۰

تجربه تمام هراس‌ها در ایران

علی شمیرانی / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۲
تجربه تمام هراس‌ها در ایران
تجربه تمام هراس‌ها در ایران

از رواج انواع ابزارهای ناامنِ دور زدن فیلترینگ که هر کاربر فضای مجازی (در هر پست و مقامی) را به یک بمب ساعتی تبدیل کرده، گرفته، تا رشد بالای انواع جرایم رایانه‌ای، وقوع هک‌ها، اخبار جعلی، حراج اطلاعات مردم و دیگر کاربردهای بخش تاریک فناوری.

حالا و در آخرین نمونه، نوبت به نگرانی از تمام کاربردهای منفی رمزارزها رسیده است. نگرانی‌هایی نظیر پولشویی، فرارهای مالیاتی، از دست رفتن سرمایه‌ها، خروج ارز، معاملات غیرقانونی و غیره که دنیا با آن دست به گریبان بوده و از دلایل عمده مخالفت و مراقبت از رمزارزها محسوب می‌شود، اکنون در کشور ما به نوعی در حال تجربه شدن است.

در خبرها به نقل از نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو آمده بود که «معامله‌گران خودرو، ارز دیجیتال را به جای ریال برای انجام معاملات خود انتخاب کرده‌اند چراکه از این طریق از رصد مالیاتی دور می‌مانند و به‌دنبال آن بخشی از منابع درآمدی دولت هم پرداخت نمی‌شود.»

در ذیل این خبر نیز تصاویر برخی آگهی‌های معامله خودرو با بیت‌کوین در همان سایت معروف درج آگهی منتشر شده بود تا به این ترتیب تبلیغات و فرهنگ‌سازی برای اینگونه معاملات هم رسما شروع شده باشد.

طبق معمول مشخص نیست چه نهادی باید پیگیر این ماجرا باشد، اما تا کسی تکانی به خود بدهد و آستینی بالا بزند و کار تدوین قوانین و مقررات آغاز شود و بعد اگر به اجرا درآید یا نه، احتمالا باید شاهد ترویج این قبیل معاملات باشیم.

بعد هم احتمالا شبیه به اخبار دستگیری ماینرهای غیرقانونی، اخبار دستگیری معاملات غیرقانونی با رمزارزها هم به یکی از اخبار عادی و رایج در کشورمان تبدیل شود.

اگرچه پیش از این بارها هشدار و نگرانی از وقوع این قبیل مسایل داده شده، اما به علت اهمال‌ها، در این خصوص نیز شاهد رسمیت بخشیدن به جرایم هستیم.

لذا بیش از این چیزی برای گفتن باقی نمی‌ماند و باید هراس ناشی از تبعاتِ منفیِ رواج رمزارزها را نیز در کشور نظاره‌گر بود و منتظر اضافه شدن این جرم به کلکسیون جرایم و مشکلات سایبری باشیم و ببینیم چه می‌شود و کشور ما از این بابت چه درس‌هایی برای دنیا دارد.
 
مولف : علی شمیرانی
کد مطلب : ۲۷۷۰۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما