کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حفاظت شبانه‌روزی اروپا از فضای مجازی

17 ارديبهشت 1401 ساعت 19:02

مولف : علی شمیرانی

اغراق نیست اگر بگوییم امروزه فضای مجازی در دنیا با سریع‌ترین و بیشترین وضع قوانین و مقررات مواجه است و رگولاتورهای دنیا به خوبی دریافته‌اند که هر گونه کندی و تعلل در این عرصه، خسارات و آثار ملی گسترده‌ای برای آنها در پی خواهد داشت.



در این میان شاید بتوان گفت آمریکا و اروپا پیشتاز وضع مستمر انواع قوانین و مقررات در فضای مجازی هستند. ماجرای قانونمندسازی و رفع ابهامات و نواقصِ فضای مجازی در اتحادیه اروپا به گونه‌ای شده که حالا چندان اغراق نیست اگر بگوییم تقریبا به شکل شبانه‌روزی شاهد وضع قوانین جدیددر این بخش از دنیا هستیم. 

در یک هفته گذشته، آن هم تنها بر اساس اخباری که در رسانه‌های داخلی کشورمان منتشر شده، 4 گام و مقرره جدید از سوی اروپا برای فعالان فضای مجازی منتشر شد که بسیار هم جالب توجه بود. آن هم از سوی اروپایی که معروف به تصویبمکرر قوانین جامعی نظیر GDPR است و در هفته‌های قبل‌تر از آن هم مقررات جدیدی را در دستور کار داشت.

1- در یک مورد انگلیس سراغ نقدهای پولی و سفارشی رویکالاها و خدمات شرکت آمازون رفت تا از طریق این تبلیغاترقبای کوچکتر حذف نشده و مشتری‌ها گمراه نشوند. (اتفاقی که وقوع آن در کشور ما رویا است.)

2- آلمان در یک رده‌بندی جدید محصولات متا را به دفتر کارتلاین کشور که یک نهاد رگولاتوری با اختیارات ویژه و بالا است، واگذار کرد تا به محض شناسایی رفتارهای ضدرقابتی،ممنوعیت‌های سریع به اجرا درآید. 

3- سازمان بورس  اروپا با توجه به افزایش خرید و فروش سهام و بیت‌کوین روی گوشی، به منظور حفاظت از شهروندان اینمنطقه، در حال وضع قانونی است که به موجب آن نه تنها باید در تبلیغات آنلاین مشخص شود فرد چگونه به درآمد دست می‌یابد، بلکه باید اطلاعاتی حیاتی در این خصوص را نیزدریافت کند که شامل هزینه و ریسک است.

4- و در جالبترین نمونه، هفته قبل کمیسیونر رقابت اروپا سراغ طرحی رفته که به موجب آن احتمالاً غول‌های فناوری مجبور شوند بخشی از هزینه‌های توسعه زیرساخت مخابراتی این منطقه را تقبل کنند. چراکه اروپایی‌ها معتقدند برخی از شرکت‌هایسایبری، ترافیک داده زیادی ایجاد و سپس کسب وکار خود را فعال می‌کنند، اما به توانمندسازی ترافیک داده و سرمایهگذاری در زیرساخت‌های ارتباط اینترنتی هیچ کمکی نمی‌کنند.

این موارد را بگذارید در کنار وضعیت و جایگاه و عملکرد رگولاتورهای فضای مجازی کشورمان تا ببینیم کجا  هستیمو به کجا می‌رویم.
 


کد مطلب: 278734

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/note/278734/حفاظت-شبانه-روزی-اروپا-فضای-مجازی

ITMen
  https://www.itmen.ir