کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتظار برای توسعه اقتصاد دیجیتال

9 مرداد 1401 ساعت 15:26

سهم اقتصاد دیجیتال در کشور حدود 5 درصد (آمار رسمی) برآورد شده و طبق چشم‌انداز تعیین شده، باید تا افق 1404 به حداقل 10 درصد برسد. در مقیاس جهانی، حجم بازار شکل گرفته در تولید مبتنی بر فناوری‌های هوشمند و توسعه اینترنت اشیا، در سال 2017 میلادی 48 میلیارد دلار بوده که هم اکنون در سال 2022 این عدد به 226 میلیارد دلار رسیده و طبق برآوردها، در سال 2023 به حدود 310 میلیارد دلار خواهد رسید. این یعنی اقتصاد دیجیتال در دنیا اهمیت و جایگاه فوق‌العاده‌ای پیدا کرده و به سرعت در حال رشد است.



مجتبی مرادجو
در راستای دستیابی به افق 1404 در حوزه اقتصاد دیجیتال، هیات وزیران در سال گذشته، کارگروه ویژه‌ای به ریاست وزیر ارتباطات تشکیل داد و این تصمیم درست، نشان داد که توسعه اقتصاد دیجیتال، بیشتر از هر چه با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گره خورده است. دولت با تشکیل این کارگروه و برای رسیدن به سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور، وظایف مهمی‌ نیز برای این کارگروه تعیین کرد، از جمله:

الف) برطرف کردن موانع و شتاب بخشی به شکل گیری زیست بوم اقتصاد دیجیتال 
ب) حمایت از پلتفرم‌ها و کسب و کارهای دیجیتال و فناوری پایه 
ج) بسترسازی برای توسعه اشتغال فناوری پایه 
د) توسعه مهارت‌های الزام آور اقتصاد دیجیتال
همه این وظایف جزو دغدغه‌های فعالان بخش خصوصی این حوزه نیز هست و جزو مطالبات به‌حق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به شمار می‌آید. اما نکته مهم این است که این تصمیم مهم هیات دولت، تنها در حد یک مصوبه باقی نماند و به درستی اجرایی شود تا همه شاهد تاثیرات مثبت آن در رشد اقتصاد دیجیتال کشور باشیم.

در این بین، بخش خصوصی فارغ از رویکرد و اقدام دولت، خود نیز برای توسعه اقتصاد دیجیتال پای کار آمده و با امضای چند تفاهم‌نامه اهداف این حوزه را دنبال کرده است. به عنوان مثال، طی تفاهم با سازمان فنی و حرفه‌ای همکاری و تعامل خوبی ایجاد شده تا سرفصل‌ها و محتوای آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور متحول شود و بتوانیم آموزش‌هایی مبتنی بر نیازهای روز داشته باشیم و به محقق شدن هدف افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، که مطالبه امسال مقام معظم رهبری نیز هست، کمک کنیم.

در این مسیر امیدواریم، با حمایت‌های عملی دولت، مجلس، سایر نهادهای ذیربط دولتی و خصوصی و تعامل سازنده همه مجموعه‌ها با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، شاهد رشد اقتصاد دیجیتال باشیم.

*رئیس کمیسیون سخت‌افزار نصر کشور


کد مطلب: 279402

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/note/279402/انتظار-توسعه-اقتصاد-دیجیتال

ITMen
  https://www.itmen.ir