانتی و رقابتی می‌گذرد، نه با رها گذاشتن جنگل‌وار بازار کشورش به اسم حمایت از شرکت‌ها و توسعه داخلی.

در کشور ما اما آنقدر منافع برخی شرکت‌ها، رگولاتورها و مسوولان در هم تنیده که مقوله امنیت سایبری را همچون توپی در حال پاسکاری کرده است که نتایج آن نیز هویداست و از قضا اگر گاهی دستی هم به سمت اصلاح می‌رود با هیاهوی شدید رسانه‌ای و ابزارهای متعدد، قلم می‌شود.
 
مولف : علی شمیرانی
کد مطلب : ۲۷۶۸۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما